Hvor tar frostveska veien?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Espen
-
-
Phone: 95216652

Hvor tar frostveska veien?

Post by Espen »

I de siste dagene har jeg oppdaget nivået i den indre ekspansjonstanken synker. Et par ganger har det også begynt å blinke. Jeg har bare fylt opp igjen, siden jeg ikke klarer å finne noen lekasje. Det klarer jeg fortsatt ikke nå, bilen står inne i garasje og det er ingen spor på bakken.

Jeg misstenker at det kan være noe tøys med varmeapperatet forran, siden det strengt talt ikke har vært i bruk på evigheter, manglet jo bryter når jeg kjøpte bilen. Kan det lekke ut i så små mengder at det bare fordamper kanskje? Har jeg ikke hørt noe om varmeregister eller noe sånt før montro?
Espen

klystèr
-
-

Post by klystèr »

sjekk også exta varmeapparat under baksete
Jørn Tangen
Espen
-
-

Post by Espen »

klystèr wrote:sjekk også exta varmeapparat under baksete
Nå har bryteren på den tatt kvelden(siden jeg byttet den andre), så den har jo status permanent av. Vet ikke om det kan ha noe å si eller ikke? Men har ikke funnet noen lekasjer her eller forran.
Espen

Tæff
-
-

Post by Tæff »

Hmm...mystifistisk!!

Leksje i varmeapparatrgister merker du....veldig mykje dogg og lukt av kjølevæske i bilen.

Sniff deg rundt bilen rett etter at den har vore driftsvarm. slik ha eg lokalisert lekasjer på radiator osv fleire Gangar.

Sekk også om det bobler i kjølevæska og få evt eit verksted til å stikke CO sonden sin nedpå tanken og sniffe litt kanskje,....
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
klystèr
-
-

Post by klystèr »

brytern styrer bare luft vifta
sitter kran som stopper vannet bakpå selve varmeapparatet (og samme til apparatet foran)
Jørn Tangen
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Uansett kran eller vifta av eller på, bakre varmeapparat er alltid under trykk når det er varmt. Krana stopper kun sirkulasjon. Lekkasje her oppdages lett, det danner seg en dam under, og som regel stammer den fra o-ringen mellom de to plastflensene hvor slangene kobles til. Andre steder å lete: Bak høyre bakhjul ser du hvor slangene fra motorrommet kobles til plastrør. Sjekk koblingene nøye, stålhylsa i røret ruster opp, koblingen løsner og svetter når den blir varm. Det samme kan også skje lengre fram der røret kobles til slange igjen. Let mens du har motoren i gang, ser etter fordampning og lukt deg fram.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Espen
-
-

Post by Espen »

Tenkte kanskje at det var lettere å få en lekasje hvis bryteren stoppet sirkulasjonen, men hvis det bare stopper vifta kan jeg jo droppe den teorien. Greit å få oppklart hvordan ting fungerer.

Og takk for forslag til steder å lete, så får vi bare se hva jeg finner..
Espen

Tæff
-
-

Post by Tæff »

På apparatet bak har du vel ein fløy som justerer vanngjennomstrømning og veit eg?...iallefall er det slik på min!
Siste år:
Espen
-
-

Post by Espen »

Tæff wrote:På apparatet bak har du vel ein fløy som justerer vanngjennomstrømning og veit eg?...iallefall er det slik på min!
Tenker på bryteren som sitter på siden? Jeg trodde egentlig det var en sånn sommer/vinter-sak, men har aldri tuklet med den.
Espen

Andrew
-
-

Post by Andrew »

Ja, det er den jeg kaller for kran, den både stopper eller regulerer vanngjennomstrømning, men det er ikke der det pleier å lekke, og avstengning forhindrer ikke lekkasje. Men selve registeret kan ofte lekke, sees som oftest som en blå- eller rosafarget skorpe på sidene eller langs nedre kant. Vannet fordamper i varmen mens frostvæsken avleierer salter.....
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Espen
-
-

Post by Espen »

Holdt på i noen timer i dag, prøvde å finne lekkasje, men kan ikke si jeg ble smartere en det jeg var fra før. Fant ingen lekkasje eller avleiring foran eller bak. Eller under teppet bak var det vått, men det så og luktet mer som vann, så det trenger jo ikke ha noe med dette å gjøre.

Er jo ikke mye det har lekket hver gang heller da... kanskje en halvliter til en liter. Lurer på om det kan være et register som har gått for det, når jeg tenker meg om har det vært litt lukt i bilen de siste gangene...
Espen

Tæff
-
-

Post by Tæff »

"smakte" du på væska unde teppet?...hehe frstvæske er giftig, men du kan ta litt på fingeren og dytte den på tungespissen..smaker skikkelig bittersøtt...skyll ut og spytt..hehe

neste sjekk er jo da å sjekke om det er når du kjørr vifta bak det lukter eller viftaframme....

du kan også reis epå vrsted å få kjør ein kjapp vakumtest på systemet....
Siste år:
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Jeg hadde problem med bakre apparat for en stund siden, da var det o-ringen mellom register og vannkran som var kaputt.. men det syntes jo godt da..
loffi

Post by loffi »

hei. hadde en gang det slik at vannet forsvant etter en stund i tanken, lette og lette etter lekasje. men fant ingen, helt til ved en tilfeldighet tok i nivåmålern på tanken. der var den sprukket. det vistes ikke at det var vått rundt, men bobblet når jeg tok i den. fikset det og problemet var borte.
ska det være enkelt....?
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

det har jeg og hatt en gang. verdt å sjekke!
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
Goytil
Car: T4 1997 Caravelle TDi, T4 1997 dobbeltcab syncro

Post by Goytil »

Det trenger jo ikke være lekasje i varmeapparat i hele tatt, kan være i motoren, du kan ha en gryende lekasje i toppen, vannet kan gå inn i motoren, enten bare bli dratt med ut i eksosen eller havne i olja.

Hadde lekasje på min her nå. Flensen på det ene stive røret som går i fra kanten av motorromet og fremover var ødelagt så det lakk bare vann under høyt trykk. Vannstanden sank sakte over leeeeengre tid.
Prøvde å parkere i hvit snø, saumfarte varmeapparat til ingen nyte. Vannet sank og sank helt til flensen knakk helt av en dag og jeg så vannet sto i en tynn fin stråle.
Enda en bil???? hvor mange skal man ha da egentlig???

1997 mod Transporter 2,4 dobbelt cab syncro
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

ESPEEEEEN!!!! fant en ny vei på camperen som vannet tok veien... ta av grillen din øvre og nedre, og se om radiatoren er fuktig...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Sløkkas
-
-
Car: 98 mod. T4 2.5 TDI

Post by Sløkkas »

Det skal jeg også sjekke. Må fylle en halvliter vann hver dag!
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT

T4 2.5 TDI - 1998
Espen
-
-

Post by Espen »

Takk for alle forslag her! Nå får jeg ta en utskrift og ta en grundig ny runde, for et eller annet av dette bør jo faktisk stemme!
Espen

Mike Sierra
-
-
Car: t5

Post by Mike Sierra »

Espen wrote:Takk for alle forslag her! Nå får jeg ta en utskrift og ta en grundig ny runde, for et eller annet av dette bør jo faktisk stemme!
Skumma bare i gjennom, men har du i det heletatt trykk i systemet? Dersom du ikke har trykk, så let høyt. Hadde et deff radiator lokk en gang, forsvant mye kjøleveske da, sprekk i plastrør er også kjent stoff. Ellers så kan det være værdt å koste på en værksted sjekk for å identifisere hvor problemet ligger.
MS

Skrotnisse ;-)
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Visse verksted har eit indikatorstoff som dei har på kjølevæska. Dette gir utslag på eit papir av noko slag som dei held framfor eksosen dersom det er lekasjar...kosta meg ein 100lapp. Og då har ud enten bekrefta ellereliminert akkurat det problemet.... =)
Siste år:
Espen
-
-

Post by Espen »

Nå tror jeg faktisk at det omsider er bakre varmeapparat, klarer fortsatt ikke å finne lekkasjen. Men der vått og fint rundt apparatet bak. Men det er langt i fra de mengder jeg trodde det burde være. Kan jo være at det har fordampet noe... En vannflaske jeg hadde i bilen hadde uansett frosset, det som lå på gulvet hadde ikke det. Så da må det jo bare være der.

Og forresten, trykket er fint.

Like greit å byte hele apparatet når jeg ikke finner ut hvor det lekker?
Espen

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

har apparat jeg espen..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Espen
-
-

Post by Espen »

rapidspeed wrote:har apparat jeg espen..
Da tar jeg det kanskje, enkelt og greit å bare bytte også.
Last edited by Espen on 18 Jan 2009, 21:34, edited 1 time in total.
Espen

klystèr
-
-

Post by klystèr »

jeg har kliss nytt register til bakre apparat.
700.-

hvis du ikke tar sjansen å sette inn ett brukt ett som duikke vet hvor lenge holder
Jørn Tangen
Post Reply