Bi Xenon- mister parklyset

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Macflu

Bi Xenon- mister parklyset

Post by Macflu »

Har kjøpt "jalla-utgaven" av Xenon sett med nær og fjern i samme pære (den typen hvor pæra flytter seg i en skjerm/reflektor) Har sett litt her på forumet, og har skjønt at dette nok ikke er det lureste kjøpet jeg har gjort noen gang :roll:
Problemet er alikevel litt interessant. Settet har to ballaster, en for hver side og et slags styre-relé. Styresignalet kobles fra den ene opprinnelige H4 kontakten (Har brukt den på venstre side) den andre på høyre side henger "i løse luften". Problemet nå er at jeg ikke får skrudd ned på parklys... Virker som det er noe med lyskontrollen på bilen som gjør at dette ikke lar seg gjøre. Blir det ubalanse i lys-styringen når det ikke henger pære på begge kontaktene? Har prøvd å koble på H4 pæren på høyre side, og da fungerte alt normalt... Men dette ble litt heftig lys og ha i motorrommet under kjøring.... :lol:
Håper noen har gode tips, hvis ikke havner settet ut av Caramellen og inn i samboerens -93 Corolla
Reidulf Kristiansen, Lakselv, Finnmark
-95, Caravelle 2,5B GL Syncro, 8 seters ex. minibuss, 140000km
Forfatteren

Post by Forfatteren »

En mulig løsning KAN være å sette en motstand i den andre kontakten. Får du målt ei H4-pære (eller på annen måte får greie på den verdien) og så setter en tilsvarende motstand i kontakten, vil jeg tro det løser problemet ditt. Koster i hvert fall ikke mange ørene å forsøke.
esol
-
-

Post by esol »

Hadde samme problemet med mitt sett. Prøv å lirke litt på bryteren, sett den i park stilling, sett den halvveis på kjørelysstilling og slipp tilbake til parklys. Da funket det på min.
Mvh
Erik Solvang

Caravelle t4 -98 lang utgave 2.5 tdi
Caravelle t4 -94 lang utgave 2.4 9 seter
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
x-Caravelle t4 -95 kort syncro 2.4 9 seter
x-Caravelle t4 -92 lang utgave 2.4 9 seter

Har vag-com
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Har samme settet som deg. mest sannsynelig.

Setter du på FULLT LYS når den står på park funker det.

Aner ikke hvorfor det er sånn, men jeg ahr bare vent meg til det. Eneste ulempen er jo at når man ligger bak noen på kvelden og vipper opp brytern til venster helt opp på fulltlys så skrur jo alt seg på.

:)
Macflu

Post by Macflu »

Takker for gode tips, men det er for sent.... :oops:

I tillegg til trøbbel med parklyset ("lirke-litt-på-bryteren-trikset" funket av og til) var det støy fra "jalla-lysene" som slo inn på radioen på enkelte kanaler... Mulig plasseringen av ballasten som gjorde det, men irritasjon var det i alle fall... Det som tok en kveld i montering, for å rute ledninger fint, og plassere på en ryddig måte var ute i løpet av 7 min.... :twisted:
Nå havner settet over i Deler selges.... evt i samboerens japse-bil...

Et brukbart alternativ ville nok være å bytte lyktene til noen med separat nær/fjernlys reflektor... og så putte i Xenon... Har sett noen fra InPro og De Light, men disse er bare fra -96 med lang front.... :cry:

Takker igjen for gode tips... :)
esol
-
-

Post by esol »

Tok også mine av. Originallyktene har for mye strølys, tenker "litt" på de jeg møter. Hvis du skal ha xenon, kjøp linse reflektorer, de gir ikke dette strølyset. Hvis du da bruker begge originalkontaktene til signalstrøm, så vil jeg tro at parklysproblemet er borte.
Mvh
Erik Solvang

Ford Galaxy -04 1.9 tdi

Har vag-com
Macflu

Post by Macflu »

Prøvde å koble begge originalkontaktene i paralell til signalstrøm, men uten hell... Har lest litt på nett, og på dioder.no fant jeg effektmotstander som kunne kobles som last på originalkontaktene dersom det var spesiell lys-styring eller "pære-sjekk" på bilen. Har bestilt de, men blir nok ikke å montere de.. De følger nok med Bi-Xenon settet når de selges, om noen vil ha de...

Men hvor finner jeg lykter med linsereflektor til denne bilen da? Finner bare masse fancy angle eyes lykter til senere modell med lang front...

Tips om hvor tas i mot med takk! 8)
esol
-
-

Post by esol »

Snakk med Martin Sandvik her på forumet. Da ordner det seg nok med lykter :)
Mvh
Erik Solvang

Ford Galaxy -04 1.9 tdi

Har vag-com
Racemouse

Post by Racemouse »

Releet til Bi xenon er meget følsomt, slik at det blir "krypstrøm" i lyset i lysbryteren. Har erfart at dersom man kobler ut pærene i lysbryteren fungerer det perfekt! Mulig det går å sette inn noen form for motstand. Har også hørt at man kan bruke et vanlig 87 rele(2stk) , mellom balast kontakten og den orginale H4 kontakten. :)
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Disse relene man kan koble til...

Skal de ha hver sin styrestrøm ifra nærlys og fjernlys da?

Blir jo kabelrot uten like. Hehe
garviken
-
-

Post by garviken »

Hei her er en som har noen linselys til t4 med kort front
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=13771
Mvh
Jørn garvik
mob 47335933.
caravelle cl 2.5 tdi
102 hk/m chip 1997 mod.