spørsmål om glassfiber-fiksing og lakk.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

spørsmål om glassfiber-fiksing og lakk.

Post by Stian »

Ja, jeg går jo og sysler med tanken om å fikse frontfanger sjøl til sommeren, men er liksom ikke stødig på hva en trenger og hva en må huske på og ikke huske på.....

Det gjelder egentlig to forskjellige jobber;
1. Frontfanger som er i glassfiber har fått en kvestelse i det ene hjørne i underkant (steinblokk som kilte seg fast ved rygging :( ) Det er nesten hull gjennom og det er et felt som kanskje er 10-15cm langt og maks 5cm bredt.

2. Bakfanger som er i plastikk (orginal). Lakk er skrapet av på hjørne. Dette er flekkvis og den svarte plastikken sees.

Hvordan kan jeg få best resultat av dette ved å gjøre det selv?

Alle tips og råd og linker og bilder tas imot med stor takk :)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Søkte på " lakk av fanger "..og bortsett fra endel tvilsomme innenfor " lakk og latex " kom denne her opp:

http://www.bilforumet.no/archive/index. ... 5-p-6.html
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Stian
-
-

Post by Stian »

kjapt noen bilder av de skadene jeg vil prøve fikse sjøl :)

Image

Image
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
vw westfalia
-
-

Post by vw westfalia »

caravelleman wrote:kjapt noen bilder av de skadene jeg vil prøve fikse sjøl :)

Image

Image
Dette er ikke noe problem! bruk vinlester nor du støper, den går overens med alt.
Wiggo Karlsen

California
Stian
-
-

Post by Stian »

vw westfalia wrote:

Dette er ikke noe problem! bruk vinlester nor du støper, den går overens med alt.
vinlester?? :D
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
vw westfalia
-
-

Post by vw westfalia »

caravelleman wrote:
vw westfalia wrote:

vinlester?? :D
ja. mulig det ikke skrives sonn men der du kjøper matter og ruller vet hva du mener nor du spør! :D
Wiggo Karlsen

California
Stian
-
-

Post by Stian »

du mener kanskje vinylester ;)

Tenkte kanskje å prøve meg på noe sparkel i det hullet i frontfanger. Er det noe å satse på eller vil det komme til å falle av?

Tenkte grovsparkel, pusse, finsparkle, pusse mer og pusse enda finere slik at det blir rette form - så til slutt sprøyte på lakk.

noen som har komm. til den fremgangsmåten?

Ang. lakk, så har vi vel snakket om dette før, men er fortsatt usikker på om jeg skal gå for boks eller fult utstyr med sprøyte og kompr. Det siste blir jo j..... dyrt i forhold til en boks eller to.
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Duetto
-
-
Car: T5 2,5 2004

Post by Duetto »

Ville bare brukt grov glassfibersparkel på den i fronten, og avsluttet med vanlig sparkel.
Du får vel så godt resultat med sprayboks. Det viktigeste er at de som lager boksen til deg treffer fargen. Husk å ha litt temperatur når du lakker.
Stian
-
-

Post by Stian »

Duetto wrote:Ville bare brukt grov glassfibersparkel på den i fronten, og avsluttet med vanlig sparkel.
Du får vel så godt resultat med sprayboks. Det viktigeste er at de som lager boksen til deg treffer fargen. Husk å ha litt temperatur når du lakker.
Takk for den korte og enkle beskjeden :) Tror jeg kjører det slik. sparkel og boks.
Kanskje ta lakkering når været blir litt mer stabilt med tanke på temp. eller så må jeg til med varmeapp.

Åssen er det med klarlakk, det går vel litt av dette også på en slik rep.jobb. Noen spes. typer en må ha eller er det den samma tingen uansett??
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

caravelleman wrote: Åssen er det med klarlakk, det går vel litt av dette også på en slik rep.jobb. Noen spes. typer en må ha eller er det den samma tingen uansett??
Prøv å hold deg til samme merke på alle produkter du kjøper av lakk, så unngår du forhåpentligvis uønskede reaksjoner som "koking" etc.
Og vask alt godt med silikonfjerner før du lakker.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Stian
-
-

Post by Stian »

VWegard wrote:
caravelleman wrote: Åssen er det med klarlakk, det går vel litt av dette også på en slik rep.jobb. Noen spes. typer en må ha eller er det den samma tingen uansett??
Prøv å hold deg til samme merke på alle produkter du kjøper av lakk, så unngår du forhåpentligvis uønskede reaksjoner som "koking" etc.
Og vask alt godt med silikonfjerner før du lakker.
silikonfjerner. Ok. Enda en ting som jeg ikke visste om. Takk.

Da har jeg følgende på handlelisten:

Silikonfjerner
sparkel
pusse-utstyr
lakk
klarlakk
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Stian
-
-

Post by Stian »

Jeg har ei "stjerne" i fangeren også :( . Dvs at lakken er sprukket utover sammen med glassfiberen. Tror det kommer av at fangeren er trykket for hardt nedpå den stålbjelke-kanten som er bak fanger. Dette er også i det ene hjørnet, bare oppe.
Tips til fiksing? Pusse ned? skjære ut hele feltet kline på med duk og kliss?

Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre med bakfanger - der det bare er gnidd av lakk. Må jeg pusse vekk mer for så å kunne grunne dette området, eller er det nok å finpusse disse feltene og kjøre på med lakk og klarlakk??
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
vw westfalia
-
-

Post by vw westfalia »

caravelleman wrote:Jeg har ei "stjerne" i fangeren også :( . Dvs at lakken er sprukket utover sammen med glassfiberen. Tror det kommer av at fangeren er trykket for hardt nedpå den stålbjelke-kanten som er bak fanger. Dette er også i det ene hjørnet, bare oppe.
Tips til fiksing? Pusse ned? skjære ut hele feltet kline på med duk og kliss?

Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre med bakfanger - der det bare er gnidd av lakk. Må jeg pusse vekk mer for så å kunne grunne dette området, eller er det nok å finpusse disse feltene og kjøre på med lakk og klarlakk??
men husk at du kan risikere at d sprekker videre nor du ikke støper!! men klart sparkel er jo en meget rask og enkel ting og gjøre.. men ikke bli overasket om det sprekker igjen.
Wiggo Karlsen

California
Post Reply