Registerreim-bytte.
Registerreim-bytte.
Jeg opplevde at min Caravelle 2,5 TDI, 97mod, gått 74000km, mistet drakraften. Av erfaring lot jeg bilen stå, tilkalte Falken og fikk tauet den bort til en mekaniker jeg har fått tillit til. Mekanikeren konstanterte at registerreimen var slitt, og hadde hoppet over et hakk. Ved 30000km service påpekte jeg for Bilforhandleren at jeg synes bilen røkte for mye eksos, men fikk tilbakemelding om at det var normalt. Nå etter registerreimen er skiftet har bilen bedre drakraft enn før, samt svart eksosrøk er eliminert. Kan feil innstilling av registerreimen vært årsaken til hurtigere slitasje? Jeg tror forhandleren anbefaler skifte etter 90000?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Ja, når reima hopper så får du gal timing i forhold til pumpa og dermed dårlig trekk og røyk. VAG sa først 120000 km, Møller sier 90000km. Jeg ville bytta et sted mellom 70000 til 90000. Viktig å følge opp vannpumpa! Den er ofte synder til store skader. Bytt den hver gang du bytter reim, og se godt over ved hver service. Og følg service! Flere har droppa dette, og dermed ikke sjekka bla vannpumpe/stramming av tannreim og tannreim, og opplevd havari senere. Dyrt.
Camperen til fatter(98 T4 TDi) røyk begge strammehjul, men overlevde utrulig nok, da reimene ikke hoppa på drivsiden, men kun pumpesiden! Så man kan være heldig!
Her var det oljelekkasje som antagelig var synderen, så pass også på dette, at simmeringer og toppdeksel og påfyllingsstuss ikke lekker olje!
Camperen til fatter(98 T4 TDi) røyk begge strammehjul, men overlevde utrulig nok, da reimene ikke hoppa på drivsiden, men kun pumpesiden! Så man kan være heldig!
Her var det oljelekkasje som antagelig var synderen, så pass også på dette, at simmeringer og toppdeksel og påfyllingsstuss ikke lekker olje!
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter