røyk og ujenvn gange ved kaldstart

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
ca2

Post by ca2 »

Hei. ser at dette temaet er tatt opp tidligere ,men kunne ikke se at noen har funnet løsningen.

Jeg har en -97 mod tdi som har rusla 120000km.
Ved kald motor ryker den og har ujevn gange mellom 1400 og 1900 omdr. Har prøvd det meste ( bytta dyser, pumpe , sjekka gløding , justert tenning , blokert EGR ,sjekket feilkoder, men ingenting virker .
Har nå kjørt 1 år med samme symtomer og det er ikke noe forskjell om det er +5 gr eller - 10 gr ute.
Gode tips mottas met takk.

mvh
cato
Morten_N
-
-

Post by Morten_N »

Noen som har noen løsning på dette? Sliter med det samme.
06' Transporter TDI 4-motion
10' Volvo V70
67' Gmc c10
sv-r-soe
Car: T 5 2006,130

Post by sv-r-soe »

Morten_N wrote:Noen som har noen løsning på dette? Sliter med det samme.

Hadde samme på min T 4 med lett belastning/delbelastning og kald motor..Hvis det var slik at jeg holdt pådrag på motoren gikk den jevnt,vet ikke om dere har det sånn :?:
Svein R S
monor
-
-

Post by monor »

også merket det samme på min (2.4d).

ryker og ujevn gange når jeg starter uten å dra ut kaldstartshendelen. Etter litt rusing går den helt fint.

Merket det senest i går kveld da den skulle startes i +9 grader. hadde da stått stille i 10 timer.
sv-r-soe
Car: T 5 2006,130

Re: røyk og ujenvn gange ved kaldstart

Post by sv-r-soe »

ca2 wrote:Hei. ser at dette temaet er tatt opp tidligere ,men kunne ikke se at noen har funnet løsningen.

Jeg har en -97 mod tdi som har rusla 120000km.
Ved kald motor ryker den og har ujevn gange mellom 1400 og 1900 omdr. Har prøvd det meste ( bytta dyser, pumpe , sjekka gløding , justert tenning , blokert EGR ,sjekket feilkoder, men ingenting virker .
Har nå kjørt 1 år med samme symtomer og det er ikke noe forskjell om det er +5 gr eller - 10 gr ute.
Gode tips mottas met takk.

mvh
cato
Hallo.Går den jevnt når du har pådrag på bilen,dvs at motoren jobber litt tyngre f.eks i litt motbakke.Sånn hadde jeg det på min også og sjekka dyser og glødeplugger osv,trudde til slutt at jeg hadde dårlig komresjon på en eller flere sylindre.En vakker dag røyk reima til dieselpumpa,den ble skiftet og symtomene ble helt borte :P Reima hadde gått for langt ved en misfortåelse og var kanskje feilinnstilt eller litt for lite stram?
Mvh Svein
Svein R S
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Visst det er snakk om harking ved kaldstart,kan det vel sies å være normalt???Har hatt endel diesler,og alle har vært sånn.Eneste som ikke hoster ved kaldstart er den jeg har nå.2.5tdi.passaten med 1.9td og caravellen med 2.4d gikk reint ved bruk av kaldstarten,men uten ble det mye hark.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
huldra66

Post by huldra66 »

Har samme problem og har hatt det lenge, tannreim til pumpe er skiftet og tillegg prøvd justert før bytte uten att det hjalp.

Min går fint ved litt pådrag viss en starter og kjører opp bakke ,men ned samme bakke med litt gass ryker den som ett lokomotiv + rykker og går ujevnt.
Problemet er bare de første par hundre meter virker det som

Har hatt bilen inne men de fant ikke ut av noe?? de ville skifte pumpa men jeg sa nei syntes det var for dyrt og usikkert til og prøve.

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
monor
-
-

Post by monor »

hvor varmt bør det være for at man ikke skal bruke kaldstartene?

La deler av parkeringshuset på gardermoen i røyk i går ettermiddag. Den hadde da stått der i 8 timer i rundt 10 grader. Med kaldstart er det ingen problemer.
CARAVELLE
Car: 1988 syncro halvcamper
Phone: 40841642

Post by CARAVELLE »

Jeg har alltid brukt kaldstarten ,på med tenning ut med kaldstarten venter til glødelampen slukker starter bilen og skyver den inn når andre gir er lagt inn.Dette gjør jeg ute å tenke etter å ha kjørt 2.4 eller 1.9 td i 11 år.
Hans Kristian Halvorsen
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Min ene 2.4D trenger kaldstart bare når det er mer enn 7-8 minus. Den går flott uten ellers. Det er forskjell på gløde releene på disse bilene, noen gløder lenger før lampa slukker og de fleste har ettergløding. Den slutter å gløde når det tikker og turtallet stiger like etter start.
Dette kan nok ha noe med bruk av kaldstart å gjøre. Jeg har lang glødetid og ettergløding.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
mekkern
Car: T4 2.5 tdi 1997 modell
Phone: 97065169

Post by mekkern »

Har også slitt med hvit røyk og hakkete gange ved kaldstart. Dette problemet ble løst for 59 kroner!

Men litt historie. Hadde et toplokkshavari i november i fjor på en 97 modell TDI etter at det nederste drivreimhjul løsnet på kranken. Det er dette remhjulet som driver kamakselen, og resultatet ble bøyde ventiler. Jeg dreide ventilene rette på dreiebenk, freste ventilseter og byttet ventilløftere.

Bilen gikk greit etterpå men litt ujevnt ved kaldssart og det røyk hvitt av eksosen. I tillegg dro den litt dårlig. Jeg oppdaget da at vakumslangen mellom motorstyring (bak venstre forlykt) og turboregisteret var sprukket. Sikkert skjedd ved topplokksreparasjon. Slangen var gammel og morken. Ny slange og eureka! I en bakke hvor jeg måtte ned i 80 km/t trekker den nå godt over 110 km/t. Anbefaler alle å bytte/sjekke alle vakumslanger hvert minimum hvert 10-ende år.

Bilen har gått ca 8000 km etter topplokkshavari og går nå som en drøm.
evert
Car: Caravelle 1995

Post by evert »

Løfter opp denne tråden, da jeg har noen spørsmål.

Caravellen har vært litt tungstartet i vinter, må glødes lenge, og tenner gjerne ikke på første forsøk. Når den tenner trenger den litt turtall en stund før den begynner å gå jevnt, og det kommer gråhvit røyk i et minutt eller to, inntil den begunner å gå jevnt.

Når den er varm oppfører den seg helt fint.

For et par dager siden ville den plutselig ikke tenne. glødet lenge, og dro lenge med starteren, men den ville ikke. Etter noen minutter, og noen lange drag med starteren, fikk jeg tilslutt start.
Etter dette har den vært treg å starte, og må dras lenge med starteren.

Er det noe poeng å bytte glødeplugger, eller skal jeg begynne å lete andre steder?
california
-
-

Post by california »

Hadde dette problemet på min forrige TDi. Skiftet den vacumslangen som går bak venstre forlykt. Den var kommet i klem under batteriet og hadde sprukket. Etter skifte gikk motoren som en drøm.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Når det gjelder 2,5tdi så ville jeg sjekket innsprøytnings tidspunkt elektronisk slik at den kan finjusteres. Veldig lite som skal til før det blir slike små problemer!
Morten B
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

glødeplugger først ville nå jeg tatt. alle symptomer tilsier defekte slike. Så ville jeg gått på det andre.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
evert
Car: Caravelle 1995

Post by evert »

OK, takk.
Da begynner jeg med pluggene som planlagt, litt enklere for en amatør som meg å forholde seg til enn innsprøytningsjustering.

Skal nevnes at motoren har gått 421000..
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Der Postmeister wrote:glødeplugger først ville nå jeg tatt. alle symptomer tilsier defekte slike. Så ville jeg gått på det andre.
Dette er nok ingen dum plass å starte uansett.
Imidlertid har jeg på egen starta uten å la den gløde (vridde bare nøkkelen direkte til start) i -8 grader. Glemte meg rett å slett å gløde ettersom jeg bruker parkeringsvarmer til vanlig.
Motoren starta som et skudd, og gikk rent umiddelbart, så om alt er i orden ellers bør du ikke ha behov for gløding om det null grader eller mer. Om du har startproblem også i plussgrader er nok ikke glødinga ditt eneste proble.
Min motor har forøvrig rusla ca 370'000 km.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Hangout
Car: T4 1996

Post by Hangout »

Hei.

Jeg byttet nylig 3 av de 5 glødepluggene på min T4 da den ikke ville starte. Møtte av med rørene til alle 5 dysene for å komme til og byttet de 3 glødepluggene som er lettest å komme til.

Etter det var den like død, men forsøkte med litt startgass og da kom den. Men den går ikke på alle sylindrene, noe den gjorde sist jeg brukte den, i fjor høst.

Noen som har et tips eller to? Hva kan dette være? Jeg har 2.4 liter motoren uten turbo.
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Det kan jo ha samlet seg fukt i dieselslanger som nå tetter som is. Eller at det er masse luft i systemet. Er batteriet toppladet? Det kan gå å dra den i gang hvis du får den frem. Det sparer starteren hvis det ikke kommer diesel frem.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Viss motoren går greit etter start,men går ugreit når du begynner å kjøre så juster pumpa nøyaktig elektronisk! Har skrudd diesel noen år å virker veldig som ett tennings problem viss den fjusker når du kjører! 5'ern er litt følsom da en sylinder koser seg for seg selv!
Morten B
Hangout
Car: T4 1996

Post by Hangout »

Hei.

Da fant jeg ut av det og det var slik at det ene in sprøytningsrøret var ikke skrudd godt nok til. Det førte til at kompresjonen fra den ene sylinderen som ikke gikk, gikk i retur, altså feil vei. Det var lett å finne ut av hvilken sylinder det gjaldt, for på tomgang løsner man på mutteren som sitter på innsprøytningsrøret før hver injektor. Så fort det kommer falsk luft der, kutter den sylinderen ut og man merker fort et dropp i turtallet. Nå maler den som en katt, men er fremdeles litt tungstartet i kuldegrader.
Post Reply