Dårlig drag, noe svart røyk T4 2.4D (Problem løst)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
evertos

Dårlig drag, noe svart røyk T4 2.4D (Problem løst)

Post by evertos »

Hei Folkens

Vi har skikkelig problemer med vår 2,4D 1998 modell.
Mistenker etter å ha lest forumet en del at det er dieselpumpen.

Vi hat byttet luftfilter og dieselfilter. Motoren har blitt byttet reimer på av Braastad i Lier (Han er på ferie i to uker til). Tannreima til pumpa er stram og fin. Bilen bruker nå 1,25 liter på mila kontra 0,78 for et halvt år siden. Den er treg å få i fart, må ned i 2. gir opp lierbakkene og i nedoverbakker er det nesten så bilen tar igjen turtallet på motoren. Det kommer svart røyk ved full gass rundt 2500 og oppover omdr. Motoren går jevnt så jeg tror at den ikke har hoppet over ei tann på pumpa.

Kan det være dieselpumpa som rett og slett er ferdig?

Skal jeg søke på huggerier etter annen pumpe? Noen tips til hvor jeg kan finne en slik? Hvis det er den pumpa da... :D :D
Last edited by evertos on 15 Aug 2008, 12:53, edited 1 time in total.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

kan fortsatt være at reima stær gæli
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
evertos

Post by evertos »

rapidspeed wrote:kan fortsatt være at reima stær gæli
Ok jeg skal se på det. Vet du hvordam man stiller inn til riktig tann?
Er vel dødpunkt på hele systemet, men jeg så lite av det på pumpa..
Ta frem et speil kanskje. Har du beskrivelse?

:)
evertos

Post by evertos »

Problemet er løst.

Fikk Møller til å justere pumpa til 105. Den stod på 90. Deretter fikk vi beskjed om at katalysatoren var tett. Herregud at jeg ikke tenkte på det. Vel nå går bilen bra igjen. Nytt eksosanlegg med kat hos torshov til 6500kr pluss dieselpumpe justering hos Møller kr 1500 og dill dall som dieselfilter og luftfilter er også nytt. Så nå blir det trekking av båt mm.

Fikk ingen klare tegn på at katalysatoren var tett annet at den gikk jævlig dårlig på turtall over 2800 rpm. Svart røyk og over dette turtallet.

Bilen holder seg på 90 kmt i timen med full gass i 5 gir i bakken opp mot asker fra Oslo. Fornøyd.
Post Reply