På vei fra Sogndal til Lom økte og økte tepmeraturen, og det viste seg at bilen ikke hadde noen ekstra tiltak mot kjøling...
Og flere forsøk med sikringer, og hijacking av radiatorviftene (takk for tips her postmestern) viste det seg at hele opplegget var dødt.
Jeg pratet med Falck og de mente det var hovedsikringen som kranglet, men den siste hadde reddet en annen 2.4D på vei opp 55 dagen før, så han hadde ikke flere igjen. Jeg innså at Sogndal ikke var et blivende sted og tok turen til Lom med passe mange stopp. Nå er jeg fortsatt i Lom og hadde tenkt meg til Rondane på fredag, skal jeg komme meg opp ditt før midnatt må jeg enten kjøpe en noe på Otta Auto for å fikse det, eller innse at Rondavegen tar tid med en bil som ikke liker motstand.
Noen tips? Verksted utgår, bilen blir til spiker når den må på PKK i november... Et sted går grensen for en bil som trenger vesentlige reparasjoner etter tyveriet for 1 år og 2 mnd siden som forsikringsselskapet fortsatt ikke har gjort opp for, og koster omtrent det samme som jeg gav for bilen!
Litt lei bil, forsikringsselskap og Falck. Men forøvrig ellers fin ferie...
Temp på bærtur
Temp på bærtur
Espen
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Cluet her er vel egentlig å få viftene til å gå. Har du nok verktøy til å kunne lage deg ett opplegg ala ekstralys slik at du kan slå av å på viftene etter behov? Såsant du finner noe 12V der det bør være da...
Ledningen til fjernlysledningen her drar du rett til en ledig pluss på sikringsboksen isteden. Det er kun til styrestrøm. Husk at releet må tåle endel. Holder ikke med et til 15,- ...
I tillegg må du velge hvem av viftene som skal gå, hvis du ikke bruker et rele med to utganger, men da blir det straks mer komplisert...
Og ledningene må stor nok kvadrat.

Ledningen til fjernlysledningen her drar du rett til en ledig pluss på sikringsboksen isteden. Det er kun til styrestrøm. Husk at releet må tåle endel. Holder ikke med et til 15,- ...
I tillegg må du velge hvem av viftene som skal gå, hvis du ikke bruker et rele med to utganger, men da blir det straks mer komplisert...
Og ledningene må stor nok kvadrat.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Käfervelle
- -

- Car: T4 Multivan
Nødløsning...
en annen nødløsning som jeg gjorde en gang var å bare flytte ledningen (kabelskoen)som går på undersiden av sikringen opp der strømmen kommer på oversiden. Denne sitter med en stjerneskrue . Dette gjør jo at du ikke har noen sikring, men da har du i hvertfall kjøling. En annen ting du kan gjøre for å hjelpe på(som nevnt over her) er å kjøre med varme-appartatet på fullt og eventuellt ha vinduene oppe i bakker.. Litt varmt, men bedre enn at motoren koker...
Varme-appartatet er praktisk talt en ekstra radiator og du vil dra varme ut av motoren.. Begge disse er nødløsninger..
Takk for tips, da blir det en rolig dag i Lom i dag med noen forsøk på løsninger. Om jeg bare får de til å gå skal jeg nok klare å lage meg en bryter.
Jeg kjørte opp bakkene med varmeapparatet på fult, men det ble fortsatt stadig fort varmt, så jeg måtte stoppe 3 ganger på turen opp på fjellet.
Jeg kjørte opp bakkene med varmeapparatet på fult, men det ble fortsatt stadig fort varmt, så jeg måtte stoppe 3 ganger på turen opp på fjellet.
Espen
-
Mike Sierra
- -

- Car: t5
Re: Temp på bærtur
Virker viftene? Da kan du koble dem opp med ekstralys strømmen din, eller så har jeg på 2-3 biler opplevd at sikringene som sitter bak v hovedlykt, i en liten flat plast eske, har gått. Ved skifte så er alt ok. Antakelig så ryker disse av elde? Jeg har som en fiks når jeg ikke har hatt sikringer bare satt inn en ledningsstump mellom de to skruene som sikringen sitter mellom.Espen wrote: Snipp
Og flere forsøk med sikringer, og hijacking av radiatorviftene (takk for tips her postmestern) viste det seg at hele opplegget var dødt.
Snipp
MS
Skrotnisse
Skrotnisse
Takk for tipset! Da skal jeg sjekke etter litt sikringer der også.Mike Sierra wrote:Virker viftene? Da kan du koble dem opp med ekstralys strømmen din, eller så har jeg på 2-3 biler opplevd at sikringene som sitter bak v hovedlykt, i en liten flat plast eske, har gått. Ved skifte så er alt ok. Antakelig så ryker disse av elde? Jeg har som en fiks når jeg ikke har hatt sikringer bare satt inn en ledningsstump mellom de to skruene som sikringen sitter mellom.
Espen
Stopper du motoren når du tar disse stoppene?Espen wrote:Takk for tips, da blir det en rolig dag i Lom i dag med noen forsøk på løsninger. Om jeg bare får de til å gå skal jeg nok klare å lage meg en bryter.
Vet av erfaring at det er lurt og la den gå litt på tomgang før du stanser motoren.
Dieselmotorer bakker seg litt kaldere. Mange topper som har tatt kvelden på grunn av at motoren stanses med en gang.
Mvh
Erik Solvang
Caravelle t4 -98 lang utgave 2.5 tdi
Caravelle t4 -94 lang utgave 2.4 9 seter
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
x-Caravelle t4 -95 kort syncro 2.4 9 seter
x-Caravelle t4 -92 lang utgave 2.4 9 seter
Har vag-com
Erik Solvang
Caravelle t4 -98 lang utgave 2.5 tdi
Caravelle t4 -94 lang utgave 2.4 9 seter
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
x-Caravelle t4 -95 kort syncro 2.4 9 seter
x-Caravelle t4 -92 lang utgave 2.4 9 seter
Har vag-com
-
Käfervelle
- -

- Car: T4 Multivan
Det er disse flate sikringene som jeg refererte til i inlegget mitt over.. Det er standard at disse ryker. Er dem defekte, så erstatt dem med sikringer fra nyere modell som er på mer enn 50 ampere... Midlertidig kan du flytte opp ledningen under og dermed "tyvkoble" før du eventuellt får tak i en sikring.Mike Sierra wrote:Virker viftene? Da kan du koble dem opp med ekstralys strømmen din, eller så har jeg på 2-3 biler opplevd at sikringene som sitter bak v hovedlykt, i en liten flat plast eske, har gått. Ved skifte så er alt ok. Antakelig så ryker disse av elde? Jeg har som en fiks når jeg ikke har hatt sikringer bare satt inn en ledningsstump mellom de to skruene som sikringen sitter mellom.Espen wrote: Snipp
Snipp
Takk for alle gode tips! Da ser det ut som resten av ferien er reddet, nok en gang har gode tips herfra løst problemer! 
Begge de flate sikringene hadde gått, og Statoil i Lom har som vanlig det man trenger. 4 kr pr stk. Kjøpte med et par ekstra på 80 A også hvis de skulle ryke igjen med en gang. Men nå har jeg kjørt en liten tur oppover Bøverdalen for å se om den ble skikkelig varm, men jeg fikk ikke temperaturen over det normale. Og det er vell strengt talt et godt tegn.
Lampa som skal vise høy vann-temp eller hva det er virker fortsatt ikke, men jeg er vant til å følge temp og sjekke kjøleveska regelmessig nå, så det holder vell greit ut ferien.
Og esol, jeg pleier alltid å la bilen gå litt før jeg stopper den. Det er sikkert en vane jeg hadde fra 1.6TD som neppe skader.
Begge de flate sikringene hadde gått, og Statoil i Lom har som vanlig det man trenger. 4 kr pr stk. Kjøpte med et par ekstra på 80 A også hvis de skulle ryke igjen med en gang. Men nå har jeg kjørt en liten tur oppover Bøverdalen for å se om den ble skikkelig varm, men jeg fikk ikke temperaturen over det normale. Og det er vell strengt talt et godt tegn.
Lampa som skal vise høy vann-temp eller hva det er virker fortsatt ikke, men jeg er vant til å følge temp og sjekke kjøleveska regelmessig nå, så det holder vell greit ut ferien.
Og esol, jeg pleier alltid å la bilen gå litt før jeg stopper den. Det er sikkert en vane jeg hadde fra 1.6TD som neppe skader.
Espen