Hadde med Tyskerbrakka på jobben for etpar uker siden og det pleier være kaldt der oppe så jeg så jo for meg å plugge i 220V'en sånn at den aldrende 2.4liters sugediesel kunne tines bra bunnen av motoren av.
Well, torsdagen kom og jeg plugga i ved lunch fordi jeg så for meg å kjøre en sju mils "runde" med bilen for å tine opp mer enn bare motoren.
-Men jeg la merke til at det ikke var noen tikking fra blokka som det jo skal være når Defaen surrer og går.
Stappa huet neddi motorrommet og lyttet - null reaksjon. Tok fram julebelysning, ei sånn lysslynge for utendørs bruk som lå i bilen - lys i alle pærer, så da er det ikke stolpen jeg henter 220 V fra som er feilens kilde.
Nå har Tyskerbrakka sånn gammal rund stor kontakt med lokk, tre ledere som griner imot når man åpner lokket og titter inn i kontakten.
-Min umiddelbare tanke er at jeg egentlig må forberede meg på å bytte kabling fra kontakten og opp til fordelingsboksen som er inne i batterirommet - har to+ meter kabel jeg kan kappe til, med 2.5kvadrat kabel.
Og har jeg flaks, så er "alt som er feil" mht det at ikke Defaen starter eller virker, kun det at veisalt og fanskap fra omgivelsene har tæret vekk kobbertråden i de tre lederne som går fra kontakten under støtfangeren og opp til fordelingsboksen i batterirommet.
At kappunkt på en kobberleder "trekker seg tilbake" er velkjent, så er det hva jeg finner ut av når jeg legger med under bilen og skrur litt, er jo saken klinkende klar og motorvarmer skal virke fra første stund etter bytte av kabler.
Da jeg overtok bilen i mars 05 oppdaga jeg at kontakten baki kupéen ikke ga strøm til kupevifta og tanken er vel at det sikkert er feil i samme kategori der, kobbertråden i lederne har irret vekk slik at kretsen ikke slutter og med det heller ikke kan lede strøm.
Det tok meg borti én time å få bilen varm nok til at defroster m.v fjernet is og gruff av frontruta, jeg nektet å bruke isskrape nettopp for å se hvor lang tid tok om jeg kun hadde bilen til hjelp. Men når frontruta blir defrostet, går sidevinduene i bilen svært greit å få aviset.
-Skal til med flytting i nær framtid så jeg veit ikke nårjeg får unnagjort denne operasjonen med bytte av ledere til Defaen, men om noen har andre synspunkter eller erfaringer med at en Defa blokkvarmer ikke starter opp etter lang tid hvor den ikke har vært i bruk (trur jeg kun har testet defaen én gang før, utenom ved anskaffelsen av bilen da jeg fant ut kontakten i midten av kupéen ikke virket) så rop ut...
I og med at vår bil nr. 2 går og vi beholder Caravellen så skal jeg utbedre de siste småtingene, hvor da en fungerende Defa er pri 1 - jeg jobber på et sted det fort er 30 blå allerede i oktober så det hadde vært greit å vite jeg kan starte den aldrende bil uten å måtte bruke blåselampe på bunnpanna
mvh,
Yngve S
Bilder kommer ved omstrekk av kabling