Da jeg skulle avgårde å legge om til vinterdekk i mårres ville ikke Caravellen starte. Litt merkelig da bilen nettopp har vært inne på reperasjon (hentet den i går). Her ble det byttet simringer i motor (pga oljelekkasje), satt på ny reg.reim (pga oljesølet fra lekkasjen) montert rep. sett på alle fire bremsekalippere, byttet bærekule høyre side, olje/filter samt at vindusheis på passasjerside og varme i bakrute ble fikset. Da jeg hentet bilen på verkstedet startet den lett og virket ellers fresh og fin. Km. stand på bilen er nå 200 000km.
Når jeg prøver å starte motoren virker alt normalt (bortsett fra at bilen ikke starter da). Glødelyset slukker og startmotoren svirrer, men null liv. Dette gjelder både ved vanlig og kaldstart. Det lukter diesel etter flere tenningsforsøk (tolker dette som om at bilen får drivstoff). Det første som slår meg er at det muligens er et rele som har tatt kvelden her (nr. 102). Dieselpumpa er et annen tanke. Bilen har blitt frakoblet batteriet under arbeidet på verkstedet. Kan det være at startsperra slår inn evt. at nøklene må kodes på nytt?
Hadde vært fint med noen konstruktive innlegg med konkrete tips mht feilsøking evt. hva som er problemet.
Får ikke start på 2.4D syncro 1998 mod
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
102-releet er vel strømforsyningsrele til motorstyreenhet, og det tror jeg ikke din 2,4D har. Har du sjekket at sikring nr 15 er hel? Hvis denne er defekt vil ikke motoren få diesel, men det vil den heller ikke hvis det er startsperra som slår inn. Startsperrefeil kan ikke utelukkes, men hvis bilen startet da du hentet den på verkstedet, så vil jeg ikke tro at en evt. startsperrefeil skulle ha noe med verkstedbesøket å gjøre. Jeg ville begynt med å sjekke glødinga. Mål om det kommer spenning til glødepluggene når glødelampa lyser. Hvis ikke sjekk sikringen i den lille svarte boksen på venstre innerskjerm, rett foran batteriet. Dette er en 80A platesikring.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det var nok 109 jeg tenkte på.
Dette sitter ikke på 2,4D. På TDI sitter vel dette på releplass nr 3. Glødereleet sitter på releplass nr 12, nederst til høyre, og det kan stemme at det er merket med 102 på '98 2.4D
Henrik Engen
-
GuideDog
- Car: T4
- Phone: 45434082
Takk for mange gode tilbakemeldinger!
For å ta det første først. Tok ut det 102 releet i dag, men med mine loddekunnskaper er det vanskelig å si om dette er årsaken til problemet (så ikke ut som om dette har vært byttet før). Sjekket deretter sikring 15 og denne var hel. Spenning til glødepluggene har jeg ikke fått målt da jeg ikke har det utstyret som skal til, men skal legge akkurat dette på minnet. Sjekket forøvrig platesikringen foran batteriet og denne var hel.
Oppsummert kan derfor en av følgende være årsaken til problemet:
1. (Spenning glødeplugger)
2. Pumpeinnstilling etter reg.reim bytte
3. Startsperren
4. 102 releet
Spørsmålet videre er hvordan jeg kan utelukke noen av feilene? Merket forøvrig at oljelampen på dashen blinket da jeg vred om nøkkelen dvs. når startmotoren gikk. Innbiller meg at dette ikke har vært tilfelle før.
Uansett bilen skal tilbake dit den kom fra, men er sabla irriterende at bilen plutselig stopper. Har aldri vært borti det før.
Setter selfølgelig pris på enda flere innlegg.
For å ta det første først. Tok ut det 102 releet i dag, men med mine loddekunnskaper er det vanskelig å si om dette er årsaken til problemet (så ikke ut som om dette har vært byttet før). Sjekket deretter sikring 15 og denne var hel. Spenning til glødepluggene har jeg ikke fått målt da jeg ikke har det utstyret som skal til, men skal legge akkurat dette på minnet. Sjekket forøvrig platesikringen foran batteriet og denne var hel.
Oppsummert kan derfor en av følgende være årsaken til problemet:
1. (Spenning glødeplugger)
2. Pumpeinnstilling etter reg.reim bytte
3. Startsperren
4. 102 releet
Spørsmålet videre er hvordan jeg kan utelukke noen av feilene? Merket forøvrig at oljelampen på dashen blinket da jeg vred om nøkkelen dvs. når startmotoren gikk. Innbiller meg at dette ikke har vært tilfelle før.
Uansett bilen skal tilbake dit den kom fra, men er sabla irriterende at bilen plutselig stopper. Har aldri vært borti det før.
Setter selfølgelig pris på enda flere innlegg.
kan skru ut ein glødeplugg og få nokon til å sette på glødinga medan du ser om dne begynner å gløde...skulle vel vere ok det?
Men ved mangladne gløding ville dne vel hoste, ryke og kanskje komme etterkvart?
Men ved mangladne gløding ville dne vel hoste, ryke og kanskje komme etterkvart?
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Du sier at motoren oppfører seg som normalt bortsett fra at den ikke starter. Har du sjekket at reg.reima er i orden? Kanskje kammen ikke går... Det er vel bare å vippe til siden plastdekselet og se om reima ser ok ut. Kan du ikke greie å kjenne om reima er for slakk også ved å bøye ut plastdekselet der?
I og med at du nettopp har skiftet reima ville jeg mistenkt den først.
Rev: Ser at oljelampa ikke slukker når du kjører på starteren.Drives oljepumpa av registerreima? Ja da sier svaret seg nesten selv er jeg redd...
I og med at du nettopp har skiftet reima ville jeg mistenkt den først.
Rev: Ser at oljelampa ikke slukker når du kjører på starteren.Drives oljepumpa av registerreima? Ja da sier svaret seg nesten selv er jeg redd...
Ian
1992 Caravelle 2,4D (Svigerinnes bil!)
1998 Range Rover 4,6HSE
1989 Porsche 944 Turbo (Samboers bil!)
1980 Porsche 928S
1979 Volvo 245DL
1973 Triumph Stag Mk2
1965 Triumph Spitfire4 Mk2
1964 Triumph Spitfire4 (Prosjekt)
1956 Land Rover 86"
1992 Caravelle 2,4D (Svigerinnes bil!)
1998 Range Rover 4,6HSE
1989 Porsche 944 Turbo (Samboers bil!)
1980 Porsche 928S
1979 Volvo 245DL
1973 Triumph Stag Mk2
1965 Triumph Spitfire4 Mk2
1964 Triumph Spitfire4 (Prosjekt)
1956 Land Rover 86"
Selv om sikring 15 er hel må du sjekke at det virkelig kommer spenning fram til ventilen på dieselpumpa. Evt. kan du sette 12 volt på den fra batteriet og høre om den åpner, og prøve å starte da, eller har du prøvd det?
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Kommer ikke til ventil på dieselpumpa hvis det er startsperre på den, hvis feilen ligger i glødinga pleier det å ryke fælt når du kinner, sikker på du sjekka sikring til gløding og ikke til kjøleviftene? de til glødinga sitter i innerskjermen mener jeg..
prøv å plugg i motorvarmeren, skal starte hvis den står i en stund først.
prøv å plugg i motorvarmeren, skal starte hvis den står i en stund først.