Automatgir som frikobler ved stopp vs ikke frikobler

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Eivind S
Car: Transporter T4 2002 modell

Re: Automatgir som frikobler ved stopp vs ikke frikobler

Post by Eivind S »

Er det noen som har koblingsskjema for elektrisk og elektronikk på disse automatkassene?
Wiggo Jensen
-
-
Car: T4 2,5tdi 2000 mod
Phone: 905 77 005

Post by Wiggo Jensen »

Har ei bok som fulgte med repp settet jeg kjøpte til min kasse. Byttet lamellene ,stemplene og diverse i ventilhuset på kassen. Grei og logisk skruing. Skal se om jeg finner boka og skanner sidene og prøver å legge dem ut her. Resultatet av min optimistiske overhaling av kassa ? Tja, bilen gikk i første og andre gir.. Ut med kassa igjen og tok den til finland på et automatgirverksted der de justerte den opp blant annet der de byttet en lamell. De lamellene jeg fikk tilsendt ifra Automatgirservice i Bergen er av fabrikat Alto ,med tykkere lameller enn de orginale. Derfor var det litt pludring og prøving.
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Post by MostlyHarmless »

Eivind S wrote: Frikobling på kald motor/gir går det fort par sekunder før den slår inn. På varm motor kommer det stort sett ganske fort, men rett som det er så frikobler den når gassen slippes og bil er i bevegelse, og da smeller det i gir igjen når man gir på. Forferdelig irriterende.

Synes det var interessant å høre at denne frikoblingsfunksjonen kan kobles vekk! Tell me more! :)

På meg høres det ut som om det er noe galt med girkassa som bør sjekkes...

Alt jeg vet om utkobling av frikoblingsfunksjonen er det Bernd 75kW skrev over.

Det aller første og aller billigste å prøve er å grunninnstille girkassa.
Se linker denne tråden/innlegget:viewtopic.php?p=318114#p318114

Men man må slette alle evt feilmeldinger i girkasse og motor først med VCDS...

mvh.
Arild
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Eivind S

Post by Eivind S »

Kobler ut kun i første gir og ved svært lav hastighet. Får samme effekt ved å touche bremsepedalen i samme hastighet, så holder fremdeles en knapp på frikobling.
MostlyHarmless
-
-

Post by MostlyHarmless »

Skal aldri frikoble i 1. gir... selv ikke ved full stopp ved f.eks i lyskryss. Det er kun 2., 3. og D den skal frikoble.

Skal heller ikke frikoble før man står stille. Man må stå helt stille før den frikobler.

Jeg hadde oversett at jeg måtte grunninnstille girkassa mi etter bytte av girkasse-computer og det ga alle rare symptomer. Så rare at jeg trodde kassa fremdeles var i stykker.
Eivind S

Post by Eivind S »

MostlyHarmless wrote:Skal aldri frikoble i 1. gir... selv ikke ved full stopp ved f.eks i lyskryss. Det er kun 2., 3. og D den skal frikoble.
Litt dårlig forklart fra meg. Girspak står alltid i drive, ingen poeng i å ha den i noe annet? Men girkassa girer ned i 1 gir i lav hastighet. Og den frikobler av og til i lav hastighet, nær stillestående. Da ER girkassa i 1 gir, men girspak står i Drive.

Ser ikke poeng i at girkasse skal frikoble i 2, 3 og 4 gir. Har ingen hensikt. Men at lockup slipper når turtall kommer under ca 1500 er hensiktsmessig.

Skal få lest av eventuelle feilkoder og nullstille adapsjon. Men vil fremdeles fjerne den (i mine øyne) totalt unyttige "frikoblingen". Er en "forbrukssparer" på linje med aerodynamiske vindusviskere.
MostlyHarmless
-
-

Post by MostlyHarmless »

Eivind S wrote:
MostlyHarmless wrote:Skal aldri frikoble i 1. gir... selv ikke ved full stopp ved f.eks i lyskryss. Det er kun 2., 3. og D den skal frikoble.
Litt dårlig forklart fra meg. Girspak står alltid i drive, ingen poeng i å ha den i noe annet? Men girkassa girer ned i 1 gir i lav hastighet. Og den frikobler av og til i lav hastighet, nær stillestående. Da ER girkassa i 1 gir, men girspak står i Drive.

Ser ikke poeng i at girkasse skal frikoble i 2, 3 og 4 gir. Har ingen hensikt. Men at lockup slipper når turtall kommer under ca 1500 er hensiktsmessig.

Skal få lest av eventuelle feilkoder og nullstille adapsjon. Men vil fremdeles fjerne den (i mine øyne) totalt unyttige "frikoblingen". Er en "forbrukssparer" på linje med aerodynamiske vindusviskere.
Jeg som misforstod... du har rett angående funksjon... jeg tenkte at den frikoblet også når spaken var i 1. gir... men slik du beskriver den skal den heller ikke oppføre seg.

På den annen side tenker ikke jeg på frikoblingen som noen forbrukssparer... jeg har tenkt på det mer som en greie for å "spare" girkassa mot en enda raskere død pga overoppheting i kø... uten at jeg vet om girkassa blir enda varmere i kø hvis den ikke frikobler ved stopp i kø. Og en komfort-greie... jeg liker ikke lugginga fra automatkasser når man står stille.

mvh.
Arild
Eivind S

Post by Eivind S »

Frikoblingsfunksjon er slått av, gjorde noe forbedring, men ikke bra. Sensor som sitter på enden av girkasse på venstre side gikk i stykker på torsdag, så jeg endte med 1,5 ufrivillig fridag (bil starter ikke når denne sensoren er ødelagt/eller knukket i 2 som i mitt tilfelle. Var tegn på at denne har vært forsøkt limt tidligere). Møller klarte heldigvis å levere på dagen med budbil, så i går fikk vi tatt en skikkelig service med rensevæske, skylling og oljeskift. Gikk med 6 liter olje, så da er vel mesteparten av gamle ute eller tynnet ut kraftig.
Er -10 ute nå, spent på hvordan den fungerer med kald kasse etterpå, når jeg skal ut og kjøre
Eivind S

Post by Eivind S »

Da er første tur med bil med nyserva girkasse, helt uten frikobling gjennomført. Fungerer helt fint nå. Ingen fusk.
Frikobling vil ikke bli satt i drift igjen.
Tenk dere:
Står på rødt lys i motbakke, har 2 tonn henger, fullastet bil. Man slipper brems og er over på gassen, turtall på motor drar seg opp mot 1500-2000 før girkassa reagerer, 4,5 tonn bil og henger er i ferd med å trille bakover, så smeller det i gir. Er en sikker vinner for overhaling av første gir i løpet av kort tid for min del.
MostlyHarmless
-
-

Post by MostlyHarmless »

godt du fikk ordnet kassa di.... Men med 2 tonn henger er jeg redd du knekker girkassa på flatmark uansett om frikoblingen er koblet ut eller ikke.

T4'er med automat bør ikke ha hengerfeste montert. Jeg har riktignok hengerfeste men har bare et lite trillebår å henge bak der. Største tillatte totalvekt på henger er vel 400kg... Men det tåler ikke bunnplata lenger. Blir bare brukt til å kjøre kvist og kvast til søppla med.

Har du brukt for 2 tonn henger er det Pajero eller Land Cruiser med høy og lavserie du trenger :-)
Eivind S

Post by Eivind S »

Konebilen har tillatt hengervekt 2,1 tonn og drar lett 2,5. Det er en standard stasjonsvogn med "urørt" automatkasse Knappe 380000 km. Om girkassa på arbeidsbilen ikke takler et lite hengerlass i ny og ne, så får den gå til helvete. ;)
joheri
-
-
Car: T4 2002 2,5 TDI

Post by joheri »

Automatkasse med frikobling er vel standard på alle TDI motorene, mener jeg...

Sent from my iPad using Tapatalk
--
Eric

T4 2,5 TDI (102hk) - lang 2002 modell
Rygge
Post Reply