Garanti etter verkstedsopphold og skifte av registerreimsett

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
kulepennen

Garanti etter verkstedsopphold og skifte av registerreimsett

Post by kulepennen »

Har nettopp vært på service med min 2000 Caravelle TDI 150hk. Service er utført på et lokalt verksted av en som selv kjører Caravelle og har god kjennskap til VW.
Bilen min har slitt med at den er treg til å starte og gjerne trenger å glødes flere ganger før den starter. Den har også hatt en tendens til å stoppe under tomgangskjøring for motoren er skikkelig varm.

Etter at service er unnagjort får jeg høre fra han som nå gikk over bilen min at de som skiftet registerreimen, for snart 11 måneder siden, trolig ikke har gjort jobben sin. Det var før jeg ble eier av bilen. Det virker som om tenningen i sylinderne kommer for sent slik jeg forstår det, og resultatet er treg start og lav ytelse. Problemet dreier seg visst om å "tune" inn motoren etter skifte av reimen.

- Er dette et kjent problem?

Verkstedet som skiftet reimen er på Østlandet, mens jeg bor utenfor Bergen. Jeg kan ikke reise over fjellet med bilen uten at det koster like mye i diesel og fritid som å kjøre bilen inn på det lokale verkstedet og la dem skru.

- Hva er rettighetene mine og hva bør jeg gjøre?
Caravelle 2000 2.5 TDI 150HK Comfortline
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Hadde det samme problemet påmin '99 102hk.Det var stillverket i pumpa.Treg å starte,ryker mye når du kinner.Ujevn tomgang,og kan stoppe når du tråkker inn cluchen når bilen ikker er varm.Men når den er varm,går den helt som vanlig.Høres det kjent ut??Kan trøste deg med at det er ikke billig å fikse...Ang garant på jobben di har gjort,ville jeg ringt verkstedet og hørt hva di sier.Er ganske enkelt å finne ut om innsprut tidspunktet er feil.Finne noen med vag-kom,koble på,starte motoren så ser di det med en gang.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Forfatteren

Post by Forfatteren »

Når et verksted utfører en reperasjon på bilen din, er du som kunde beskyttet av håndverkertjenesteloven, den samme loven som gjelder arbeid på hus f.eks. Først bør du kontakte verkstedet og sette fram klagen din. Et seriøst verksted vil utbedre så godt de kan, de lever av fornøyde kunder. Fører ikke det fram og det er et autorisert VW-verksted du har benyttet, kan du klage videre til importøren.
Kommer man ingen vei med vekstedet er det Vegvesenet som er klageinstansen, det er de som godkjenner verksteder. Etter det er det mulig å gå til Forbrukerrådet.
Et råd er å få dokumentert det som er feil på bilen, helst med skriftelige uttalelser fra den som ser på bilen og stiller diagnosen. NAF kan være gode å ha kontakt med, det de uttaler blir som regel godtatt som bevis i en slik sak.
Men; klag først til verkstedet. Det er jo synd om 150 HK-eren din ikke gir full effekt, siden det er den eneste motoren som duger i en T4 ;)
kulepennen

Post by kulepennen »

Takk for svar, og ja, Dibben, det høres kjent ut. Har ikke registrert røyk, men ellers er det slik du beskriver.

Skal forsøke å kontakte verkstedet.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Jeg må forte meg å nevne at jeg først nå leste at dette ble gjort før du kjøpte bilen, men her er svaret.

Her er et typisk eksempel på spare penger.
Han som gjorde jobben hadde muligens IKKE kjennskap nok til VW selv om han kjørte Caravelle.

Du må da ha kjent forskjell på bilen før og etter bytte av reim og klagd med en gang og ikke vente 11 mnd. dette er vel altfor lang tid til at feilen du nå påpeker kan refereres direkte til en jobb som er gjort for 11 mnd. siden.
Hadde du tatt dette på merkeverksted hadde du ikke hatt problemet med dette senere, du betaler mere penger til de som har mere erfaring og kompetanse.

Har man ikke råd til å ta service på merkeverkstedet (innefor rimlighetens grenser) har man ikke råd til å ha den bilen man har kjøpt eller kjører rundt i.

Hadde du giddi å "vært" merkeverksted og ikke fått betalt.

Joda det kom litt mye gørr her, men jeg vil gjerne ha muligheten til å sette bilen på merkeverksted, at disse ikke har gått konkurs eller at jeg må dra til Tyskland hver gang jeg skal ha service.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
kulepennen

Post by kulepennen »

Tenkte denne saken fortjente en oppfølger :-)
Tom Bringsvor wrote:Jeg må forte meg å nevne at jeg først nå leste at dette ble gjort før du kjøpte bilen..., men her er svaret.

Han som gjorde jobben hadde muligens IKKE kjennskap nok til VW selv om han kjørte Caravelle.
De som gjorde jobben på denne Caravellen var ikke ferdige med jobben, og selger solgte bilen uten å fortelle meg dette. Til alt hell var det et hyggelig verksted jeg var i kontakt med, og som syntes det var litt rart at selger hadde solgt bilen og betalt for et verkstedsarbeid som ikke var ferdig. Verkstedet lå på Kongsvinger, men de tillot seg å betale for utførelse av resten av jobben hos et verksted i Bergen, og de kunne skru så langt jeg kan se. Alle problemene ble borte.

Når det gjelder selger må jeg desverre si at jeg ble bedratt, men bortsett fra noen telefonsamtaler fikk jeg jo fikset bilen uten kostnader, og da er jeg i alle fall tilfreds.
Tom Bringsvor wrote:Har man ikke råd til å ta service på merkeverkstedet (innefor rimlighetens grenser) har man ikke råd til å ha den bilen man har kjøpt eller kjører rundt i.

Joda det kom litt mye gørr her, men jeg vil gjerne ha muligheten til å sette bilen på merkeverksted, at disse ikke har gått konkurs eller at jeg må dra til Tyskland hver gang jeg skal ha service.
Når det gjelder merkeverksted i Bergen, så må jeg bare si at Møller har skuffet veldig på service tidligere så jeg vurderte dem aldri. Jeg var imidlertid heldig og fikk tips om et annet verksted som tilsynelatende kan faget, gjør mye arbeid på Caravelle og ligger noe under i pris. Så jeg vet hva jeg foretrekker... :-)

For øvrig kan jeg si følgende:

Etter nevnte verkstedsopphold har jeg dratt campingvogn to somre, og det går utrolig bra med denne bilen. Den er i alle fall ingen sinke. Med 1,5 tonns campingvogn og 2-ukers oppakning for to voksne og to barn holdt vogntoget fremdeles fartsgrensen opp fra alle undervannstunnelene mellom Bergen og Stavanger. Eneste oppoverbakke der vi nådde en grense var undervannstunnelen sør for Stord (Trekantssambandet)
Denne sommeren hadde vi 1,7 tonns vogn og da strevde den litt mer, men vi holdt 70 kmt oppover alle steder, og dette er bratte bakker!

Bilen har sine småfeil, men totalt sett må denne bilen være et av de beste kompromisser mellom bra plass og bra motor. Eneste alternativ nå er en T5 :-)
Kjører Avensis 1,6 bensin til daglig, og den er en sinke i forhold.
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Hold deg til T4,du.Er mange som er misfornøyde med T5....Har masse barnesykdommer og,desverre.Dessuten ser T4 myyyye bedre ut.Litt styling,så har du en sjefsbil :)
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Andyboy
-
-

Post by Andyboy »

Tom Bringsvor wrote:Jeg må forte meg å nevne at jeg først nå leste at dette ble gjort før du kjøpte bilen, men her er svaret.

Du må da ha kjent forskjell på bilen før og etter bytte av reim og klagd med en gang og ikke vente 11 mnd. dette er vel altfor lang tid til at feilen du nå påpeker kan refereres direkte til en jobb som er gjort for 11 mnd. siden.
Hadde du tatt dette på merkeverksted hadde du ikke hatt problemet med dette senere, du betaler mere penger til de som har mere erfaring og kompetanse.

Har man ikke råd til å ta service på merkeverkstedet (innefor rimlighetens grenser) har man ikke råd til å ha den bilen man har kjøpt eller kjører rundt i.

Joda, merkeverksteder er himmelen..... Er ymse det å, Kjøpte en Caravelle nå og den har vært på Møller på alle servicer og reperasjoner siden den var ny, de byttet topp, turbo og oljepumpe på den, og da jeg overtok den satt faktisk registerreima ei halv tann feil! pluss masse oljelekkasjer i pakninger dem byttet.
Skal være enig i at det kan være litt vanskelig med t4 og verksteder da det er litt spesielt i forhold til andre biler med registerreimer, men det finnes mange verksteder som kan disse bilene som gjør jobben for halve prisen. alle kan være uheldige, også uavhengige verksteder, men ett seriøst uavhengig verksted er ikke dårligere enn møller, service tar dem å!
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Re: Garanti etter verkstedsopphold og skifte av registerreim

Post by vidar_78 »

kulepennen wrote:Har nettopp vært på service med min 2000 Caravelle TDI 150hk. Service er utført på et lokalt verksted av en som selv kjører Caravelle og har god kjennskap til VW.
Bilen min har slitt med at den er treg til å starte og gjerne trenger å glødes flere ganger før den starter. Den har også hatt en tendens til å stoppe under tomgangskjøring for motoren er skikkelig varm.

Etter at service er unnagjort får jeg høre fra han som nå gikk over bilen min at de som skiftet registerreimen, for snart 11 måneder siden, trolig ikke har gjort jobben sin. Det var før jeg ble eier av bilen. Det virker som om tenningen i sylinderne kommer for sent slik jeg forstår det, og resultatet er treg start og lav ytelse. Problemet dreier seg visst om å "tune" inn motoren etter skifte av reimen.

- Er dette et kjent problem?

Verkstedet som skiftet reimen er på Østlandet, mens jeg bor utenfor Bergen. Jeg kan ikke reise over fjellet med bilen uten at det koster like mye i diesel og fritid som å kjøre bilen inn på det lokale verkstedet og la dem skru.

- Hva er rettighetene mine og hva bør jeg gjøre?
Hei,

Dette var samme situasjon jeg var i tidlig i vår. Hadde byttet både reg.reim og pumpereim. En uke etter fikk vi en liten kuldeperiode, og bilen ble nesten umulig å starte. Kontaktet verkstedet, Tores Auto/Åsane i Bergen, og de tok bilen umiddelbart inn igjen.
De sa at de måtte justere pumpereimen litt, siden timingen ikke var riktig. Dette var noe som ofte måtte gjøres etter pumpereim-bytte, da reimen strekker seg litt etter montering. Om det er tilfelle, eller om det var de som hadde bommet på timingen i utgangspunktet, vet jeg ikke. Men honnør til Tores Auto for god service :)
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Andyboy wrote:
Joda, merkeverksteder er himmelen..... Er ymse det å, Kjøpte en Caravelle nå og den har vært på Møller på alle servicer og reperasjoner siden den var ny, de byttet topp, turbo og oljepumpe på den, og da jeg overtok den satt faktisk registerreima ei halv tann feil! pluss masse oljelekkasjer i pakninger dem byttet.
!
Må vel være EN tann feil, ikke en halv.. Det er ikke fysisk mulig, med mindre reima er veldig veldig slitt.. :wink:
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

På disse motorene kan reima settes både 1/2, 1/4 eller hva det måtte være av brøk tall feil. ved bytte av reim løses drevet på kammen og det står på kon uten sporkile!
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Ok.. Takker, da vet jeg det også..
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Og det er nok akkurat der mange jukser, enten ved ikke å vite at det skal løsnes, eller lar det sitte.
Dessværre trur jeg det gjelder både VW og uavhengige verksted. Shortcuts for bonus. Fandens oppfinnelse forøvrig.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
ChrisRw
Car: 2,5Tdi T4

Post by ChrisRw »

Hei..

Mener å ha hørt at d skal være 3 års garanti ved skifte av regreim å vannpumpe etc.. :)
Så om d skulle være seg slik at d skulle oppstå motor havari pga register reim å dette kan påvises at d e gjort feil av verksted så er d gratis for kundens del å rette opp motor.
Dersom d viser seg at di har montert reg reima feil slik at tenningen ikke stemmer må d jo være en feil di må ta på seg..
Andyboy
-
-

Post by Andyboy »

Min bil har gått 80 000 km siden reima ble bytta, så ikke sikkert det var så feil da det ble montert, men veldig feil nå....
også ble det byttet fra 20-22 tenner på vannpumpene når de laget problemer og da måtte kamhjulet løsnes for å kompensere for det, ikke sikkert det har blitt gjort.
ojo
Car: T4 1997 2.4D

Post by ojo »

Der Postmeister wrote:Og det er nok akkurat der mange jukser, enten ved ikke å vite at det skal løsnes, eller lar det sitte.
Dessværre trur jeg det gjelder både VW og uavhengige verksted. Shortcuts for bonus. Fandens oppfinnelse forøvrig.
Kan noen forklare en hobby-mekaniker :oops: HVORFOR drevet skal løsnes? Er litt nysgjerrig, bare.

Mvh
Oddbjørn
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

For hvis du IKKE gjør det, vil du aldri få kammen på rett plass slik at ventiltidene blir korrekt etter oppstramming av reima. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply