Servopumpe

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Pyro_smurf

Servopumpe

Post by Pyro_smurf »

Nå har jeg i lengere tid hatt ulyd i servoen min, og da en analyse av oljen viste seg å inneholde store mengder jern bestemte jeg meg for å få gjort noe med det. Siden jeg er "litt" for utforskende kunne ikke dette problemet bare løses v es skifte ab pumpe.... Neida, måtte prøve å fikse det selv... Derforkjøpte jeg en brukt pumpe som jeg demonterte slik at jeg hadde deler og fikk kjøpt pakkninger før jeg tok ut pumpen av min bil. Så i helga kom den store dagen og jeg plukket ut min pumpe og demonterte den. Det var et trist syn. Lamellene hadde på en eller annen måte klart å "spist" opp deler av statoren, og det var tydelig slitasje på de bevegelige delene i regulerings ventilen. Så etter en del fikling sitter ny en nyoverhalt pumpe i bilen min med mitt hus og innmaten fra "delepumpa", men jeg måtte foreta en del tester først og det viste seg at ulyden faktisk ikke kom fra pumpa men fra ventilen. Denne er faktisk relativ gri å gjøre noe med uten å ta pumpa ut av bilen. Hvis noen er interesert kan jeg komme med bilder å detaljer, men hvis ikke hidder jeg ikke skrive noen beskrivelse ab jobben.

Espen
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Post by Mike Sierra »

Klart vi er interessert, kom med bilder og forklaring :D
MS

Skrotnisse ;-)
gaedva75
-
-

Post by gaedva75 »

ja er intr. her å.... :lol:
Mvh
Gøran Edvardsen
mail: gaedva75@hotmail.com
Pyro_smurf

Da kommer det en lenger avhendling i morgen...

Post by Pyro_smurf »

Da kommer det mere i morgen, skal prøve å få med noen bilde også. Har ikke tatt noen men har en pumpe liggende i daler, så jeg kan bruke den til illustrasjoner.
Espen
'97 Caravelle
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Gleder meg å se bildene. Servoen min mister veske mens den står stille men ikke mens jeg kjører.
Tenkte å ta ut pumpen.....
Pyro_smurf

Da prøver jeg meg med litt bilder.

Post by Pyro_smurf »

I den siste tiden har det vært mye på jobben, jeg trodde jeg skulle ha tid til å skrive dette for litt siden, men den gang ei... Men i dag sitter jeg hjemme med sykt barn, så mens vesla sover kan jo jeg skrive litt.

Men her kommer en kort oppsumering av min overhaling av servopumpa.

Her har jeg satt servopumpa i skrustikka for å demontere reimhjulet.

Image1

Ikke så spennende bilde men bare for at dere kan identifisere om dere har samme pumpa. Størelsen på reimskiva er annerledes på Bensin og Dieselmotorer, men denne pumpetypen brukes på begge motortyper. Men det finnes to forskjellige pumper.

Image

Reimskva av og jeg er klar for å demontere baklokket, den eneste måten å komme inn i pumpa. Her Løftet jeg lokket rett av etter å ha løsnet skruene, noe som viste seg å være mindre smart. I baklokket er akselen lagret med et nålelager med løse nåler. Dette føre til at jeg hadde en jobb med å finne igjen de nålene som datt ut.

Image

Lokket liggende på arbeidsbenken, hvis du ser godt etter kan du selv på dette dårlige bilde se et par løse "nåler" i lageret.

Image

Her er selve pumpedelen, en lamellpumpe helt standard konstruksjon. I følge databladet på pumpa kan denne pumpa levere 104 bar. Derfor er både stator, lameller og rotor i stål. Det som var utslitt på pumpa mi var statoren. Den hadde mange dype slitasjespor.

Den delepumpa jeg hadde hadde dårlig frontlager, da dette ikke er mulig å bytte, brukte jeg huset fra min gamle pumpe. Dette hadde noen små riper der flow ventilen er montert, Overflaten her er viktig så ikke ventilen kiler seg fast. Dette ble løst ved at jeg Honet opp kanalen innvendig. Her måtte jeg modifisere det lille honeverktøyet til biltema litt for å komme til. (Minstediameter i orginal utførelse er litt for stor.

Å få nålelageret sammen igjen var en tidkrevende prosess, men ved hjelp av litt seigt veff (for å holde nålene på plass) gikk det. Ellers en ganske rett frem jobb for en som er borti lamellpumper hver dag på jobb.

Det er sikkert noe her jeg har tatt litt fort, men bare spør, så skal jeg svare.
Espen
'97 Caravelle
Post Reply