Bil går-stopper-går-stop...! Trenger virkelig hjelp her!
Bil går-stopper-går-stop...! Trenger virkelig hjelp her!
Har et problem med bilen jeg virkelig sliter med. Det er en 1990 2.1 wbx. Symptomene er at bilen går som en kule, alt er helt i orden, så pluteselig, midt på en slette, eller på tomgang, når som helst så bare stopper den! Og prøver man å starte den går den bare såvidt det er, like før den stopper.
Den kommer seg aldrig i orden heller. man må bare skru av og vente. Kanskje prøve igjen etter 10 minutt. Eller 50. Det er til å bli gal av!
Jeg har forsket endel på nettet på dette problemet og det nærmeste jeg trodde jeg kom var at det kunne være slitasje på potensiometeret til AFM'en. Det såkalte "vanagon-syndromet". Men nå byttet jeg luftmengde måleren, og det var egentlig bra i 2 dager, men så kom det tilbake. Aner ikke hvorfor.
Hittil har jeg byttet luftmengdemåler, tomgangs stabilisator + prøvd å legge en ledning over polene i kabelen, computeren, bensin releet og giver releet. Ellers er det nytt bensinfilter, ny tank, nye plugger, fordeler lokk og rotor. Fikk også med meg gummibelgen mellom luftmengdemåleren og spjeldet(?) med en eller annen kontakt på.
Men nå begynner jeg å lure på hva annet som egentlig kan være galt.. jeg har pusset menge kontakter hist og pist og pusset alle jordingene jeg har funnet. Hva annet er det å prøve egentlig? Jeg har nok ikke byttet absolutt alle delene til injectionen, men egentlig vet jeg ikke hva alt i motor rommet med ledninger på er engang. Bensinpumpa er heller ikke byttet.
Hva annet burde jeg prøve? Noen som har vært borti noe lignende?
Den kommer seg aldrig i orden heller. man må bare skru av og vente. Kanskje prøve igjen etter 10 minutt. Eller 50. Det er til å bli gal av!
Jeg har forsket endel på nettet på dette problemet og det nærmeste jeg trodde jeg kom var at det kunne være slitasje på potensiometeret til AFM'en. Det såkalte "vanagon-syndromet". Men nå byttet jeg luftmengde måleren, og det var egentlig bra i 2 dager, men så kom det tilbake. Aner ikke hvorfor.
Hittil har jeg byttet luftmengdemåler, tomgangs stabilisator + prøvd å legge en ledning over polene i kabelen, computeren, bensin releet og giver releet. Ellers er det nytt bensinfilter, ny tank, nye plugger, fordeler lokk og rotor. Fikk også med meg gummibelgen mellom luftmengdemåleren og spjeldet(?) med en eller annen kontakt på.
Men nå begynner jeg å lure på hva annet som egentlig kan være galt.. jeg har pusset menge kontakter hist og pist og pusset alle jordingene jeg har funnet. Hva annet er det å prøve egentlig? Jeg har nok ikke byttet absolutt alle delene til injectionen, men egentlig vet jeg ikke hva alt i motor rommet med ledninger på er engang. Bensinpumpa er heller ikke byttet.
Hva annet burde jeg prøve? Noen som har vært borti noe lignende?
-
Jørre
- -

- Car: T4 Transporter Syncro,
- Phone: nittisøttentolvti
Har du rotor med turtallsperre ??.
Hadde de samme symtomene som du her nevner på en 89 112i.
Kastet rotoren, og satt i en uten.....aldri mer trøbbel.
Hadde de samme symtomene som du her nevner på en 89 112i.
Kastet rotoren, og satt i en uten.....aldri mer trøbbel.
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504
Jørn
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504
Jørn
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Min ser nå helt normal ut, ikke noe som helst krims krams på den, og den er jo helt ny. Det er verdt å ha i bakhodet, men jeg tror kanskje ikke dette er tingen. Jeg skal stikke på fyllinga og få tak i noen mer deler. Sålangt er shoppinglista:
Tenningsmodul, tomgangs stabilisatormodul + den boksen bak høyre baklys.
Noen som vet om det er noen kontakter eller bare et eller annet elekrist på gass spjeldet? For jeg kunne ikke se noe. Men burde jeg ta med spjeldet også? Evt noe annet? Snart har jeg byttet alt, så jeg kan jo like gjerne prøve å få med absolutt alt.
Tenningsmodul, tomgangs stabilisatormodul + den boksen bak høyre baklys.
Noen som vet om det er noen kontakter eller bare et eller annet elekrist på gass spjeldet? For jeg kunne ikke se noe. Men burde jeg ta med spjeldet også? Evt noe annet? Snart har jeg byttet alt, så jeg kan jo like gjerne prøve å få med absolutt alt.
Ok, jeg ser at svært mange har opplevet stopping i tide og utide av svært varierende årsaker, men om du leser symptomene jeg beskriver nøye, så er det ikke sikkert de er de samme.
For bilen stopper altså ikke totalt, men den går på et minimum av turtall, og det skjer ingenting om man gir gass. Omtrent som å gå tom for bensin, men den stopper aldrig, men kommer seg aldrig heller. Man må bare skru av og vente. Men det kan jo ta alt fra 5 minutter til 2 dager før den er fin igjen, så det er jo totalt umulig å kjøre noe særlig hjemmefra.
Jeg skal forsøke å få med en slik hallgiver også, om det ikke er den nå, kan det jo være den en annen gang. Men det virker som det er computeren som gir et feil signal om hvor mye bensin motoren skal ha, for den kutter bare helt, overhodet ingen fusking eller hosting på noen måte. Enten er den 100% eller så går den som beskrevet.
Noen andre tips om noe annet jeg burde få med fra fyllinga? skal dit i morgen...
For bilen stopper altså ikke totalt, men den går på et minimum av turtall, og det skjer ingenting om man gir gass. Omtrent som å gå tom for bensin, men den stopper aldrig, men kommer seg aldrig heller. Man må bare skru av og vente. Men det kan jo ta alt fra 5 minutter til 2 dager før den er fin igjen, så det er jo totalt umulig å kjøre noe særlig hjemmefra.
Jeg skal forsøke å få med en slik hallgiver også, om det ikke er den nå, kan det jo være den en annen gang. Men det virker som det er computeren som gir et feil signal om hvor mye bensin motoren skal ha, for den kutter bare helt, overhodet ingen fusking eller hosting på noen måte. Enten er den 100% eller så går den som beskrevet.
Noen andre tips om noe annet jeg burde få med fra fyllinga? skal dit i morgen...
-
Der Postmeister
- -

Jeg trur rett & slett du skal bytte den hvite boksen mellom coil og tenningsmodul!
Den gir nemlig dette hvis den ikke er iorden(sakset fra deg): ...men den går på et minimum av turtall, og det skjer ingenting om man gir gass.
Den gir nemlig dette hvis den ikke er iorden(sakset fra deg): ...men den går på et minimum av turtall, og det skjer ingenting om man gir gass.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
"rask tur ut og titte"... det er to "bokser" bak/under coilen, hos meg, så det andre det er.... tennings stabilisator modul? Det er den du mener? Hvit/grå/sølv? Uansett, tenkte å ta med denne ja. Lurer på om jeg ikke skal ta med en luftmengde måler til også.
Jeg har et spørsmål ang luftmengdemåleren. På den bilen jeg tok med den fra, satt det en kort kabel på den før den gikk inn i ledningsnettet. Men på min var ikke den kabelen der. Er det fordi den er borte på nyere modeller? Eller mangler den?
Tenkte kanskje at mangelen på den har ødelagt den nye luftmengdemåleren jeg satt på, for det virket jo i 2 hele dager, og det var jo en stor rekord. Kan være jeg er på viddene nå, men det var bare en tanke jeg hadde...
Jeg har et spørsmål ang luftmengdemåleren. På den bilen jeg tok med den fra, satt det en kort kabel på den før den gikk inn i ledningsnettet. Men på min var ikke den kabelen der. Er det fordi den er borte på nyere modeller? Eller mangler den?
Tenkte kanskje at mangelen på den har ødelagt den nye luftmengdemåleren jeg satt på, for det virket jo i 2 hele dager, og det var jo en stor rekord. Kan være jeg er på viddene nå, men det var bare en tanke jeg hadde...
-
Der Postmeister
- -

Stemmer, tenninsstab. Har flere farger, men det er vel overvekt av hvite. Du kan koble av denne og koble sammen de to kontaktene neste gang det butter for deg, så ser du om det virkelig er denne som lager kluss.
Når det gjelder luftmassemåler, så skjønner jeg ikke helt hva du mener. Det skal sitte en kontakt på denne, ellers så stopper den med en gang og vil ikke starte igjen. Ta gjerne et bilde og send meg så jeg forstår.
r-ande5@online.no
har ikke mms.
Når det gjelder luftmassemåler, så skjønner jeg ikke helt hva du mener. Det skal sitte en kontakt på denne, ellers så stopper den med en gang og vil ikke starte igjen. Ta gjerne et bilde og send meg så jeg forstår.
r-ande5@online.no
har ikke mms.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Ja, jeg mener den kontakten du tenker på, var bare det at på den bilen jeg hentet luftm. måleren fra på fyllinga, så satt det på en måte et "skjøtestykke", en kabel på 10-15 cm med en identisk kontakt i den andre enden som gikk inn i ledningsnettet. I den enden som går inn i luftm måleren så sitter det en bitteliten firkat med noe elektronikk på. Så jeg bare tenkte at kanskje mangelen på denne elektronikken kunne ødelegge noe.
Bilen har ikke startet på over et døgn den, så jeg tester å koble sammen den saken nå jeg. Men de var jo litt vriene å få av...
Bilen har ikke startet på over et døgn den, så jeg tester å koble sammen den saken nå jeg. Men de var jo litt vriene å få av...
Yey, det funket!! M
ange takk, takk for all hjelp. Får prøve bilen et par dager nå og krysse fingrene om at det ikke kommer tilbake da, men det er nok lite sannsynlig for det startet når jeg koblet de to pluggene sammen, og satt jeg de tilbake til mudulen ble det den samme rare gangen igjen.
Egentlig var vel dette et av de aller første tipsene jeg fikk også, men jeg trodde liksom jeg hadde byttet den når jeg byttet den avlange runde saken med en gummislange på midt oppe på motoren. Men hva var det jeg egentlig hadde byttet da?
Men igjen, tusen takk!
Egentlig var vel dette et av de aller første tipsene jeg fikk også, men jeg trodde liksom jeg hadde byttet den når jeg byttet den avlange runde saken med en gummislange på midt oppe på motoren. Men hva var det jeg egentlig hadde byttet da?
Men igjen, tusen takk!
Flaksen varte ikke lenge, vi tok bilen på en tur og nå døde den skikkelig. Måtte bestille kranbil for å komme hjem. Prøvde med mer bensin, funket ikke.
Klokka er to på natta og jeg begynner å blir rimelig lei av dette, 5 tette uker har jeg brukt på denne bilen, og fortsatt kan man ikke ta den på en eneste tur uten problemer. Jeg for se om jeg orker å se på det i morgen.
Klokka er to på natta og jeg begynner å blir rimelig lei av dette, 5 tette uker har jeg brukt på denne bilen, og fortsatt kan man ikke ta den på en eneste tur uten problemer. Jeg for se om jeg orker å se på det i morgen.
-
HobbyMekaniker
-
HobbyMekaniker
med spjeldfilteret mener jeg det svarte lokken på toppen av motoren. Vet ikke helt om spjeldfilter er et riktige navn, men i allefall det jeg kaller det. Hvis det er mye oljerester, så prøv å rensk ut det meste. Mye drit i spjeldfiltert kan føre til ustabil tomgang mm. Det kan også være kodens i bensinen, selv om tanken er ny. Dessverre selger beninstasjoner ofte en bensinblanding som ofte består av en god del vann. Dette fenomenet oppstår ofte med en gang etter at stasjonens tankanlegg er fullt opp-