Utvendig oljelekkasje fra turbo

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
huge

Utvendig oljelekkasje fra turbo

Post by huge »

På min -97 2,5 TDI har jeg vært plaget med at det lukter brent motorolje når motoren er skikkelig varmkjørt. En kikk i motoren avslørte røyk fra området under turbo (eksosanlegg).

Det viste seg at skruene som holder oljeretur røret (under turbo, to skruer) fra turbo var løsnet slik at det lakk ut olje som dryppet ned på eksosanlegget. Prøvde da å trekke til disse så godt jeg kunne, og oljelekkasjen ble borte.

Dette var for et års tid siden. Nå måtte jeg trekke til skruene igjen. De har tydeligvis løsnet igjen. Men nå var det svært lite jeg klarte å ettertrekke.

Har noen tips om hvordan man kan fikse dette permanent?

Noen som vet om VW har spesialverktøy for ettertrekking av disse skruene som sitter så *** vanskelig til?

Kan det være en pakning som bør byttes, og vil evt Locktite holde skruene på plass. Vet ikke hvordan det er med temperaturer her...

Håper på gode svar her, er nemlig litt redd for at bilen min skal ta fyr ! :P

PS: litt olje i slangen mellom turbo og intercooler, tyder det dårlig...? Noen som vet hva et turboskift koster?

mvh Huge Mehus
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Prøv ekstra sterk Locktite. Eller Marstens Grønn.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Bytt skruer og pakning. Ellers må du bare få deg ekstra ledd på henda, for det trange er trangt for oss og... :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
huge

Post by huge »

Takk for tips Postmeister!

Henta ny pakning og skruer hos VW i går. Etter noe jobbing over og under bil med ørten 1/4" forlengere koblet sammen fikk jeg ut den gamle pakninga. Men skuffelsen var stor da jeg oppdaget at den nye pakninga og skruene jeg hadde fått var for små!

Fram med Dremel og tilpasse pakninga slik at hullet for olje ble stort nok og at skruene skulle passe. Ble ikke mye igjen... Og tett ble det heller ikke...

Mandag blir det forhåpentligvis ny pakning, men det er ikke stas å måtte gjøre jobben på nytt.

Noen som vet hvilket moment som skal til på disse skruene?

I dag var det morsommere, byttet dempere foran. Det er kosejobb etter gårsdagens akrobatikk :-D

mvh Huge
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

huge wrote:Takk for tips Postmeister!

Henta ny pakning og skruer hos VW i går. Etter noe jobbing over og under bil med ørten 1/4" forlengere koblet sammen fikk jeg ut den gamle pakninga. Men skuffelsen var stor da jeg oppdaget at den nye pakninga og skruene jeg hadde fått var for små!

Fram med Dremel og tilpasse pakninga slik at hullet for olje ble stort nok og at skruene skulle passe. Ble ikke mye igjen... Og tett ble det heller ikke...

Mandag blir det forhåpentligvis ny pakning, men det er ikke stas å måtte gjøre jobben på nytt.
Noen som vet hvilket moment som skal til på disse skruene?

mvh Huge
Har du fått riktig pakning=046145757A, burde det jo være ok størrelse?
Jeg regner med du har en ACV-motor, siden den er den aller vanligste 2,5 TDI'en.

Jeg monterte en ny slik pakning for et par måneder siden, og delene samsvarte hullene helt perfekt.

Jeg tok for øvrig alt dette fra oversiden når jeg holdt på med dette. Kun nederste kobling på returrøret(som det her er snakk om) ble tatt fra undersiden, og da med oljefilteret fjernet. :wink:
Jeg hadde for øvrig røret helt løst, og festet det først øverst. :wink:
Da var det ikke noe spenn i flexi-delen som gjorde ting mer knotete enn nødvendig. :D

Og momentet jeg brukte? Tjaaa, sånn passe! :lol:
Du kommer neppe til med en god momentnøkkel uansett. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
huge

Post by huge »

Takk for opplysningen VWegard!

I morra blir det til delelager og levere tilbake posen med delenummer 028 145 757, og be dem finne meg en med det nummeret som du skrev.

Så blir det friskt mot og nytt pakningskift :-D

-Huge
Post Reply