hjelp til girproblemer
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
hjelp til girproblemer
hei, i dag da jeg skulle ut på e6 så trur jeg at kassa gikk til h.... begynt fint, kjørte pent og rolig frem til rundkjøringen før e6, bremset ned og kjørt rolig gjennom rundkjøringen, begynte så å gi på for å komme opp i fart ut på e6.
kommer såppas opp i fart at det begynner å bli på tide å skifte gir, setter den fint i fri, men så skulle den da inn i 4.gir, det var det ikke snakk omn, så jeg prøver 5. men det går ikke, og ikke 3.eller 2 eller 1 heller, får til slutt presset den inn i 3. og får kjørt sånn at jeg kommer meg hjem (regner med at jeg gjorde vndt værre ved å kjøre, men måtte bare).
nå kan jeg fint sitte å gire mellom alle girene så sant mottoren ikke går eller bilen ruller, går mottoren eller bilen ruller så må jeg bruke veldig makt for å få den i gir.
er en 91mod caravelle, manuellkasse.
noen som har noen forslag til hva som har skjedd? håper jeg fikk med nok info, men skulle det være for lite så si i fra
kommer såppas opp i fart at det begynner å bli på tide å skifte gir, setter den fint i fri, men så skulle den da inn i 4.gir, det var det ikke snakk omn, så jeg prøver 5. men det går ikke, og ikke 3.eller 2 eller 1 heller, får til slutt presset den inn i 3. og får kjørt sånn at jeg kommer meg hjem (regner med at jeg gjorde vndt værre ved å kjøre, men måtte bare).
nå kan jeg fint sitte å gire mellom alle girene så sant mottoren ikke går eller bilen ruller, går mottoren eller bilen ruller så må jeg bruke veldig makt for å få den i gir.
noen som har noen forslag til hva som har skjedd? håper jeg fikk med nok info, men skulle det være for lite så si i fra
christian
Re: hjelp til girproblemer
Sjekk overføringene. Få noen til å gire mens du følger med armen bak på selve kassa. Slakk i noe vil gi store utslag på ei så lang stag-overføring. Prøv evt. å hjelp til med hånda om kassa går i de ulike gir. Trykk/dra mens du vri armen fram og tilbake i de forskjellige girene.chr18 wrote:hei, i dag da jeg skulle ut på e6 så trur jeg at kassa gikk til h.... begynt fint, kjørte pent og rolig frem til rundkjøringen før e6, bremset ned og kjørt rolig gjennom rundkjøringen, begynte så å gi på for å komme opp i fart ut på e6.
-
chr18
- -

overføringene sitter tite, virker som problemet sitter inni kassa, muligens at cluchen tuller, eventuelt noe annet inni kassa(som jeg nå da ikke kan komme på hva heter)
ps. om noen har en motor med kasse som er bolt on til en 91mod. t4 så si i fra. eventuelt om det mangler noen deler så si i fra alikevell, bare den passer i motor festene
ps. om noen har en motor med kasse som er bolt on til en 91mod. t4 så si i fra. eventuelt om det mangler noen deler så si i fra alikevell, bare den passer i motor festene
christian
Er det ikke dette noen kaller "kasseras"? Det samme har jeg opplevd på en gammel T3 1988 med 5-trinnskasse og 2,1-motor. Fikk en følelse av å bevege girskapen i "myk gummi". Fikk den i 3. gir og kom meg hjem. Men da var det også helt stopp! Ny kasse ble løsningen... De finnes jo overalt på hoggeriene nå....
...selv om det ikke var noen trøst i dette, da!
...selv om det ikke var noen trøst i dette, da!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
var det ikkje du som for ikkje lenge sida overhala toppen motoren din??
Kassebytte er ikkje kjempevanskelig dersom du har plass å stå med skruinga...
Kassebytte er ikkje kjempevanskelig dersom du har plass å stå med skruinga...
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
-
chr18
- -

joda overhala hele toppen på mottoren for ikke elnge sia, så den fungerer men har en anen t4 med gåen mottor, så den trenger ny mottor, så håpet noen hadde både mottor og kasse, så hadde jeg kunent slå tu fluer i en smekk.
har både løftebukk og trykkluft, og masse verktøy, så skulle ikke være noe problem med ett kasse bytte. har også løftebord som står under bukken, så jeg kan legge kassa forsiktig ned(også utrolig praksis når man skal ha ut mottore som man gjerne kan ta ut og inn ved å ta det nedenfra og ikke oppover)
har både løftebukk og trykkluft, og masse verktøy, så skulle ikke være noe problem med ett kasse bytte. har også løftebord som står under bukken, så jeg kan legge kassa forsiktig ned(også utrolig praksis når man skal ha ut mottore som man gjerne kan ta ut og inn ved å ta det nedenfra og ikke oppover)
christian
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg hadde ikke bare kjøpte en annen kasse. Ta ut kassen fra bilen og åpne skifte mekanismen. Det kan være noe så enkelt som en låseskrue som har løsnet.
Last edited by Indian on 12 Aug 2008, 22:38, edited 1 time in total.
-
chr18
- -

lenge siden jeg laget posten men tenkte jeg kunne skrive hva problemet til girproblemet egentlig var, og løsningen var egentlig lett.
problemet: ga vi fikk ut kassa(nestegang tar jeg ut hele mottor med engang), og fikk kommet til clutchen så så vi fort problemet, ene "senter fjæra" hadde knekt og lagt seg mellom de to cluch lamelene, og dro dermed mottor med seg selv når man trykket inn cluchen, derfor vanskelig å gire.
løsning: byttet cluch.
har aldri sett en av disse fjærene knekke og legge seg inni cluchen, ingen andre jeg har snakket med heller, men jeg har en tedens til å få sånne problemer ingen andre har hørt om syns jeg.
problemet: ga vi fikk ut kassa(nestegang tar jeg ut hele mottor med engang), og fikk kommet til clutchen så så vi fort problemet, ene "senter fjæra" hadde knekt og lagt seg mellom de to cluch lamelene, og dro dermed mottor med seg selv når man trykket inn cluchen, derfor vanskelig å gire.
løsning: byttet cluch.
har aldri sett en av disse fjærene knekke og legge seg inni cluchen, ingen andre jeg har snakket med heller, men jeg har en tedens til å få sånne problemer ingen andre har hørt om syns jeg.
christian