da var syncroen komt i hus-noen spørsmål...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Even
-
-
Phone: 95011694

da var syncroen komt i hus-noen spørsmål...

Post by Even »

2.5tdi 102 hest syncro lang type minibuss med alle seter i kjøreretning.Akkurat bilen jeg ønska meg 8) .cruse(?)kontroll,webasto,sentallås og allt elektrisk.Første problemet er at når førerdøren lukkes,må den ikke slippes igjen.for da spretter den opp igjen.Til hardere det slamres,til mer kommer den i retur...Kan virke som låsen er gåen.Er det en grei jobb å få til?Orginal del koster 800-litt dyrt må jeg si,så det blir vel å få tak i en brukt-hva passer?Hvordan er drifta på disse bilene?Er jo en diff mellom fremme og bak,men er det noen form for brems på dette?Er det brems på bakakslingen?Bilen er kjempe å kjøre,mye sprekere enn min '95 2.4d...faktisk mer stabil enn den gamle også,på tross av lang kjørelengde.......390.000 km faktisk,med full servicehistorikk :!: Kommer sikkert mer spørsmål etterhvert som jeg får gått over bilen,henta den på søndag å har ikke hatt tid å se på den enda.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Bytte låskasse. Ikke noe hokus pokus.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vwtrond
-
-

Post by vwtrond »

Eg var borti at dørene fremme ikkje alltid ville gå skikkelig i lås på min forrige 98 mod caravelle. Eg berre gjorde låsene rene for gammelt og størknet smøremiddel og smurte godt med en MEK-OLJE fra VBG som vi selger på scania der eg jobber.
Siden funket de fint som berre det. Eg smurte for kvar 15000 km når eg tok service på bilen.
Trond Steinar Førde Andersen
Meg: Caravelle 98 mod 2,5tdi lang minibuss (Solgt), :caravelle 9-seter 2001 mod 2,5tdi lang. (Solgt) kjører nå Audi Q7
Konebil: car.9-seter 94mod, 2.4 syncro kort(Solgt) /Ny bil : 1999 modell caravelle 5 seter 2,5tdi lang.
Even
-
-

Post by Even »

Trenger jo ikke være værre en litt rengjøring heller,nei.Nå regner det katter og hunder,garasjen er for liten for den bilen,dessuten er den full i allt mulig annet enn det som skal være der,så jeg får ta å titte på det når vi får opphold.(en gang neste år kansje :? )

Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Lykke til med nybilen .
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Even
-
-

Post by Even »

Fikk gått over bilen litt her om dagen.Fant ut at det er masse på denne bilen jeg ikke vet hva er....masse ledninger og dippedingser :oops:
Har kjørt bilen kun litt her i dalen(mangler skilter ennå...)Er en verden i forskjell i fra gamlesugga-aldri mer diesel uten turbo sier nå jeg!Hvordan fungerer syncroen på disse bilene?Har kun hatt gammel pajero før,å dette er ikke likt i allefall.Ser ut til at det mangler dekkplate ved viftereimene-ser rett inn på di under fangeren.Må til med ny eksos snart-lurer litt på å få laget en med doble rør ut,bare for at det ser tøfft ut :shock: noen som vet hvor det er billigst?Må også til med oljeskift,vilke olje skal jeg bruke?Skal skifte alle oljene,å trenger spes på disse.Kjører biltemaolje på gamlesugga og subaruen,men vet ikke hvor lurt det er på den nye?

Even
-
-

Post by Even »

Ringte bil og maskin i dag.Di sa shell olje på motoren,gl5 på bakaksel og girkasse.Er visst haldex(?) kobling på denne,kan få problemer med at den blir stiv...Fikk skiltene i posten i dag-var mye kjekkere å ha bilen stående med skilter på,ja.Blir liksom litt mer helhet i det da!

StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Dibben wrote:Ringte bil og maskin i dag.Di sa shell olje på motoren,gl5 på bakaksel og girkasse.Er visst haldex(?) kobling på denne,kan få problemer med at den blir stiv...Fikk skiltene i posten i dag-var mye kjekkere å ha bilen stående med skilter på,ja.Blir liksom litt mer helhet i det da!
Motorolja skal oppfylle VWs spesifikasjon. Se i instuksjonsboka. Ikke alle oljer har denne spesifikasjonen.

Haldex og Syncro er vel ikke det samme. Syncro er en viskosekobling som på grunn av viskoseoljas egenskaper låser mellomakselen slik at kraft overføres når det blir forskjellig hastighet på fram- og bakhjul. Når de roterer i samme hastighet overføres ikke kraft.

Viskosen kan bli stiv hvis den er i konstant funksjon, f.eks hvis man kjører med hjul av ulik rulleomkrets. Vær derfor nøye med at dekkene er av samme rulleomkrets på alle fire og også reservehjulet.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Trudde Audi quattro hadde haldex? Men er på tynn is her... Ska ikkje ver me te BusCamp då? Eg passere je meste Maudal ( i alle fall Byrkjedal)
Even
-
-

Post by Even »

Har nok for mye å gjør på fritiden(eh-hvilken fritid...?)til å være med.Men hadde jo vært stilig da!Joda,spes på olja er greit,men 505.000 sier meg ingenting,å finner det ikke igjen på oljekanna det tallet heller.Han sa haldex,ikke vet jeg forskjellen heller...ikke sperre eller brems på bakaksel.Er litt lyd fra bakaslingen-litt uling under pådrag og når jeg bremser på motoren,men ikke mer enn en må regne med på en bil som har den km.

Post Reply