Fant i fremre, ytre drivleddsmansjett et lite rundt hull, ca 0.7mm. Noen påstod at dette er et dreneringshull for ev. kondens. Det virker foreløpig som det eneste dette hullet har drenert er smørefettet for leddet….
Skal det virkelig være en drenering der??
Drenering i drivleddsmansjett?
Drenering i drivleddsmansjett?
JanO
02 California 2.5TDI ACV / FJS
97 Transporter 2.4D AAB ex
Re: Drenering i drivleddsmansjett?
Har aldri vært borti noen drivakselmansjetter (verken originale eller uoriginale) til noen bilmerker som har hull.Bole wrote:Fant i fremre, ytre drivleddsmansjett et lite rundt hull, ca 0.7mm. Noen påstod at dette er et dreneringshull for ev. kondens. Det virker foreløpig som det eneste dette hullet har drenert er smørefettet for leddet….
Skal det virkelig være en drenering der??
Det blir ikke kondens inni en mansjett hvis den er tett!
For å få kondens der må en få (fuktig) luft inn som kondenserer vanndråper, og det skjer ikke når mansjetten er tett.
Jeg tipper heller det her har vært en garasje-mekker som har jukset med ei sprøyte for å prøve å smøre drivleddet.
Alt som er så tynnflytende at det går gjennom ei sprøyte vil bare surre ting til ved at det molybden-fettet som skal være der, blir fortynnet og vasket vekk fra rullebanene til kulene. Dette gjelder uansett størrelse på sprøyta!
Det kan funke nok til å fjerne/kamuflere knirk i bærekuler etc, men er vel i mine øyne bare å sminke liket.
Hmmm, ja, kunne liksom ikke innse logikken i noen drenering i mansjetten.
VWegard skrev:
Et bilde av forstillinga viser at denne er tørr og fin - når bilen står oppheist på bukken for service.
Ikke har jeg prøvd å fixe et velfungerende drivledd heller.
Sprøytenål i denne solide gummien, går det? Ville i såfall trodd at gummien lukket seg etter en slik operasjon, om der ikke er benyttet en "hestesprøyte".
Siste mulighet er materialsvakhet?? Gummien ellers er fin og ingen antydninger til sprekkdannelse.
Skummelt.
Skal prøve å reparere/tette hullet ved hjelp av O-ring materiale og lynlim, og deretter trykke inn litt molly.
VWegard skrev:
"Dreneringen" måtte ha oppstått like etter - eller I forbindelse med service eller forstillingsjustering.Jeg tipper heller det her har vært en garasje-mekker som har jukset med ei sprøyte for å prøve å smøre drivleddet.
Et bilde av forstillinga viser at denne er tørr og fin - når bilen står oppheist på bukken for service.
Sprøytenål i denne solide gummien, går det? Ville i såfall trodd at gummien lukket seg etter en slik operasjon, om der ikke er benyttet en "hestesprøyte".
Siste mulighet er materialsvakhet?? Gummien ellers er fin og ingen antydninger til sprekkdannelse.
Skummelt.
Skal prøve å reparere/tette hullet ved hjelp av O-ring materiale og lynlim, og deretter trykke inn litt molly.
JanO
Jeg mistenkte ikke deg for dette, men heller en evt. tidligere eier som har prøvd å være "smart".Bole wrote:Hmmm, ja, kunne liksom ikke innse logikken i noen drenering i mansjetten.
VWegard skrev:"Dreneringen" måtte ha oppstått like etter - eller I forbindelse med service eller forstillingsjustering.Jeg tipper heller det her har vært en garasje-mekker som har jukset med ei sprøyte for å prøve å smøre drivleddet.
Skummelt.
En klemskade på en slik mansjett kan kanskje lage en slik skade for alt jeg vet.
Bøy en lakrisbåt, og du skjønner hva jeg mener.
Et hull i en mansjett vil være en kilde til revning etc, så jeg ville byttet denne i riktig tid før den revner.
I ettertid er det fort kjedelig å oppdage på en fredag at mansjetten har revnet rett før en helgetur på 50 mil, og dette når du hadde tid og mulighet til å bytte den forrige helg.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Hvis du er usikker, så kan du kjøpe på VW en slik ferdig pose med rett mengde til ett ledd. Denne ligger normalt i mansjettsetta, men kan kjøpes separat. Prismessig i forhold til ettermarked aner jeg ikke, men du får iallefall rett mengde og type fett. Noe realt griseri er det uansett.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hmmm, mener jeg gjorde dette på den eldste T4'en for et par år siden, og tror det fulgte med en pakke (kjøpte mansjett hos Møller).. Mer som en liten majones-pakke man klipper av hjørnet på og sauser inn i leddet??Der Postmeister wrote:Hvis du er usikker, så kan du kjøpe på VW en slik ferdig pose med rett mengde til ett ledd. Denne ligger normalt i mansjettsetta, men kan kjøpes separat. Prismessig i forhold til ettermarked aner jeg ikke, men du får iallefall rett mengde og type fett. Noe realt griseri er det uansett.
...hvis jeg ikke tar helt feil.
Men greit å vite at man får kjøpt de separat da
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-