Periodisk feil, lading.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
patrolist

Periodisk feil, lading.

Post by patrolist »

Hei!

Vi har en 99 Caravelle 2,5 tdi som er litt kranglete om dagen. Den har hatt tull med ladingen, så jeg byttet spenningsregulator etter tips herfra. Ladelyset forsvant, men kom igjen ca. 1 min. etter oppstart. Deretter har det kommet av og på periodisk innenfor sekund/minuttintervaller.

Det er tydelig at dynamoen ikke belastes når ladelyset er på (når den ikke lader) for da hører jeg at motoren har mindre motstand og turtallet går ørlite opp. Så, om noen har et tips her, så takker jeg for det. Styrestrømsledningen er ikke testet for mulig brudd enda, men ellers er alle kontaktflater gått grundig over. Dynamoen er en 120 A Bosch-dynamo.

Takker for mulige tips.

Mvh.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det kan være selve dynamoen. Vi har bytta noen av de.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
patrolist

Post by patrolist »

Takk for tilbakemelding.

Det kan se slik ut ja. Har nå målt alle punkt, hatt av den nye regulatoren igjen og sjekket. Lader med ca. 14 v. når den lader, men det er helst i korte og sjeldne intervaller. :? Det ser ut for at det er striper i kontaktpkt. på børstene jeg tok ut som sikkert henger sammen med striper i ankeret. Den er nok defekt.

Fikk ikke studert det så nøye, men er strammehjulet til reimen i bakkant motor ? Spesielle triks ? Dynamoen er jo fast. Noen som har peiling på pris på en ny evt. byttedynamo ?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Vi har spesialverktøy ja. :wink:

Du kan klare å få av reima ved å dra i den slik at du får en slakk, liten riktignok men den kan være nok så lenge bilen ikke er utrusta med klima. De er værre...
Drar du i reima, ser du spenneren der oppe bakerst også bevege på seg.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply