Kald motor på tomgang, T4 2,5 TDi

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Kald motor på tomgang, T4 2,5 TDi

Post by Theodor »

Den stakkars Caravellen min nekter plent å bli varm sålenge den står på tomgang, og det er etpar kalde ute. Har jo forstått på andre her at motoren sliter med å varme opp den enorme bilen, men at den ikke engang blir så varm at det kommer plussgrader ut av varmeapparatet? Eberen er dau, såpass veit jeg (den står på min pittelitt for lange "to-do" liste).
Den blir god og varm etter et kvarter i trafikken, men det er ofte praktisk at man kan varme opp bilen før man tar med seg små barn ut osv..
En kollega nevnte for meg at det kunne hjelpe å bytte termostat? Noen som har erfaringer med dette?
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Costatus

Post by Costatus »

Meiner eg las her på forumet at dersom ein slik motor blir for varm, so skal du la den stå å gå. Desse motorane går seg vist kalde på tomgang, og den vil derfor ikkje bli varm dersom du starter opp bilen for å la den stå å gå seg varm før kjøring....
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

limer inn ett svar jeg fik fra rapidspeed på min tråd:
MEN det er viktig at om en dieselmotor koker skal du IKKE stoppe den men kjøre inn til siden og la den gå på tomgang.. dette fordi en diesel motor "går" seg kald mens en bensinmotor går varm... dette merker du at det skal litt til for å gå ut i en dieselbil og starte den en kald vintermorgen inn i 20min og så komme ut til isfrie vinduer og varm bil... DET SKJER IKKE, om du ikke har tilleggsvarmer da...... men det skjer med en bensin bil..
christian
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Tror ikke det hjelper å bytt termostat.Min er lik,å den blir f*** meg ikke varm om den går to dager på tomgang,men den kommer etter en stund kjøring.Sjekka på varhaugs el.diesel på torsdag.Di kunne ta inn å sjekke feilkoder,men det lønna seg ikke å fikse på den.Ny kosta 4500 inkl moms.Det er en 3kw da.Jeg plukka ut eberen da den ikke virker uansett...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Reparer dieselvarmeren din. Det hjelper.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply