Hjelp 2,5 tdi caravelle bae stoppet og vill ikke mer

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
lunnern

Hjelp 2,5 tdi caravelle bae stoppet og vill ikke mer

Post by lunnern »

Hei

I dag sto bilen min på tomgang i en bakke, plutselig bare stoppet den, og har ikke fått start på den igjen siden. Det virker som den ikke mater fram diesel. Den har ikke godt tom for diesel. Jeg har tatt av diesel røret og dieselen kommer ikke fram til motoren.

Jeg har målt om det er strøm over sikring til diesel pumpa, men det er det ikke, og sikring er hel.

Jeg lurer kanskje på om start sperren i nøklen er ødelagt slik at start sperren ligger inne hele tiden.

Noen som har en formening om hva dette kan være?

Er det en matepumpe på disse bilene, hvor sitter den?
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Post by vidar_78 »

Hei,

Jeg kjøpte 2,5 TDI i sommer, og den også stoppet av og til....men jeg fikk start på den hver gang etter noen minutters venting.

Etter søk i forumet her fant jeg feilen:
På min var det dårlige loddinger i Relé 109 som var årsaken, tror det er spenningsforsyningsrelé eller noe sånt. Hvis det ikke er 109, kan det være el.del i tenningslåsen.... Men da skal ikke viskerne virke heller, ifølge erfaringer i forumet.

Håper dette kan være til hjelp :)

-Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
lunnern

Post by lunnern »

vidar_78 wrote:Hei,

Jeg kjøpte 2,5 TDI i sommer, og den også stoppet av og til....men jeg fikk start på den hver gang etter noen minutters venting.

Etter søk i forumet her fant jeg feilen:
På min var det dårlige loddinger i Relé 109 som var årsaken, tror det er spenningsforsyningsrelé eller noe sånt. Hvis det ikke er 109, kan det være el.del i tenningslåsen.... Men da skal ikke viskerne virke heller, ifølge erfaringer i forumet.

Håper dette kan være til hjelp :)

-Vidar
Oki skal prøve dette når jeg kommer hjem. Vet du hvor diesel pumpa sitter på denne bilen?

I går tokk jeg av diesel rør og diesel filter. Skimet den på tomgang og det kom ikke noe diesel fram til maskin. Skal det være sånn?

Jeg har hør noe at du må luft systemmet hvis det kommer luft i diesel rørene, må jeg det når jeg setter den på igjen
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Post by vidar_78 »

Dieselpumpa sitter i motorrommet, montert på motoren, fremkant, ventre side (høyre side hvis du står fremfor bilen og ser i motorrommet). TDI'en har elektronisk pumpe, dvs at en elektrisk feil som relé 109 eller tenningslås, gjør at den ikke gir diesel (ergo ikke starter).

Du trenger ikke lufte systemet etter å ha plukket av rørene, dette fikser motoren selv.... men den kan gå litt rart en stund etterpå (noen minutter), til den har fjernet luft.

Hvis viskerne går, hadde jeg villet sjekket 109 først. Plukk ut releét, åpne det og se på loddingene....eller få noen andre til å gjøre det dersom du ikke føler deg trygg på å gjøre det selv. Du bør vite hvordan et relé er bygget opp, før du åpner det.
Mine loddinger på releét var dårlige, og jeg bare gikk over dem alle med en loddebolt. Det gjorde susen :)

Møller tar ikke mye for et nytt relé heller da, så det er beste løsningen hvis du ikke plukker på det selv. Bytte relé kan hvemsomhelst gjøre (det sitter over sikringene, og er stemplet 109).

Går ikke viskerne, er det en sjanse for at det er tenningslåsen. Denne er heller ikke svinedyr å få byttet hos Møller.

Lykke til :)

Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
lunnern

Post by lunnern »

I dag fant jeg ut hva det var. Det var en deffekt rem som går til diesel pumpa som ikke var der lenger. Ringt til lokal vw forhandler og spurte hvor mye den remmen kostet. Da sa de at jeg måtte komme inn med bilen å få programmert den opp på nytt og det vill koste 7000 kr med bytting av diesel rem og en rem som går til kammen.

Jeg klarer å skru det selv, men lurer på om det er nødvendig og sende bilen inn på programmering???
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Akkurat prisen for bytte av reim tok jeg opp med en venn av meg i Tyskland og han sa han betalte 120 euro.....han kjører en Passat.
En dobling av prisen kan være forståelig i Norge men 9 ganger tysk pris er vanskelig å forstå.
lunnern

Post by lunnern »

Indian wrote:Akkurat prisen for bytte av reim tok jeg opp med en venn av meg i Tyskland og han sa han betalte 120 euro.....han kjører en Passat.
En dobling av prisen kan være forståelig i Norge men 9 ganger tysk pris er vanskelig å forstå.
Jeg syns det var dyrt jeg å. Derfor lurer jeg på å ta det selv, men må jeg programmere diesel pumpa på nytt?
spoon

Post by spoon »

Tror de mente å stille inn pumpen på nytt. Dvs. å justere timingen til den med Måle-ur eller med diagnose-utstyr. Det er et grovinnstillings-merke på pumpen, men det brukes bare som en grunn innstilling. Er ikke sikkert du må bytte reimen på register siden (med mindre det er >90.000km eller >5 år siden den var byttet). Kan være det er et strammehjul på dieselpumpe-reimen som er svidd. Det finnes de som bare bytter reimer etter intervallene, og driter i løpe/stramme-hjulene.
-03 transporter syncro
-97 caravelle 2,5tdi kombi
Hyster 7T diesel gaffeltruck
12V elektrisk jeep
Lakkspesialisten/mekonomen Bergen
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Ryker pumpereima er som regel ikke den andre så lang unna skift den heller. Har opplevd at ganske nye reimer har ryki og, så det er her som alt anna: ingen regel uten unntak. Og 7k er ikke gale i Norge, men ta med bytte av vannpumpe og! Den SKAL skiftes ved reimskifte på kamsiden.

Ellers kan det lønne seg å starte med å søke forumet litt:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=13268
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply