gisle99 wrote:Trur register er ok men skal sjekke det i morgen.
har tatt ut motoren og montert ny TDK som kommer fra en vw vento 1994 mod
her kommer bilde av toppen.
Det interessante er andre siden av toppen!
Hvordan ser ventilene ut? Har en eller flere ventiler fått en bøy, og har hengt litt etter, kan løfteren få såpass klaring at kammene kan knekke shimsene slik. Eller knekte ventilfjærer som også vil skape mye klaring.
Med normale ventilklaringer vil dette aldri skje, så her er det mer nedi materien.
gisle99 wrote:ok. Vi skrur av kammakslingen i morgen og tar et nytt bilde og legger inn.
OK, da peller du samtidig ut ventilløfterne og sjekker om ventilene henger i styringene.
Du dreier bare på veiva for å skape rom mellom ventiler og stempler og presser ventilene ned med ett eller annet. Henger noen eller går merkbart tregt, har du nok bøyde ventiler og må av med toppen.
Har bare shimsene fått det, har du virkelig vært heldig.
Som Rapid nok også mistenker, er det nok sannsynlig at dette er litt mer en noen sprukne ventilshims.
Her er jeg redd du har flere krokete ventiler.. Har du sjekket om registerdrevet følger med veivakselen rundt?
Jeg trodde først at de knekte delene på første bilde var justeringsshims, men TDK-motoren har jo ikke slike, den har hydrauliske løftere. Dette må være toppen av løfterne på sylinder 2 som er slått av. Her er det nok noe som har klasket sammen litt skikkelig.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Hvis du ikke har sprekker andre steder enn der du har markert på tegningen så er det sannsynligvis ikke noe problem. Ihvertfall hvis sprekken ikke gaper mer enn en snau millimeter. Det ser ille ut, men som Totto skriver, disse toppene sprekker alltid mellom ventilene, og det er normalt ikke noe problem. Hvis du har en sprekk bort til et forkammer derimot, kan du bare kassere toppen.
Ventilløfteren koster bare noen hundrelapper ny, så hvis det bare er selve løfterne som er skadet på sylinder 2 så går det greit å skifte dem. Men du må trekke ut de skadede løfterne og se om boringene i toppen er ødelagt. Det er vel fare for at kamakselen også har fått seg en kilevink når løfterne ser slik ut.
Det jeg stusser på er at det ser ut som løfterne på de forskjellige sylinderne står i ulik høyde etter at kamakselen er demontert. Da hadde jeg forventet at noen av ventilene var bøyd, slik at de ikke fjærer skikkelig tilbake i setet. Men på bildet fra undersiden av toppen ser det ut som alle ventilene ligger rimelig greit på plass i setet. Hvis du ikke ser noen merker i stemplene og alle ventilene er hele så tyder det på at det ikke har vært kontakt mellom stempler og ventiler, da er det litt merkelig at toppen på ventilløfteren blir slått av på to løftere samtidig. Har du hatt noe tikking/banking fra ventilene før dette skjedde? Oljetrykksproblemer?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tusen takk for gode svar.
det stemmer at det var litt banking før havari
og når man tar en god titt kan man se at ventilene har vært litt borti stemplene
og trur kansje jeg prøver og få meg en ny topp.