Fjernstyrt sentrallås / alarm som ikke vil låse seg opp.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
thomaro

Fjernstyrt sentrallås / alarm som ikke vil låse seg opp.

Post by thomaro »

Har funnet noen innlegg ang. problemer som likner på mitt, (bla. dette: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=13351 ), men ingen som passer helt...

Mitt problem er at sentrallåsen låser seg umiddelbart etter at den har blitt låst opp. Dvs. når jeg åpner fra fjernkontrollen hører (og ser) jeg at alle dørene låses opp, men de låses deretter umiddelbart. Med rett timing klarer jeg akkurat å åpne døren før de låser seg igjen, men dette blir slitsomt :wink:

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

Bilen er en VR6 1997 modell, med ettermontert Cobra Bridge alarm.
Arild
-
-
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497

Post by Arild »

Heisan.har samme problem på min VR6 fra97 :wink: .Er montert en defa 700 proff alarm på min.Skal på ferie i morga so det ha vert fint om nåken har et tips
Arild
T4 02mod 151hk tdi
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det er vel to vanlige feil når sentrallåsen på T4 lever sitt eget liv. Det ene er at sentrallåsdriveren i en av fordørene er defekt. Når den ene døra ikke låses opp vil mikrobryteren i driveren som ikke går sende låsesignal til de andre driverne.

Den andre kjente feilen er defekt ledningsnett i døra. For eksempel kan isolasjonen på ledningene sprekke opp, og to ledninger kan kortslutte og gi låsesignal.

Hvis du ser at alle dørene låser seg opp ville jeg sjekket ledningsnettet i slangen ut til døra først.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sjekk også at ikke det er slakk i låsknappen på dørene foran. Litt slakk i disse slik at den siger litt ned gjør at den låser med en gang.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
thomaro

Post by thomaro »

Takk for gode råd, men etter å ha lest en del tråder rundt dette problemet og forsøkt å se hva jeg selv kan klare å gjøre kommer jeg til kort: jeg er ikke kompetent nok til å fikse problemet. Jeg har mistanke om at det er ledningsnettet eller bryter/driver i VF som bør byttes, men trenger hjelp til å få gjort dette. Noen som har tips til hvor jeg kan få gjort dette rimelig i Stavanger-området?

Problemet kommer og går, men i det siste har det (altså problemet) vært der konstant... Det er nok VF som er problemet. Den døren vil ikke låse seg opp når jeg bruker fjernkontrollen, og deretter går alle andre dører også i lås.
vwbrumle

Post by vwbrumle »

Hos meg har det vært lignende ting som har skjedd. Har ikke fjernkontroll men sentrallås som låste seg i hytt og vær. Både med nøkkler i bilen og utav bilen. Jeg skiftet den grønne boksen inne i døren, den med to ledninger inn til. Da var problemet løst.
Roger
thomaro

Post by thomaro »

Jeg tror det samme vil hjelpe for meg også, jeg tror nå mer på at denne er defekt enn at ledningene har brudd. Kjøpte du denne boksen hos Møller, isåfall husker du omtrent pris? Vil det være mulig å få kjøpt den andre (rimelige) steder?
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Har du sjekket om det er fjæra i låsekassen som har gitt seg. Koble i fra ledningene på driveren på den siden som kødder. Dersom alle de andre dørene fungerer greit så ligger vel feilen i låsekassen eller i driveren. Jeg har byttet fjær og låsekasse en god del ganger nå, ofte er det is og snøforhold som dreper disse.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
thomaro

Post by thomaro »

En oppdatering i tilfelle det er andre som har lignende problemer:

Jeg koblet fra låsekassen på førersiden, og alle de andre dørene virket da fint med fjernkontrollen. Antok det var driveren som var problemet, men etter å ha byttet til ny var problemet det samme.

Mange har nevnt brudd i ledningsnettet i gjennomføring fra dør til karroseri, og selv om jeg så for meg at dette ville bli for omfattende å fikse ved evt. brudd, så tok jeg en kikk. Og ganske riktig var det to løse ledninger i gjennomføringen, men de hadde forskjellig farge (!). Tok sjansen på å koble de sammen og dermed fungerte alt fint. Ledningene hadde tydelig vært skjøtet sammen på dette punktet tidligere, og nå hadde de falt fra hverandre...
highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Re: Fjernstyrt sentrallås / alarm som ikke vil låse seg opp.

Post by highline 2001 »

Hei
Plukker opp denne da jeg har fått samme problemet i dag. Det som skjer er at jeg låser opp med fjrnkontrollen, men mindre enn 1 sek senere låser dørene igjen. Alle utenom passasjerdøra framme. Kan dette tyde på slitte ledninger i dør/karoseri? Har ikke gjort annet enn å søke her og konstatert at høyre framdør ikke låser seg opp. Men når jeg stikker nøkkelen i låsen der, så låser døra seg opp sammen med de andre. Men ikke ellers.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Hvis jeg gikk ut av bilen, gikk vinduene opp og bilen låste seg automatisk.
Kan det være noe problem heve mekanismen til vinduet?
Det var en Defa alarm.
highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

Hallo
Jeg koblet vekk driveren til passasjerdøra, og da var problemet borte. Har åpnet den å det ser ut som det er motoren som har tatt kveld gitt. 0 respons på den tross spenning inn på den. Noen som vet hva en slik koster?
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Post Reply