T4 vs T5
T4 vs T5
Hm... driver og lukter på bil. Og i dag har jeg vært ute og prøvekjørt en T5 med 130 hk og 6 trinns kasse (en ny california) og senere i dag en 102 hk T4 Multivan med 5 trinns kasse.
Jeg er litt overrasket. Jeg synes de 2 VW-bussene er merkelig like å kjøre. T5'erens innredning virker dårligere sammenskrudd også (mye skrangling). T5'erens 130 hk er selvsagt å foretrekke, men T4'erens 102hk er ikke veldig mye dårligere. Men jeg likte ikke 6-trinnskassa så godt på T5, Den var var høyt gira og jeg synes det blir mye jobbing og giring med 6-trinnskassa i lave hastigheter.
5-trinnskassa i T4'eren var bedre (lavere giret?), og passer bedre til norske 60-70-80-90-soner vil jeg tro.
Men T5'eren er god på fin vegen og den flyter godt, men ikke så veldig mye bedre enn T4'eren, syns jeg, tross alt. T4 ruller jo også meget bra!
Jeg kunne tenke meg å høre hva dere andre tenker om dette. Jeg kan jo få en meget fin og velholdt T4 Multivan til 200-250 tusen kroner, Putter jeg inn 300.000 til får jeg en T5 130 hk automat tdi eller en med manuell kasse. For 450.000 kroner ekstra kan jeg få en brukt T5 californimed 30-40 tusen på hjulene, automat og nesten "ny" bil.
Er det verd pengene? Neppe, syns jeg! Kunne tenke meg å høre hva dere andre mener - før jeg eventuelt handler bil.
Kan jo kjøpe to multivaner for prisen av en helt ny T5. Er T5 overpriset? Tja... begynner å lure litt...
Jeg tror jeg går for T4....
Hilsen
erjo
Jeg er litt overrasket. Jeg synes de 2 VW-bussene er merkelig like å kjøre. T5'erens innredning virker dårligere sammenskrudd også (mye skrangling). T5'erens 130 hk er selvsagt å foretrekke, men T4'erens 102hk er ikke veldig mye dårligere. Men jeg likte ikke 6-trinnskassa så godt på T5, Den var var høyt gira og jeg synes det blir mye jobbing og giring med 6-trinnskassa i lave hastigheter.
5-trinnskassa i T4'eren var bedre (lavere giret?), og passer bedre til norske 60-70-80-90-soner vil jeg tro.
Men T5'eren er god på fin vegen og den flyter godt, men ikke så veldig mye bedre enn T4'eren, syns jeg, tross alt. T4 ruller jo også meget bra!
Jeg kunne tenke meg å høre hva dere andre tenker om dette. Jeg kan jo få en meget fin og velholdt T4 Multivan til 200-250 tusen kroner, Putter jeg inn 300.000 til får jeg en T5 130 hk automat tdi eller en med manuell kasse. For 450.000 kroner ekstra kan jeg få en brukt T5 californimed 30-40 tusen på hjulene, automat og nesten "ny" bil.
Er det verd pengene? Neppe, syns jeg! Kunne tenke meg å høre hva dere andre mener - før jeg eventuelt handler bil.
Kan jo kjøpe to multivaner for prisen av en helt ny T5. Er T5 overpriset? Tja... begynner å lure litt...
Jeg tror jeg går for T4....
Hilsen
erjo
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Enig med deg ang. giringa på T5'en.Selv med 170 hester blir det mye jobbing med girstanga,og 6. giret er jo ikke til bruk i 90 soner engang!!T5 Transporteren er iallefall en skranglekasse uten sidestykke.Ikke så god å ditte i heller.Jeg får vondt i ryggen etter noen timer i T5'en.Kan jo være det er stor forskjell på transporter og caravellen(håper nå det...)Er iallefall godt fornøyd med den slitte T4'en min jeg.Men jeg hadde ikke sagt neitakk til en av di nyeste T4'ene med 150 hk...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
Ha, ha, dette med skranglekasse er interessant.
Jeg fortalte hva jeg følte for selgeren jeg har kontakt med og han mente dette skyldes noe av stolene som sitter i dørene (to stoler i bakluka og bordet i sidedøra). Det er jo mulig. Men jeg er nå temmelig sikker på at skranglina kom fra "overalt". T5 virket ikke godt sammenskrudd, noe jeg også sa fra om. Jeg kjørte T5'en på vanlig dårlig Hedmark-fylkes-grusveg - og det var INGEN fornøyelse. Grus var ikke riktig underlag og vi har jo noen grusveger her i Innlandet av Hedmark og Oppland. T5 passer best på 4-felts motorveg, følte jeg. Der var for øvrig komforten i 100 km/t alldeles perfekt i 6. gir. For øvrig kan noe av denne humpinga skyldes at bilen hadde økt felgstørrelse og andre dekk enn originalt.
Billig å kjøre T5 i forbruk? Tja. Jeg er en meget rolig sjåfør som aldri drar ut på alle gir, men klarte ikke å få T5 til å gå spesielt rimelig når jeg tittet på computeren. 2,5 TDI'en i T4'eren er noe helt annet.
Vel, vel, la de lærde strides. Jeg er ikke overbevist om T5. Jeg handler nok T4 Mulitvan, siste årsmodellen og sparer 320.000 kroner. T4 er jo fin bil med mye komfort.
På den annen side er jo T5 et skikkelig designmessig smykke, da. California-innredningen er jo bærre lækker, ingen over, ingen ved siden!
Ellers har jeg hørt at automatkasse på T5 fortsatt ikke holder mål, men her er vel kjørestilen avgjørende og tross altså er de bedre.
Ellers er jeg også helt enig i det med kjørestillingen i T5. Dette er jo en rent subjektiv sak. Jeg satt godt "på rumpa med ryggen" på setet i T5 - det betyr vel ikke at bilen er ikke kan oppleves annerledes av andre. Problemet gjaldt bena og dasjbordet: Høyre-kneet mitt knuga mot dasjbordet der girspaken sitter (det var ikke noe greit). Etter noen mil hadde jeg nok blir sliten, jeg følte bevegeligheten foran var mye dårligere i T5 enn i T4 og T3 og i andre biler jeg har hatt. Den samme følelsen av å sitte trangt med knea har jeg for øvrig også i min 2005 passat stv.
På den annen side: T5 er jo en lekker bil. Men 300.000-350.000 kroner er det ikke verd å få en bil som har gått 0 kilometer og ikke 70.000.
Jeg skal ha T4!
Jeg fortalte hva jeg følte for selgeren jeg har kontakt med og han mente dette skyldes noe av stolene som sitter i dørene (to stoler i bakluka og bordet i sidedøra). Det er jo mulig. Men jeg er nå temmelig sikker på at skranglina kom fra "overalt". T5 virket ikke godt sammenskrudd, noe jeg også sa fra om. Jeg kjørte T5'en på vanlig dårlig Hedmark-fylkes-grusveg - og det var INGEN fornøyelse. Grus var ikke riktig underlag og vi har jo noen grusveger her i Innlandet av Hedmark og Oppland. T5 passer best på 4-felts motorveg, følte jeg. Der var for øvrig komforten i 100 km/t alldeles perfekt i 6. gir. For øvrig kan noe av denne humpinga skyldes at bilen hadde økt felgstørrelse og andre dekk enn originalt.
Billig å kjøre T5 i forbruk? Tja. Jeg er en meget rolig sjåfør som aldri drar ut på alle gir, men klarte ikke å få T5 til å gå spesielt rimelig når jeg tittet på computeren. 2,5 TDI'en i T4'eren er noe helt annet.
Vel, vel, la de lærde strides. Jeg er ikke overbevist om T5. Jeg handler nok T4 Mulitvan, siste årsmodellen og sparer 320.000 kroner. T4 er jo fin bil med mye komfort.
På den annen side er jo T5 et skikkelig designmessig smykke, da. California-innredningen er jo bærre lækker, ingen over, ingen ved siden!
Ellers har jeg hørt at automatkasse på T5 fortsatt ikke holder mål, men her er vel kjørestilen avgjørende og tross altså er de bedre.
Ellers er jeg også helt enig i det med kjørestillingen i T5. Dette er jo en rent subjektiv sak. Jeg satt godt "på rumpa med ryggen" på setet i T5 - det betyr vel ikke at bilen er ikke kan oppleves annerledes av andre. Problemet gjaldt bena og dasjbordet: Høyre-kneet mitt knuga mot dasjbordet der girspaken sitter (det var ikke noe greit). Etter noen mil hadde jeg nok blir sliten, jeg følte bevegeligheten foran var mye dårligere i T5 enn i T4 og T3 og i andre biler jeg har hatt. Den samme følelsen av å sitte trangt med knea har jeg for øvrig også i min 2005 passat stv.
På den annen side: T5 er jo en lekker bil. Men 300.000-350.000 kroner er det ikke verd å få en bil som har gått 0 kilometer og ikke 70.000.
Jeg skal ha T4!
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
nyere biler blir bare trangere og trangere, hadde en strøken -81 ford taunus ghia stasjonsvogn som kosebil for noen år siden mye større plass enn i mondeoen jeg hadde litt senere.. t3 er faktisk større innvendig i kubikk enn t4 igjen..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
Godt å høre at jeg ikke bommer helt her og sånn sett ikke er langt ute på jordet. Men jeg synes den var skrnglete! Det står jeg fast på noe dere synes å være enig i.
De tilbameldingene jeg får er at folk mener jeg bør gå for en T4.
De tilbameldingene jeg får er at folk mener jeg bør gå for en T4.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa
Nå er det nok sånn at i en "fullcamper" som California, så er det utrolig mange flere ting som kan gnisse og lage ulyder enn i en Caravelle.
Bare så DET er sagt.....
Min gamle `94 California er heller ikke fri for enkelte gnisselyder på dårlig vei.
Det har imidlertid ikke blitt noe verre med årene for å si det sånn.
"Sånn er det bare", det er ikke verre enn at det er til å leve med.
Jeg har riktignok ikke hatt gleden av å prøve en T5 California, så jeg vet ikke hvordan den er kontra T4.
Drømmen er jo å oppgradere om noen år, men siden Californiaen min bare en "kosebil" for meg som ikke har gått mer enn 112T, og aldri har vært vinterkjørt, så regner jeg at den holder noen år til.
Var forøvrig på Korsika og Sardinia med den nå i sommer.
625 mil uten et feilslag!
Etterfylte ikke olje engang, snittforbruk 0,83 med MANGE Autobahn mil med marsjhastighet 120.
California er den suverene bil til vårt formål.
Vi er bare 2 voksne etter at de håpefulle har flyttet ut.
Ble litt avsporing på slutten her, men jeg ble litt revet med.......
Bare så DET er sagt.....
Min gamle `94 California er heller ikke fri for enkelte gnisselyder på dårlig vei.
Det har imidlertid ikke blitt noe verre med årene for å si det sånn.
"Sånn er det bare", det er ikke verre enn at det er til å leve med.
Jeg har riktignok ikke hatt gleden av å prøve en T5 California, så jeg vet ikke hvordan den er kontra T4.
Drømmen er jo å oppgradere om noen år, men siden Californiaen min bare en "kosebil" for meg som ikke har gått mer enn 112T, og aldri har vært vinterkjørt, så regner jeg at den holder noen år til.
Var forøvrig på Korsika og Sardinia med den nå i sommer.
625 mil uten et feilslag!
Etterfylte ikke olje engang, snittforbruk 0,83 med MANGE Autobahn mil med marsjhastighet 120.
California er den suverene bil til vårt formål.
Arild Aase
`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
`05 BMW 525dAT M-Sport
Bra med tilbakemeldinger. "Vi" er også bare 2 etter at "ungene" har stukket av (men er innom når de er blakke).Hügel wrote:Jeg har riktignok ikke hatt gleden av å prøve en T5 California, så jeg vet ikke hvordan den er kontra T4.
Jeg tror en T4 Multivan er topp for oss da senga bak gir bedre soveplass for 2. Eventuelle små barnebarn kan vi hive opp i toppetasjen. For øvrig har jeg hatt campingbiler av VW T3-typen og bay-typen i bøtter og spann, men jeg har funnet ut at jeg ikke trenger alt det "kjekke" utstyret (det blir bedre plass) som finnes i bilene og dessuten kan den brukes året rundt. Gass, vann og kjølebag kan jeg jo ta med meg utenom!
Så det blir T4.
erjo
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa
erjo wrote:[
Bra med tilbakemeldinger. "Vi" er også bare 2 etter at "ungene" har stukket av (men er innom når de er blakke).
Jeg tror en T4 Multivan er topp for oss da senga bak gir bedre soveplass for 2. Eventuelle små barnebarn kan vi hive opp i toppetasjen. For øvrig har jeg hatt campingbiler av VW T3-typen og bay-typen i bøtter og spann, men jeg har funnet ut at jeg ikke trenger alt det "kjekke" utstyret (det blir bedre plass) som finnes i bilene og dessuten kan den brukes året rundt. Gass, vann og kjølebag kan jeg jo ta med meg utenom!
Så det blir T4.
erjo
Da har vi nok forskjellige behov, erjo.....
Jeg ville ikke unnvært "campingavdelingen" i bilen for alt i verden.
Særlig ikke kompressorkjøleskapet, skapene og "innlagt vann".
Dette setter man pris på når man bor i bilen i 3-4 sammenhengende uker.
Men vi bruker jo denne bilen stort sett til det den er, en campingbil.
De dagligdagse behovene blir ivaretatt av en BMW..
Arild Aase
`05 BMW 525dAT M-Sport
`05 BMW 525dAT M-Sport
Hm.. Arild. Jeg tror du kanskje har et poeng her. Problemet er imidlertid at det er jeg som er mest interessert i campinglivet og tilhørende bil. Så derfor er jo en multivan noe som kan kalles "begge deler, eller både og".
Jeg skal jo medgi at jeg har tittet litt etter en Westfalia california, men uten å finne akkurat DEN T4/T3'en. Foreløig har jeg ikke skrevet kontrakt og underskrevet på multivan, men kanskje burde jeg ha litt is i magen?
En T5 er jo tross alt et smykke, det synes jeg også. Men kjørekomfort'en er jo ikke så veldig ulik.
Kanskje en rimelig Westfalia i garasjen og så beholde både min passat tdi highline og konas Golf V og selge unna prosjekter?
Tja...
Jeg skal jo medgi at jeg har tittet litt etter en Westfalia california, men uten å finne akkurat DEN T4/T3'en. Foreløig har jeg ikke skrevet kontrakt og underskrevet på multivan, men kanskje burde jeg ha litt is i magen?
En T5 er jo tross alt et smykke, det synes jeg også. Men kjørekomfort'en er jo ikke så veldig ulik.
Kanskje en rimelig Westfalia i garasjen og så beholde både min passat tdi highline og konas Golf V og selge unna prosjekter?
Tja...
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa
Hei Erik.
Da er vi enige om at T4 er en utrolig fin turbil, retningsstabil, komfortabel og relativt billig å kjøre med (diesel).
Hadde T3 tidligere, og syntes denne var topp den gangen, men det er jo ikke til å komme forbi at verden har gått et skritt videre, særlig når det gjelder retningsstabilitet i høyere hastigheter.
Har som sagt til gode å prøve T5, men jeg har prøvesittet èn i hvert fall.
P.g.a. annet forhjulsoppheng, så virket det som om benplassen foran var noe mindre på T5 enn på T4.
La du merke til det?
Da er vi enige om at T4 er en utrolig fin turbil, retningsstabil, komfortabel og relativt billig å kjøre med (diesel).
Hadde T3 tidligere, og syntes denne var topp den gangen, men det er jo ikke til å komme forbi at verden har gått et skritt videre, særlig når det gjelder retningsstabilitet i høyere hastigheter.
P.g.a. annet forhjulsoppheng, så virket det som om benplassen foran var noe mindre på T5 enn på T4.
La du merke til det?
Arild Aase
`05 BMW 525dAT M-Sport
`05 BMW 525dAT M-Sport
Det la jeg godt merke til! Jeg nevner det lenger opp i tråden her, at plassen til bena, særlig mot girkassedelen av dasjbordet var veldig trang, det var jo ikke mulig å "svinge" kneet til høyre i T5 da "girkassehuset" stenger for muligheten. Jeg satt rett og slett ikke godt og tror at dette hadde blitt slitsomt over lang tid. Jeg er ingen ung mann lenger (ungene er langt utafor redet), så jeg trenger en bil der jeg kan bevege bena litt under kjøring også noe jeg tror ungdommene her på forumet også syns er veldig greit. Jeg synes ikke det var optimalt var optimalt med "innebygd" girspak.Hügel wrote:Hei Erik.
La du merke til det?
Men det du skriver om høye hastigher er veldig gyldig, ikke bare for T4 men også for T5. T5 (ogT4) var suverene og flyter godt i 100+. For øvrig syns jeg T5 drakk mye diesel, jeg fikk den ikke til å gå under 0,90 på blandet kjøring (130hk/6 trinns kasse). Jeg syns det er drøyt.
Hjulopphenget framme er nytt, ja på T5. T5 har McPearson, noe jeg ikke begriper at de har endret på fra T4. Det samme gjorde de på nye passat som også har fått McPearson på siste modell (billigere å produsere? Mer delesalg?). Jeg synes T5 "vipper" lettere opp bak på humpete veg også enn T4. Dra til en forhandler og prøv T5. Det er det aboslutt verd!
Som deg har jeg hatt T3, og, tja, skal vi si en 20-talls T2 og T3 til sammen? T4 er en helt annen verden. For øvrig har jeg fortsatt et par gamle T3'ere stående. En 8-setersbuss er under oppussing. Det er en 1980 med luftkjølt 2,0 liters motor. På vegen sommeren 2010 (veteran)?
Ses vi på busstreff høst i Tinn ved Rjukan siste helga i september?
erjo
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa
Hvert år har treffet i Tinn crashet med en årlig hyttetur vi er på med noen gode venner, men i år ser det faktisk ut som om det kan være en tjangs...
Som deg har jeg også hatt T2, men jeg har bare hatt 3 VW-busser.
Til gjengjeld så har jeg dem veldig lenge......
Den første (69-modell original 8-seters buss) kjøpte jeg i `79.
Den ble bygd opp med en enkel hjemmelaget campinginnredning.
Denne hadde vi til `90, da den ble byttet ut med en `84 Reimocamper med heve/sovetak.
Så i `03 ble den nåværende doningen kjøpt.
På 29 år har jeg altså kun hatt 3 VW-busser.
Disse har alltid vært biler "på siden av" det vanlige bilholdet.
Vi har alltid vært avhengig av 2 biler i daglig drift, da vi bor litt utenfor folkeskikken.
I dag blir dette ivaretatt av en BMW og en Golf Cabrio.
Så, hvem vet......kanskje vi sees i Tinn?
Hadde vært all right med flere "gamlinger" der oppe, kanskje??
Som deg har jeg også hatt T2, men jeg har bare hatt 3 VW-busser.
Til gjengjeld så har jeg dem veldig lenge......
Den første (69-modell original 8-seters buss) kjøpte jeg i `79.
Den ble bygd opp med en enkel hjemmelaget campinginnredning.
Denne hadde vi til `90, da den ble byttet ut med en `84 Reimocamper med heve/sovetak.
Så i `03 ble den nåværende doningen kjøpt.
På 29 år har jeg altså kun hatt 3 VW-busser.
Disse har alltid vært biler "på siden av" det vanlige bilholdet.
Vi har alltid vært avhengig av 2 biler i daglig drift, da vi bor litt utenfor folkeskikken.
I dag blir dette ivaretatt av en BMW og en Golf Cabrio.
Så, hvem vet......kanskje vi sees i Tinn?
Hadde vært all right med flere "gamlinger" der oppe, kanskje??
Arild Aase
`05 BMW 525dAT M-Sport
`05 BMW 525dAT M-Sport
Ja, fint med noen "gamlinger" (vet ikke om det er riktig å skrive dette i gåseøyne, men gjør det likevel).
Ellers er det jo sånn med meg også: Vi har en bil til ved siden av og jeg har en veteranbil som jeg bruker innimellom. Så om det nå blir Multivan så blir den nok brukt til mye turkjøring.
Grunne til at jeg har hatt mange busser er vel ganske enkelt det at jeg de siste ti årene ikke har funnet noe min kone liker, bare noe jeg like rog som jeg håper hun liker etterhvert - men Multivanen har hun falt "pladask" for - og så byttes hennes 2005 VW Golf V etterhvert inn i en ny golf stasjonsvogn.
Håper vi ses på Tinn hvis jeg nå handler en Multivan.
erjo
Ellers er det jo sånn med meg også: Vi har en bil til ved siden av og jeg har en veteranbil som jeg bruker innimellom. Så om det nå blir Multivan så blir den nok brukt til mye turkjøring.
Grunne til at jeg har hatt mange busser er vel ganske enkelt det at jeg de siste ti årene ikke har funnet noe min kone liker, bare noe jeg like rog som jeg håper hun liker etterhvert - men Multivanen har hun falt "pladask" for - og så byttes hennes 2005 VW Golf V etterhvert inn i en ny golf stasjonsvogn.
Håper vi ses på Tinn hvis jeg nå handler en Multivan.
erjo
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Er nok enig med dere om dashbordsplasseringen av girstangen. Er blitt slik på flere biler, og har rett og slett konstant blåmerker på høyre kne etter dashen. Jeg har prøvd både "passelat" og "pygmelot", og alle gir samme blåmerker.
Jeg kommer ikke til å kjøpe en bil der jeg ikke kan rette ut fotene for å endre sittestilling. Det tror jeg er livsfarlig.(tenk på blodpropp...)
T4, Merc E220 og Sprinter(gammel type) er bra slik.
Jeg ville absolutt gått for T4, og camperutgave om jeg hadde mulighet.
Men det er jo min mening.
Jeg kommer ikke til å kjøpe en bil der jeg ikke kan rette ut fotene for å endre sittestilling. Det tror jeg er livsfarlig.(tenk på blodpropp...)
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Enig her, har forsøkt å få tak i en camperutgave av T4 til en riktig pris, men har ikke kommet over noen som jeg har "rukket" å kjøpe før den er solgt. For øvrig er jeg enig i synspunktet også på passelat: Den er like trang, men flyter tross alt godt bortover vegenStein wrote:Er nok enig med dere om dashbordsplasseringen av girstangen. Er blitt slik på flere biler, og har rett og slett konstant blåmerker på høyre kne etter dashen. Jeg har prøvd både "passelat" og "pygmelot", og alle gir samme blåmerker.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Har aldri lagt merke til at kneet treffer dashbordet.
Jeg er 185.
Jeg er 185.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
Nei, kneet treffer jo egentlig ikke. Men høyre siden av høyre kneet ligger inntil når en kjører. og det er ikke behagelig. Det blir det ikke god nok "rørlighet" av. Over tid er dette ikke noe greit.Martin Sandvik wrote:Har aldri lagt merke til at kneet treffer dashbordet.
Jeg er 185.
Vi tar det på Tinn, så skal jeg vise deg.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa
Glis og glis. Bilde kommer nok i neste uke.Hügel wrote:Gratulerer så mye med ny bil, Erik.
Når får vi se bilder av "gliset"?
Bilen er 2003-modell 102 hk tdi med manuell kasse og har litt ekstra utsty:
*Dieselvarmer for kupeen
* criusekontroll
* Sykkelstativ bak
* + det vanlige utstyret som AC, elspeil, elvindu, s.lås med fj.kontroll, setevarme, senger, skap og hevetak. Det som trengs, altså.
Bilen skal få nye felger på sommerdekkene, men på vinteren skal den få lov å leve med stål og piggfri continental (og brukes lite).
Fornøyd jeg!
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa
-
CAMPEKSPRESSEN
Vet ikke om dette er noe bidrag til debatten, men en kompis skiftet ut sin T4 syncro, kjøpt i 02 ny. hadde bare ett problem. svakhet og utskifting av el. ledninger mellom dører/karoseri.
Over til en ny T5, 4xw med 6 trinns kasse. Han fikk trøbbel med aut/gearkassa. Reparasjonen kostet 80.000,- heldig vis gikk denne rep. akurat inn på garantien før utløp. Jeg undres, er det barnesykdommer på T5, eventuelt dyr og følsom konstruksjon på kassa?
I alle fall fikk jeg en søkk, ikke budsjett for slike sjokkutgifter på en ny bruktbil om jeg skulle kjøpe.
Over til en ny T5, 4xw med 6 trinns kasse. Han fikk trøbbel med aut/gearkassa. Reparasjonen kostet 80.000,- heldig vis gikk denne rep. akurat inn på garantien før utløp. Jeg undres, er det barnesykdommer på T5, eventuelt dyr og følsom konstruksjon på kassa?
I alle fall fikk jeg en søkk, ikke budsjett for slike sjokkutgifter på en ny bruktbil om jeg skulle kjøpe.
Last edited by CAMPEKSPRESSEN on 29 Dec 2008, 17:56, edited 5 times in total.
Mitt værste mareritt, alle skruer i kjøretøyene mine ble skifta ut til tommer uten at alarmen varslet.
Sven Ole
VW California Coach Syncro. 2,5 TDI. 2002 Teknoblå
VW Schw. Type 7 (166) 1943. 4 x W.
Sven Ole
VW California Coach Syncro. 2,5 TDI. 2002 Teknoblå
VW Schw. Type 7 (166) 1943. 4 x W.
De fleste bilmodeller har vel barnesykdommer. Og så er det vel alltid slik at noen er litt uheldig med den bilen de tilfeldigvis får fra samlebåndet på fabrikken. Jeg har ikke hørt at det er noe spesielle problemer med 6-trinnskassa på T5, hva sier dere andre?CAMPEKSPRESSEN wrote:Vet ikke om dette er noe bidrag til debatten, men en kompis skiftet ut sin T4 syncro, kjøpt ny. Til en ny T5, 4xw med 6 trinns kasse. Han fikk trøbbel med gearkassa. Reparasjonen kostet 80.000,- heldig vis gikk denne rep. akurat inn på garantien før utløp. Jeg undres, er det barnesykdommer på T5 ?
I alle fall fikk jeg en søkk.
Nå har jeg alltid hørt at de beste bilene du kan kjøpe er sisteårsmodellene av utgående modeller. Jeg har kjøpt en T4 2003 og den går veldig bra og stabilt. Det håper jeg den fortsetter med.
Finnes det noen erfaringer med T5? Hvilke sykdommer har disse bilene?
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa
Har kjørt to turer t/r Italia (over 500 mil t/r) med min T5 130 automat. Hastigheter på 150-160 (målt på GPS) er fin marsjfart på autobahn. Bilen ligger klistret på veien og er en drøm å kjøre. At bilen min er lang utgave gjør den nok ekstra komfortabel på motorveier. Men i disse høye hastighetene bruker den en del mer diesel enn ved vanlige norske hastigheter. Snittforbruket på begge turene mine endte på 0,95. Dette synes jeg er svært akseptabelt i forhold til vekt/størrelse/fart.erjo wrote:Men det du skriver om høye hastigher er veldig gyldig, ikke bare for T4 men også for T5. T5 (ogT4) var suverene og flyter godt i 100+. For øvrig syns jeg T5 drakk mye diesel, jeg fikk den ikke til å gå under 0,90 på blandet kjøring (130hk/6 trinns kasse). Jeg syns det er drøyt.
Snittforbruk ved blandet kjøring ligger alltid under 0,80! Kanskje automatkassen utnytter de 6 girene bedre enn en vanlig sjåfør? På langkjøring har jeg vært nede i et forbruk på 0,68! Kjøring Haugesund-Bergen t/r gir som oftest snitt på 0,72 (og det med en skikkelig dyp undersjøisk tunnell)!
Ang. plass til beina: En kompis av meg på 1,95 skryter av beinplassen i min T5 - Det er den første bilen han har fått plass til beina i sier han - Dette pga høydereguleringen på setet! Bruk innstillingene på setet riktig og en får ikke bedre kjørestilling/sittekomfort enn i en T5!
Ang sykdommer på T5 så kan jeg nevne, forstilling, dørlåser, toppakning, olje som kan gå i kjølevæska og dårlig lakk (sinkslipp som det kalles av Møller) Men alt dette går på garantien. Problemet blir når garantien er ute, jeg byttet dørlåsen i høyre skyvedør på min rett før jul og det kom på 2600kr. Fikk det heldigvis innenfor 5 års kjøpslov.
Hvilke motorer er det snakk om når du sier toppakning og olje som går i kjølevæska? Gjelder sinkslipp både metallic, perle og vanlig lakk?Øivind S wrote:Ang sykdommer på T5 så kan jeg nevne, forstilling, dørlåser, toppakning, olje som kan gå i kjølevæska og dårlig lakk (sinkslipp som det kalles av Møller) Men alt dette går på garantien. Problemet blir når garantien er ute, jeg byttet dørlåsen i høyre skyvedør på min rett før jul og det kom på 2600kr. Fikk det heldigvis innenfor 5 års kjøpslov.
Sinkslipp gjelder ikke bare T5. Også min kones 2005 Golf V (kjøpt ny av oss) har vært plaget av dette og har vært inne for rep./lakkering flere ganger. Jeg synes det er for dårlig på en ny bil.T5 130 tip wrote:Hvilke motorer er det snakk om når du sier toppakning og olje som går i kjølevæska? Gjelder sinkslipp både metallic, perle og vanlig lakk?Øivind S wrote:Ang sykdommer på T5 så kan jeg nevne, forstilling, dørlåser, toppakning, olje som kan gå i kjølevæska og dårlig lakk (sinkslipp som det kalles av Møller) Men alt dette går på garantien. Problemet blir når garantien er ute, jeg byttet dørlåsen i høyre skyvedør på min rett før jul og det kom på 2600kr. Fikk det heldigvis innenfor 5 års kjøpslov.
Det som bekymrer er det en kan se med øyet av slikt "slipp", det kan jo fikses. Men slikt sinkslipp et sted, betyr vel også sinkslipp andre steder? Hva med det en ikke kan se med det blotte øyet? Er dette ensbetydende med at nye VAG-biler kan være tikkende rustbomber? Kan det hende at T5 er en slik tikkende rustbombe (kan det gjelde T4 også?)?
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa