T4 vs T5

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Øivind S
-
-

Post by Øivind S »

1,9 TDI har vært plaget av toppakning. 2,5 TDI har problemer med oljekjøler som gjør at olja går i frostvæska.Når det gjelder sinkslipp så har jeg fått intrykk av at dette gjelder alle VW og Audi metalikk eller ikke. Har sett flere T4 med sinkslipp også, det fremkommer som oftest som en steinsprut først, så utvikler det seg og etterhvert så detter det flak av bilen med lakk. Det værste jeg har sett var på en 1998 Crysler Voyager der lakken på førerdøra til slutt løsnet helt under høytrykkspyling.
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Øivind S wrote:1,9 TDI har vært plaget av toppakning. 2,5 TDI har problemer med oljekjøler som gjør at olja går i frostvæska.Når det gjelder sinkslipp så har jeg fått intrykk av at dette gjelder alle VW og Audi metalikk eller ikke. Har sett flere T4 med sinkslipp også, det fremkommer som oftest som en steinsprut først, så utvikler det seg og etterhvert så detter det flak av bilen med lakk. Det værste jeg har sett var på en 1998 Crysler Voyager der lakken på førerdøra til slutt løsnet helt under høytrykkspyling.
Er det lurt å bytte oljekjøler? Hva skjer når olja går i kjølevæska?
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Har vært de nyere 07-08 modellene som har vært plaga med oljelekken, Magne. Din er for gammal. Derimot har vassausa havarert på slike som din, og da går kjølevannet i olja....kult det og...

Jeg personelig ville ikke hatt T5 i det hele tatt hvis jeg ikke måtte hatt. (Har ikke heller pr idag). Hvis jeg måtte hatt er ny tingen å ha, og helst kvitte seg med den innen 3 år igjen, slik at reparasjonene som må gjøres går på garanti. T5 er mye dyrere å reparere enn T4. Det er ikke til å stikke under en stol at T5 dessværre ikke lever opp til forventningene. Iallefall ikke mine og mange med meg. Skuffelsen var nemlig stor å oppdage at T5 har fått McPherson-forstilling.

Rangering: T4, T3, T1 &T2, T5.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Der Postmeister wrote:Har vært de nyere 07-08 modellene som har vært plaga med oljelekken, Magne. Din er for gammal. Derimot har vassausa havarert på slike som din, og da går kjølevannet i olja....kult det og...

Jeg personelig ville ikke hatt T5 i det hele tatt hvis jeg ikke måtte hatt. (Har ikke heller pr idag). Hvis jeg måtte hatt er ny tingen å ha, og helst kvitte seg med den innen 3 år igjen, slik at reparasjonene som må gjøres går på garanti. T5 er mye dyrere å reparere enn T4. Det er ikke til å stikke under en stol at T5 dessværre ikke lever opp til forventningene. Iallefall ikke mine og mange med meg. Skuffelsen var nemlig stor å oppdage at T5 har fått McPherson-forstilling.

Rangering: T4, T3, T1 &T2, T5.
En ting jeg hører lite om, er automatkassene på T5.
Jeg har jo hørt visse rykter om at disse er kjøpt inn fra en japansk underleverandør, men har aldri fått dette verken avkreftet eller bekreftet.
Jeg ser at det er brukt typisk "japanske" bolter/skruer utvendig på kassene, og mener da bolter med stor flens på bolten og fordypning i selve bolthodet.

Vet Postmesteren noe mer om dette? :roll:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Der Postmeister
-
-

Har hørt det samme ryktet, men som ihuga Tysklands"fan" så har jeg sett bort ifra det...
Det jeg faktisk vet er at det står made i Japen på noe av disse 4x4gearkassedelene på Touaregen, en skikkelig drittbil forøvrig.

Snart på tide at VW begynner med det de faktisk kan: FOLKEbiler.

Det var dagens hjertesukk, og kan diskuteres videre i løst og fast.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
CAMPEKSPRESSEN

Post by CAMPEKSPRESSEN »

Skal sjekke nermere den feilen på automatkassa, tiptronic i T 5. og model år. Rep. 80.000,- Undres på om det er dyr, følsom finmekanikk og elektronikk her. Som gammel bilmann vet jeg at på de fleste solide biler er det kassa som dør sist.

VW Krigsmodellkassa med reduksjonsbokser ble senere VW varebil/buss, flere av de kassene går fremdeles uten overhaling. Undres på om all den moderne leamikken går på bekostning av kvalitet, blir til bruk og kast.
Last edited by CAMPEKSPRESSEN on 30 Dec 2008, 20:37, edited 2 times in total.
Mitt værste mareritt, alle skruer i kjøretøyene mine ble skifta ut til tommer uten at alarmen varslet.
Sven Ole
VW California Coach Syncro. 2,5 TDI. 2002 Teknoblå
VW Schw. Type 7 (166) 1943. 4 x W.
hunter
-
-

Post by hunter »

Ang. automatkassa: Det jeg er blitt fortalt er at VW prøvde å utvikle egen kasse til T5. Dette gikk ikke så bra. De fikk derfor samme leverandør som laget automatkassa til T4 til å lage en til T5. Hvem nå det er?

Lokalt er det blitt skiftet et par automatkasser på ambulanser. De klarer ikke å kjøle nok i lav hastighet når det kjøres hardt. Feilen kommer visstnok ikke i hastigheter over 50 for da kjøles kassa ned av lufta.
erjo
-
-

Post by erjo »

Hørt rykter om at automatkassene er utviklet av Toyota (VAG shoppet noe greier). Men det vil vel neppe VAG si noe om. Grunnen til Toyota-kasser skal visstnok være at VAG ikke klarte å utvikle ei automatkasse som holdt mål sjøl, derfor kom også T5 på banen først med manuell VAG-kasse, senere med automatkasser.

Stemmer dette eller? Ryktene går...

Martin vet vel noe om dette som jobber i VAG?
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Kan jeg ikke tro, sikkert bare løse rykter fra Toy...
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Det der med automat fra TOYOTA...(Toyoda)

Stemmer visst at T5 har automat herfra..Dette fortalte en VAG mekaniker til meg.

Hvorfor??

Automatkassene i T4 holdt ikke helt standarden....
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
erjo
-
-

Post by erjo »

Bugman wrote:Det der med automat fra TOYOTA...(Toyoda)

Stemmer visst at T5 har automat herfra..Dette fortalte en VAG mekaniker til meg.

Hvorfor??

Automatkassene i T4 holdt ikke helt standarden....
Jeg er også fortalt at automatkassene er fra Toyota, sagt fra en mekaniker i VAG her i Hedmark.

Så lenge det funker, så er vel det ok. Men det rører litt ved mitt VW-hjerte!
Der Postmeister
-
-

Det forklarer iallefall idiotløsninga på drivakselinnfestingane.

Venter på T6 jeg, det KAN ikke bli værre enn dette... sukk...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
hunter
-
-

Post by hunter »

Der Postmeister wrote:Det forklarer iallefall idiotløsninga på drivakselinnfestingane.

Venter på T6 jeg, det KAN ikke bli værre enn dette... sukk...
Jeg er bra fornøyd med T5'en min! Så får vi se etter PKK i mai om jeg er like fornøyd da :)
Post Reply