Min 95 mod. Caravelle 2.4D bare kuttet ut på motorveien...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
CARAMELLE

Min 95 mod. Caravelle 2.4D bare kuttet ut på motorveien...

Post by CARAMELLE »

Og nå ønsker jeg tips fra dere kloke hoder der ute.

Det var som om noen skrudde av tenningen mens jeg kjørte i 80km/t

Sjekket med sikringer og ganske riktig. Sikringen for motor- elektronikk var gått, men ikke sikring for drivstoffpumpe.

Satt i en ny sikring (på plass nr. 15) og skrudde på tenning mens jeg så på sikkring.....den røk i det tenningen kom på.

Noen tips?
For å stoppe en dieselmotor må man jo kutte drivstoff- tilførsel. Det kan vel være den enheten som også er designet slik at om den blir defekt, så stopper den motoren for sikkerhetens skyld? Eller har jeg fått overledning et annet sted?

tips tas mot med takk

MVH: Caramelle
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

denne sikringen gikk for meg ifjor når jeg var i sverige. Etter umenskelig mange forsøk med nye sikringer og 1 times venting funket det igjen. Etter det har jeg ikke hatt noe problem. Men hadde jo vært moro å visst..

:wink:
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Post by Mike Sierra »

Sikring 15 er fuel cut off. Har en 94 velle med den syken stående.
Umiddelbar fiks er enten lett eller vanskelig. Du trenger å få satt spenning på magnet ventilen på diesel pumpa for å få start. Frem til 95-96 var denne åpen, bare å trekke en ledning fra batteriet, du må svinge frem radiatoren for å komme til. Etter 95-96 så er det satt på et deksel over. Dette er festet med skruer som mister hodet når de trekkes til, så da må du enten borre ut disse eller kutte kablen utenfor og koble deg innpå. Det er bare det at på min 96 så er det to kabler som går inn....
Vidre utbedring eller å gjøre det sikkelig med en gang er å finne ut hvor feilen ligger og utbedre den, så langt har ikke jeg kommet enda, men jeg antar at det er enten en gnissing som har slitt hull på isolasjonen og gir kortsluttning til jord, eller en feil ved magnet ventilen. Min magnetventil ser ut til å virke ettersom bilen går ok direkte koblet.
Du kan finne litt mer innfo her på forumet hvis du søker litt.
MS

Skrotnisse ;-)
CARAMELLE

Post by CARAMELLE »

Takk for tips så langt. Av det jeg kan se på min så er det ikke noe deksel der. Ser ut som det er enkelt å komme til...dvs så fremt jeg har funnet denne fuel shut of valve da.....Det er vel ikke så mange el. ledninger som går inn i dieselpumpa heller? Om ikke det også er ledninger for forvarming av dieselen el. slikt?

Caramelle
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Post by Mike Sierra »

Kun en ledning har et bilde her: http://www.t4-wiki.de/wiki/Bild:Motor_ESP_nackt_AAB.jpg
Magnetventilen sitter på toppen av B
MS

Skrotnisse ;-)
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Ledninga til magnetventilen er kurrant å komme til. Den følger motorens øvrige kabel-sett via fronten og kommer inn mot motoren rett i nærheten av dieselpumpa. :wink:

Jeg monterte en slik såkalt turbo-timer tidligere i sommer, og da måtte jeg inn på magnetventilen for å få timeren til å fungere slik det er tenkt. En genial oppfinnelse som tillater meg å bare dra ut nøkkel (med parkbrems på og girspaken i fri) og deretter låse bilen ved ankomst mens elektronikken passer på at motoren går og kjøler turboen ned i noen minutter før strømmen til magnetventilen kuttes. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
CARAMELLE

Post by CARAMELLE »

Er denne magnetventil noe en kan skru ut...kjøpe ny....og skru på plass....eller tror jeg på nissen?

Kort forklart, hvor mye styr er det? Spesialverktøy? Ny dieselpumpe?

vet ikke ennå om det er magnetventilen, skal først sjekke ledning dit for skader (overledning) da sikring nr 15 bare går og går.

Caramelle
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

CARAMELLE wrote:Er denne magnetventil noe en kan skru ut...kjøpe ny....og skru på plass....eller tror jeg på nissen?

Kort forklart, hvor mye styr er det? Spesialverktøy? Ny dieselpumpe?

vet ikke ennå om det er magnetventilen, skal først sjekke ledning dit for skader (overledning) da sikring nr 15 bare går og går.

Caramelle
Den skrur du rett ut med en passende fast-/skiftnøkkel dersom den er defekt, men jeg har ikke vært borti at disse ryker.
Sjekk ledning og kontaktstykker før du gjør noe annet. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
CARAMELLE

Post by CARAMELLE »

Takk til Mike Sierra og Vegard !

Feilen er funnet! Gjorde som "Mike Sierra" foreslo, og trakk en ledning fra batteri til magnetventil. Hørte et tydlig "klikk" i det den åpnet, så da var det bare å gå løs på kontakten/ ledning. Den kjentes fast ut, men når jeg trakk den 1mm ut, så fikk den kontakt og bilen startet igjen.

Det pussige er dog at sikring nr 15 går.... kan ikke se noen overledning ( der kontakten går inn til magnet- bryteren, så det må vel være en design her som gjør at sikring går om kretsen til denne "shut off valve" brytes (dårlig kontakt)

Takker og bukker for dette forum! Det har spart meg for mye frustrasjon og $ $ $ :P

MVH: Geir
Post Reply