Jeg har selv ingen motorkonverteringer på samvittigheten. Men godsyncroen står bak låven med et presserende behov for ny motor. Den gamle motoren har vist klare tegn på å være bytteklar de 4 åra jeg har kjørt den, så jeg har jo studert litt på dette. Det må vel være lov med litt generell synsing her også..
Min oppfatning er at det største problemet med JX-motoren er at den er for liten, og dermed blir kjørt for hardt. Det å trimme motoren, for eksempel stille opp drivstoffmengden eller øke ladetrykket, vil nok bare gjøre problemene større. Unntaket er nok kanskje å montere intercooler, det kommer vi tilbake til. Et annet problem er det forholdsvis sårbare kjølesystemet med lange rør og mange muligheter for lekkasje. At det i tillegg kan være vanskelig å lufte det skikkelig gjør ikke saken bedre. Ingen motorkonvertering i verden kan erstatte godt vedlikehold av kjølesystemet, men en motor som utvikler lite varme og/eller tilleggskjøling vil uansett være bra.
Tidligere har jeg tenkt å bygge om med 1,9TDK. Fordelen er at ombygginga er forholdsvis enkel og velprøvd. Motoren er ganske likt oppbygd som JX'en, på godt og vondt. Jeg mener at jeg har hørt eller lest at en AAZ-motor med turbo og innsprøytingsutstyr fra JX vil yte borti 90 hk, men ta det med en klype salt. Det at motoren går såpass mye bedre vil nok være veldig bra for holdbarheten. I vanlig trafikk trenger du rett og slett ikke å kjøre motoren på grensa hele tida. Men hvis den blir tynet fullt til enhver tid så vil den nok kunne få noen av de samme problemene som JX.
Da TDI-motorene kom på begynnelsen av 90-tallet så var det egentlig en liten revolusjon. De brukte svært lite drivstoff, og de gikk veldig bra, særlig på lave turtall. Jeg synes det er interessant å legge merke til hvordan olja i en TDI-motor blir seende ut. TDI-motorene fikk lengre oljeskiftintervall enn de gamle dieselmotorene, men hvis du tar av toppdekselet på en normalt vedlikeholdt TDI-motor vil du se at innvendig i toppen er det gyllenbrunt. På en gammeldags dieselmotor er det som regel kølsvarte avleiringer. Disse forurensingene kommer fra sot i forbrenninga, og det er tydelig at TDI'en utnytter drivstoffet mye bedre. En annen ting som er spesiellt med TDI-motoren er at den utvikler veldig lite varme i forhold til en konvensjonell dieselmotor. Det vil absolutt være en fordel i T3. TDI-motoren skiller seg fra TDK'en først og fremst ved at den har direkteinnsprøyting, mens TDK har indirekte innsprøyting der dysa sprøyter diesel inn i et forkammer. I tillegg har TDI intercooler og elektronisk styring av dieselpumpa.
Dette med elektronikken er jo en liten utfordring. Jeg er glad i slike utfordringer, men jeg har ikke noe problem med å forstå at det blir i overkant utfordrende for mange. Endel argumenterer også med at det vil være plundrete å reparere selv, og særlig at elektronikken kan være utsatt på en Syncro som brukes i terrenget. Det kan selvfølgelig være noe i det, men personlig tror jeg ikke at en velbygd T3 med elektronisk TDI vil ha store problemer i forhold til driftssikkerhet.
Bernd Jaeger markedsfører mekanisk TDI, med en spesiell dieselpumpe leverer han 1,9 TDI-motorer med 130 hk. Og Jarle har jo sin egen versjon av mekanisk TDI. Jeg tviler ikke på at dette fungerer fint, motorene går sikkert veldig bra, og de har sikkert et helt akseptabelt drivstofforbruk. Uansett ville jeg tro at de fungerer minst like bra som TDK. Men noe mer ombygging blir det jo.
Det hadde vært interessant å sett noen målinger på effekt/momentkurver, driftstemperatur, forbruk og utslipp på disse motorene. Direkteinnsprøytinga er kanskje den viktigste forbedringa på TDI-motoren, så det er ikke sikkert en mekanisk TDI med intercooler vil ligge så langt etter en vanlig elektronisk. Men den elektroniske vil nødvendigvis sprøyte inn drivstoffet mer presist. Den måler hvor mye luft som suges inn og tilpasser drivstoffmengden etter dette, og den kan stille innsprøytingstidspunktet elektronisk.
En dieselmotor er jo såkallt "kvalitetsregulert". Det vil, enkelt sagt, si at i motsetning til en bensinmotor hvor du må ha riktig blandingsforhold, så gjelder det bare å få inn så mye luft som mulig, og sprøyte inn diesel etter hvor mye effekt du skal ha ut. Sprøyter du inn mer diesel enn motoren klarer å forbrenne får du svart røyk. Insprøytingstidspunktet vil selvfølgelig ha noe å si, men jeg vil tro at riktig tidspunkt på et gitt turtall vil være ganske likt på de fleste motorer. Derfor er det god mulighet for at Chromapumpa vil fungere, det er sikkert noen som har prøvd det med godt resultat. Men uten å ha prøvd dem mot hverandre er det umulig å si om det fungerer noe bedre enn JX-pumpene som Jarle bruker.
En sak med TDI-motoren er at den har max dreiemoment på 1900 omdreininger. Og det er nok gunstig i forhold til drivstofforbruk å kjøre på omtrent dette turtallet i normal hastighet. TDK og 1,6TD liker endel høyere turtall, så det vil være en fordel med høyere utveksling på TDI. Det er jo en forholdsvis omfattende sak å endre utveksling på girkassa og evt framdiffen, men ellers går det vel an å kompensere noe med litt større hjul.
TDI-motoren utvikler som sagt veldig lite varme, så jeg vil tro det er mindre behov for ekstra oljekjøler på denne. Jeg kjenner en kar som kjører med 2,5TDI fra Audi 100 i en T3 Syncro, han monterte Webasto fordi varmeapparatet ble så seint varmt. Med TDK er det sikker lurt med ekstra oljekjøler. Dere som har montert dette; bruker dere den i tillegg til den originale? Hvordan kobles denne inn i oljekretsløpet? Den originale oljekjøleren kjøles jo av kjølevannet på motoren. Jeg ser for meg at det ville vært mer effektivt å bruke kaldere vann til dette. Er det noen som har prøvd å legge opp et eget vannkretsløp med en liten radiator til oljekjøleren? Etter omtrent samme prinsipp som de vannkjølte intercoolerne..
Intercooler kan faktisk ha mye for seg i forhold til kjøling av motoren også, det gir ikke bare høyere effekt. Jeg snakket med en fyr en gang som mente at han hadde vært borti motorer der temperaturen på toppen ble senket med 30 grader etter montering av intercooler. Kaldere innsugngsluft gir visstnok vesentlig lavere forbrenningstemperatur.
Jeg planlegger å bygge om til TDI med elektronisk styring på min. Jeg vil ha de ekstra fordelene den elektroniske styringa gir. Det blir jo enkelt å montere cruisecontroll også.. Jeg satser på å montere intercooleren i venstre hjørne bak, og flytte innsuget til høyre side. Foreløpig regner jeg med å bruke original utveksling. Jarles triks med å bruke 112i-lamell på svinghjul og trykkplate fra TDI'n er jo et kjempegodt tips!