Eber tilkobling...Kommer ikke diesel

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Even
-
-
Phone: 95011694

Eber tilkobling...Kommer ikke diesel

Post by Even »

Jeg har demontert eberen fordi den ikke ville tenne.Bare startet,for å putre og stoppe.Skjedde et par ganger.Etter det ingen start,bare viftene som starta.Prøvde å koble den på idag.Satte i kontakten og tok ut proppen jeg hadde satt i dieselslangen.Startet den,men det kom ingen diesel ut.Kan det rett og slett være dieselpumpa som har tatt kvelden??Eller må jeg koble på allt av slanger og sånnt for at den skal starte skikkelig??

Det andre spørsmålet mitt er jo hvor jeg skal sette på slangene.En slange er jo rett ved sirkulasjonspumpa.Skal denne på oppe eller nede på eberen??Burde jo ha merket dette når jeg demonterte,men glemte jo det.... :roll: Kunne ikke høre at sirk.pumpa startet heller,men skal ut igjen nå og sjekke skikkelig.

Dieselpumpa og sirk.pumpe skal vel starte med en gang du starter eberen??
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Sirkulasjonspumpe slangen skal inn på den nederste stussen (slange fra motor inn på senterstuss på pumpa, slange fra 90 grader stuss skal til nederste slange stuss.)

Men går slangene fra eber inn på senterstuss på pumpa så skal den på øverste eber stuss.(sirkulasjons retning).

Ellers så er oppstarts sekvens

Vifte i eber, sirkulasjonspumpe og varmeapparat vifte starter.
Gløding sjekkes/startes(Eber vifte på tomgang ca 1 v) 20-30 sek
Diselpump starter klikking styres med frekvens 1 Hz og opp til 14 Hz
røyk kommer ut, når flamme er erkjent på flammeføler tiltar ebervifta igjen og guffer opp til full speed 8V.

Hele oppstarten kan ta opp til 2 minutter, er ikke eberen startet til da så lufter den ut brennkammeret for så og gjøre et nytt start forsøk.

Image
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Sjekka begge sikringene,di var hele,strømkabelen stod i,og jeg starta brenneren.Hørte noen rele som slo inn,og kupevifta starta,men det var det hele.Ikke sirk.pumpa heller ikke noe i eberen som starta eller laga lyd.Dieselpumpa var også stille.

Bilen er jo kjørt langt,så det kan være at eberen er moden for utskift.Sørsmålet er jo om det er dieselpumpa som er gåen.Da hjelper det ikke å skifte brenneren...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

For og sjekke pumpa så kan du gi den puls strøm, for og høre om den slår en gang, gjør den det samt at du måler ca 20 ohm over pumpa så er det nok ECU'en i eberen som har tatt farvel.

Men siden ikke sirkulasjons pumpe eller eber starter så kan det være dårlig jord. Eberen og sirkulasjons pumpa får jord fra samme punkt, vifta inne i bilen har egen!

Image

Har koblingskjema på tysk....

Image
Image
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Post Reply