T4 syncro vil ikke starte........igjen

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
GuideDog
Car: T4
Phone: 45434082

T4 syncro vil ikke starte........igjen

Post by GuideDog »

Skrev et innlegg her på forumet for en tid siden da Caravellen ikke ville starte. Dette ble utbedret og bilen gikk normalt igjen (i 14dgr) før det var på`n igjen. Tar derfor hele historien på nytt. Bilen det er snakk om er en 1998 modell med 200 000km på speedoen.

Bilen ble levert inn på verksted i midten av november pga oljelekkasje pluss noe annet småfiks. Her ble det byttet simringer i motor (pga oljelekkasje), satt på ny reg.reim (pga oljesølet fra lekkasjen) montert rep. sett på alle fire bremsekalippere, byttet bærekule høyre side, olje/filter samt at vindusheis på passasjerside og varme i bakrute ble fikset. Da jeg hentet bilen på verkstedet startet den lett og virket ellers fresh og fin. Rett etter denne pit-stopen fikk jeg startrøbbel igjen og bilen ble levert inn på verksted igjen, der alle glødepluggene ble byttet (4`ern og 5`ern var visstnok slitne). Bilen gikk etter denne seansen normalt, uten verken oljelekkasje eller starttrøbbel.

Fruen parkerte bilen i gårdsplassen torsdag forrige uke og på fredag var det stans.......igjen. Det bør nevnes at i denne perioden var det relativt kjølig, med cirka 10-12 minusgrader i snitt. Plugget i motorvarmeren og prøvde etter en tid og starte på nytt. Fikk da "start", men turtallet sto bom fast på 1000omd uavhengig av gasspådrag samt at motoren kaklet og ristet fælt (stoppet av seg selv etter 2min). Av gammel vane peilet jeg oljen og fant ut at det nesten ikke var olje på bilen (denne ble byttet sammen med filter på 1-verkstedbesøk). Da jeg så under bilen oppdaget jeg selfølgelig at dette skyldes nok en oljelekkasje. Vet ikke fra hvor denne kommer, da jeg ikke har tatt av motordekselet, men finner det underlig at en ny lekkasje skal komme så tett innpå den gamle. Spørsmålet mitt er derfor om kulden kan ha forårsaket dette og hva som kan være galt?

Må få bilen inn på verksted igjen og har derfor fylt på ny olje og plugget i motorvarmer. Prøvde å starte den nå i sted, uten hell. Glødelampen lyser og slukker, motor drar rundt og jeg hører den tenner (får nesten start). I hele tatt oppfører bilen seg som før jeg byttet glødepluggene.

Har brukt 10000 kr på bilen den siste mnd uten at den har blitt bra og trenger gode svar på hva sistenevnte feil kan være. Tar derfor mot alle konstruktive innlegg med stor takk.
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Trasig de der...

Dieselfilter? lenge sidan det var bytta? Kan vere vatn i det dom har fryse til is.

Vidare kan dieselen ha "voksa seg" som den kan gjere når det er kaldt...
Prøvd å feks sette ein vifteovn under panseret og gjere det litt godt og varmt for den. ikkje sikker motorvarmaren klarar å varme opp drivstoffsystemet nevneverdig mykje.

heilt sikker på at alle slangar inn på pumpa er tette og at det ikkje vert sugd luft inn her?
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Arild
-
-
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497

Post by Arild »

På en pajero som eg ha for en tid tilbake var eg plaga med at diselen voksa seg.Fikk ett tips med en mekaniker på dombås(25minus) om å fylle litt bensin(95okt)i diselen,fylte etter med 2dl 2t olje å problemet forsvant.usikker på mengde bensin men tror det var 7l bensin på full tank 70l.pajeroen oppførte seg akkurat som du beskriver med caravella di.Sto i 3 timer på statoil på domås i oppvarma verksted men bilen funka ikkje før eg ha bensin i diselen
Arild
T4 02mod 151hk tdi
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Er det TDi eller 2.4D? Ville tippa timing på pumpa jeg. Bor du på ett sted med endel fokksnø, kan dette trenge inn i reimsystemet å få reima til å hoppe. Det finnes tettere deksler enn det som følger bilen. Sjekk VW Deler for mer info.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
GuideDog

Post by GuideDog »

Hei og takk for gode tilbakemeldinger!

Var i kontakt med han verkstedfyren nå nylig og nevnte noe med veiva og at denne (eller noe i tilknytning til denne) kan ha frosset og ført til at oljen ble satt under trykk, slik at den ble pumpet ut gjennom en slags ventil et eller annet sted i motoren. Han hadde visstnok hatt en slik bil innom i forrige uke da det var kaldt.

Der Postmeister: Er en 2.4D.

Nå har det vært 2-3 dager med mildvær så den burde la seg starte, men den gang ei. Var innom en kamerat i går og loddet glødereleet (Rele 102) i håp om at dette kunne være synderen, men det var det altså ikke. Etter en liten tenkerunde i sofaen i går kom jeg plutselig til å tenke på dieselpumpa (Og ja "Træff", dieselfilteret har ikke blitt byttet på en god stund så takk for innlegget). Innbiller meg at det skal komme et klikk/summing fra pumpa når tenningen settes på, men dette hører jeg ikke lengre. Tenker også på kjapt væromsalg, fukt/kondens/frost i kombinasjon med relativt lite diesel på tanken. Har dere noen tanker om dette?

Skal få en kamerat hit i kveld og se på bilen samt feilsøke litt her og der, så får se om vi finner noe. Målet nå er å få bilen på verksted og fikse problemet. Var snakk om å få hit en kranbil, men har en følelse at vi kan få start på bilen uten å sløse bort penger på transport til verksted. Sier takk til alle som kommer med innspill videre!
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

GuideDog wrote:Hei og takk for gode tilbakemeldinger!

Var i kontakt med han verkstedfyren nå nylig og nevnte noe med veiva og at denne (eller noe i tilknytning til denne) kan ha frosset og ført til at oljen ble satt under trykk, slik at den ble pumpet ut gjennom en slags ventil et eller annet sted i motoren. Han hadde visstnok hatt en slik bil innom i forrige uke da det var kaldt.

Der Postmeister: Er en 2.4D.

Nå har det vært 2-3 dager med mildvær så den burde la seg starte, men den gang ei. Var innom en kamerat i går og loddet glødereleet (Rele 102) i håp om at dette kunne være synderen, men det var det altså ikke. Etter en liten tenkerunde i sofaen i går kom jeg plutselig til å tenke på dieselpumpa (Og ja "Træff", dieselfilteret har ikke blitt byttet på en god stund så takk for innlegget). Innbiller meg at det skal komme et klikk/summing fra pumpa når tenningen settes på, men dette hører jeg ikke lengre. Tenker også på kjapt væromsalg, fukt/kondens/frost i kombinasjon med relativt lite diesel på tanken. Har dere noen tanker om dette?

Skal få en kamerat hit i kveld og se på bilen samt feilsøke litt her og der, så får se om vi finner noe. Målet nå er å få bilen på verksted og fikse problemet. Var snakk om å få hit en kranbil, men har en følelse at vi kan få start på bilen uten å sløse bort penger på transport til verksted. Sier takk til alle som kommer med innspill videre!
skriv inn hvor du bor hen, lettere å muligens noen kan ta en tur når enn veit hvor du bor..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
GuideDog

Post by GuideDog »

Da er problemet foreløpig løst. Kort fortalt viste seg at bilen ikke fikk diesel da den sto parkert i helning (selv om måleren viste godt over rødstreken). Bilen er nå verksted på "sjekk" mtp oljelekkasjen. Vet noen om det er skjulte filter i "oljekretsløpet" som kunne forårsaket lekkasjen? Andre forslag?
Post Reply