Trøbbel med giring- 93mod T4

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
januz

Trøbbel med giring- 93mod T4

Post by januz »

Hei!
Gikk til innkjøp av en 93modell 2.4diesel, lang utgave for litt over en måned siden.

Stor fornøyd med bilen, men gir kassen har hele tiden vært vanskelig å gire med. Uproblematisk å gira opp , fra 1. til 5. Derimot på nedgiring er det umulig å gå ned et gir, med mindre jeg er innom et lavere gir først.
Altså skal jeg gire fra 5. til 4. må jeg lure stikka innom 3. Dette gjelder alle gira.

Tenkte på om det kunne være samme problem som er beskrevet her:

http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=14699

Altså klutsj fjør som er røket. Tviler på det, da klutsj frir fint, og bilen går uproblematisk i revers.

Det er noe slittasje på gir overføringer, og jeg mistenker kansje at det er her problemet ligger. Gir olje er nylig byttet (3l).
Tegning fra Møller over gir overføring:

http://i31.photobucket.com/albums/c389/ ... ring-1.jpg

Image

Noen som har vært borti lignende tilfeller, eller noen som aner om feilen ligger i internt i gir kassen eller i overføringene.

Takker for svar :)
januz

Post by januz »

Bilde av bilen:
Image

Så langt er det kun langlys som er montert
veifarer
Car: Vw t4 vr6 1999

Post by veifarer »

Du skal nok se at det er ei kløtsjfjær som har løsnet ja.
Symptomene du beskriver er de samme som til meg før jeg måtte skifte kløtsj.
Det begynner med at det er vanskelig å gire.
Det skyldes sansynligvis ei fjær som er løs og drar med seg kløtsj lamellen når du frikobler.
Det er m.a.o. ikke helt frikoblet og du får problemer med å få inn girene.
Dette vil gradvis bli værre, og du kan oppleve at fjæren til slutt kiler seg fast ogdu får ikke frikoblet i det hele tatt.
Dette vet jeg av erfaring da dette skjedde med min bil og jeg måtte kjøre fra Tønsberg til Tr.heim uten kløtsj. :lol:
Kan bare si at manuell kassene på t4 tåler en del juling. 8)
januz

Post by januz »

Ok. Bilen har ikke blitt noe værre å gire med, men det kan jo plutselig komme.

Jeg hadde selvfølgelig ønsket at det var gir overføringene som var problemet, da dette er noe enklere å skifte.

Jeg skal nok uansett bytte gir overføringer, så det kan jeg begynne med, bare for å se om det har noe effekt.

Noen tips om hvor det er rimeligst å kjøpe ny kløtsj?

Jan-Tore
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

bilextra var billigst for ca 1mnd. siden, betalte vell ca2500kr der, mener det var ca100kr billigere enn på mekonomen. og vw her i moss skulle vell også ha 3500kr for en ny.
christian
januz

Post by januz »

I går ble klutsjen byttet på bilen. Det gikk relativt problemfritt. Samtidig byttet jeg glødeplugger, da den var veldig tungstartet når ute temperaturen nærmet seg null grader.

Glødepluggene var tilnærmet brent fast, og de fleste måtte løsnes med latmann, derimot var det meget vanskelig å komme til den siste pluggen lengst mot dieselpumpen. Var så ufornuftig å løsnet DIESEL PUMPEN, og tenkte ikke over timings problematikken før pumpen var løsnet.

Monterte siste glødeplugg, og satt sammen resten av bilen.

Luftet diesel pumpa, og prøvde å starte. Bilen startet å gikk, men tydlig at timingen er feil! Samme symptomer som andre på forumet beskriver når reimen har hoppet over en tann.

Kan vanlig dødlige justere stillingen på diesel pumpen, eller må dette leveres på verksted? Må vel kansje ha justerings verktøy?

Setter veldig pris på svar!
Post Reply