Klikking fra starter (Strømproblemer?)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Ramius
Car: 95mod T4 (Solgt), 97mod T4

Klikking fra starter (Strømproblemer?)

Post by Ramius »

Hei alle sammen. Fant dette forumet ved en tilfeldighet. Meget bra forum. Jeg er den stolte eier av en T4, 95 mod syncro lang type.
Jeg har søkt på forumet 3-4 ganger men finner ikke eksakt svar på mitt spørsmål.
Når jeg vrir om nøkkelen og kommer til punktet der starteren skal slå inn, så bare klikker det høyt fra starteren. Det kommer ikke inne fra kupeen. Det har jeg sjekket. Hva er galt? Det skjedde helt plutselig. Har startet bilen mange ganger i dag, men plutselig begynnte den altså bare å klikke.

Kan noen hjelpe meg. :D

Mvh
Morten
Last edited by Ramius on 13 Mar 2008, 20:46, edited 1 time in total.
årnes
-
-

Post by årnes »

dårlig kontakt er det første du burde se etter.
klipsen fra ledning og inn på starter full av møkk? mutter som holder de tykke ledningene skrudd hardt til (12mm) ?
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
Ramius

Post by Ramius »

Og da skjønner jeg enda mindre. Prøvde det du sa, og når jeg prøvde å skru på mutter som holder tykke ledninger (13mm btw) så fulgte hele den som den er festet til med rundt inne i "huset" sitt. og så sluttet den å klikke. Den lille ledningen var ikke møkkete, men "stiften" var nok litt rusten...den var ihvertfall litt rustorange. Ikke mye, men den var ikke blank eller vanlig metallfarge.
Men klikkelyden forsvant altså helt.

Morten Sandvik
Caravelle 2,4D T4, 97 mod - Kort type og Syncro
Caravelle 2,4D T4, 95 mod - Lang type og Syncro (Solgt)
"Vi som elsker Caravelle" gruppe på Facebook
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Hvis det er slik du skriver:ETT klikk ifra starter, så vil jeg faktisk satse på at det er selve starteren som har tatt kvelden.
Flere raske klikk ettehverandre er stort sett ett batteriproblem(Tom for strøm)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Ramius

Post by Ramius »

Er 1 klikk ja, hver gang jeg drar nøkkelen i startposisjon.
Men dette begynner å bli litt vanskelig nå, så jeg får prøve å forklare så godt jeg kan.

I en lengre priode nå så har ikke dashbordlyset fungert. Og det har ikke vært sikringen for det har jeg sjekket.
Men nå...etter at dette med starteren skjedde, så har det skjedd noe merkelig.
Når jeg vrir nøkkelen til posisjonen før starteren skal dra rundt så fungerer ikke dashbordlyset. Og triller jeg den i gang da så virker hverken dashbordlyset eller hovedlyset. (Hovedlyset har fungert når ikke dashbordlyset har fungert tidligere, før dette med starteren skjedde)
Når jeg da skrur på lysbryteren så man kan få skrudd på fjernlys, SÅ kommer dashbordlyset på,(men ikke kjørelyset) men fjernlyset klarer jeg ikke å få skrudd på slik at det blir stående på. Får lyshornet til å fungere, men ikke på konstant. (*bilen stoppes igjen*)
Så drar jeg til det punktet hvor starteren skulle ha begynnt (*virker fortsatt ikke*) og slipper....DA fungerer dashbordlyset og hovedlyset. Og når jeg triller i gang bilen da....ja da fungerer alt som det skal. (utenom starteren selvfølgelig ;-))

Noen som klarer å klare opp litt i den tåkeheimen som er i hue mitt nå? :wink: Dette er jo helt spinnvilt.

Morten Sandvik
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Bytt starter. Når du vrir om nøkkel skal normalt lyset forsvinne ei stund.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Ramius

Post by Ramius »

Det vet jeg også, men her er det helt klart noe mer som er feil enn bare det da heller ikke lyset kommer på når bilen startes på trillen.
Om det er starteren som er årsaken eller ikke skal jeg ikke argumentere for eller i mot for så peiling har jeg ikke, men noe meget rart er det her.

Jeg har hatt en slik Caravelle tidligere også (da 94 mod - ellers lik) hvor starteren gikk til h.... men der var jeg ikke i nærheten av de merkelige problemene som det er her. Der fikk jeg rett og slett ikke startet bilen der...ferdig med det.

Morten Sandvik
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Ramius wrote:Det vet jeg også, men her er det helt klart noe mer som er feil enn bare det da heller ikke lyset kommer på når bilen startes på trillen.
Om det er starteren som er årsaken eller ikke skal jeg ikke argumentere for eller i mot for så peiling har jeg ikke, men noe meget rart er det her.

Jeg har hatt en slik Caravelle tidligere også (da 94 mod - ellers lik) hvor starteren gikk til h.... men der var jeg ikke i nærheten av de merkelige problemene som det er her. Der fikk jeg rett og slett ikke startet bilen der...ferdig med det.
Mål spenning på batteriet med et multimeter før du starter og når du starter.
Jeg misstenker at en eller flere celler i batteriet kan være defekt slik at ved start har du kanskje under 8 volt eller mindre.
Jeg hadde ikke byttet starter før jeg hadde vært sikker.
Sjekk jording fra batteriet til starter og om det er en kobberstrømpe fra motor til karosseri skjekk kontaktpunkter.
Det er kontaktflatene som er viktig, går mye strøm på kort tid.
Stiv isolasjon på kabler i nærheten av koblingspunkter, tyder på høy temperatur og derav dårlig kontakt.
Jordfeil er er oftest grunnen til merkelige feil i DC anlegg, det er i grunnen jordledningen som irrer oftest.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Ramius

Post by Ramius »

Tenningsbryteren var ihvertfall føkka, men det fikset ikke starteren. Så da får jeg begynne å feilsøke på det rundt starteren. Batteriet er nytt for ca 2 uker siden så problemet ligger nok ikke der.

Mistenker at starteren også er gått.

Morten Sandvik
Post Reply