Problemer med oljetrykk 2,5 tdi (102HK) OPPDATERT 3.8.09
Problemer med oljetrykk 2,5 tdi (102HK) OPPDATERT 3.8.09
Kjøpte meg for ikke lenge siden en Transporter 2,5 tdi 102 hk, 2002 modell som hadde gått 136000km. Kjørte den fra Oslo til Trondheim og kjørte ca 100 mil oppi området her.
Så sto Gatebil Våler for tur og jeg dro og byttet olje og filter på bilen før avgang. Skulle dra med meg bilhengern med bil oppå nedover, startet turen og etter ca 2 mil begynte plutselig oljelampa å lyse og alarmen gikk. Stoppet motoren med en gang og gikk ut og sjekket oljenivået, det var bra. Sjekket også over litt, men fant ingen feil. Kjørte videre, men etter 1 mil igjen begynte lampa å lyse.
Bilen ble satt på verksted, Orkdal Bil. Etter en måling av oljetrykket fant de ut at dette va 1,5 bar på 2000 omdreininger, dette skal egentlig være på 2 bar ifølge dem.
Men problemet er at de ikke har noen spesiell løsning på dette. De sier de har 2 alternativ, enten bytte oljepumpe eller kjøre en rens på systemet for at kanalene kan være sotet igjen.
Hva skal jeg gjøre?
Sila er sjekket for gjennsoting og følerne er i orden.
Så sto Gatebil Våler for tur og jeg dro og byttet olje og filter på bilen før avgang. Skulle dra med meg bilhengern med bil oppå nedover, startet turen og etter ca 2 mil begynte plutselig oljelampa å lyse og alarmen gikk. Stoppet motoren med en gang og gikk ut og sjekket oljenivået, det var bra. Sjekket også over litt, men fant ingen feil. Kjørte videre, men etter 1 mil igjen begynte lampa å lyse.
Bilen ble satt på verksted, Orkdal Bil. Etter en måling av oljetrykket fant de ut at dette va 1,5 bar på 2000 omdreininger, dette skal egentlig være på 2 bar ifølge dem.
Men problemet er at de ikke har noen spesiell løsning på dette. De sier de har 2 alternativ, enten bytte oljepumpe eller kjøre en rens på systemet for at kanalene kan være sotet igjen.
Hva skal jeg gjøre?
Last edited by VWPaul on 03 Aug 2009, 23:31, edited 1 time in total.
Re: Problemer med oljetrykk 2,5 tdi (102HK)
Hva er dine alternativ?VWPaul wrote:Kjøpte meg for ikke lenge siden en Transporter 2,5 tdi 102 hk, 2002 modell som hadde gått 136000km. Kjørte den fra Oslo til Trondheim og kjørte ca 100 mil oppi området her.
Hva skal jeg gjøre?
1-å kjøre til det eventuelt smeller
2-å kjøre en rens på oljesystemet
3-å bytte oljepumpe
Alternativ 1 er nok uaktuellt pga. kostnader.
Alternativ 2 kombinert med et oljeskift er nok det billigste for å eventuellt unngå:
Alternativ 3 bytte av oljepumpe. Dette koster nok fort noen lapper.
Jeg ville gått for nr. 2 og brukt et skikkelig rensemiddel før jeg byttet til en høykvalitetsolje.
Jeg vet om et slikt middel som har TÜV-dokumentert effekt på rens av smøresystemet, og det er Protec LSC sin på grønne bokser (Lubrication System Cleaner).
Det er sikkert flere firma i Trøndelag som leverer dette, og jeg vet 100% sikkert at dette er lagervare i Trondheim.
Det er ikke sikkert dette vil være nok, da jeg synes det høres slapt ut med bare 1,5 bar trykk på 2000 rpm.
Men det koster deg en brøkdel av kostnader til ny pumpe å forsøke dette, og skulle det vise seg at pumpa er gåen, har du tross alt ny olje og rene oljekanaler i maskinen.
Du får f.eks kjøpt Protec hos Bosch-verkstedet i Jarleveien på Lade.
Det er rett over gata for YX-stasjonen.
Jeg lover deg ingenting, men stoffet har en TÜV-test som gjør mange overrasket.
Ja, saken var jo at da jeg skiftet olje før jeg skulle på tur så hadde jeg på shell helix ultra extra 5w - 30, den kostet 260 kroner literen. Sykt dyrt egentlig...
Men det er vel best å prøve en rens først da, regner med Orkdal Bil, som er et autorisert VAG verksted i Møller gruppen, har noe varer som fungerer her også...
Vil det senere vise seg at pumpa må byttes, så blir dette kostende 9000 kr. 5000 i deler og 4000 i arbeid. Men har forstått det slik at det sjelden har hendt at det er pumpene det er noe galt med på disse bilene.
Det koster å ha bil, det er iallfall sant.
Men det er vel best å prøve en rens først da, regner med Orkdal Bil, som er et autorisert VAG verksted i Møller gruppen, har noe varer som fungerer her også...
Vil det senere vise seg at pumpa må byttes, så blir dette kostende 9000 kr. 5000 i deler og 4000 i arbeid. Men har forstått det slik at det sjelden har hendt at det er pumpene det er noe galt med på disse bilene.
260,- for literen? Såpass, ja! Det er fantastiske priser på olje.VWPaul wrote:Ja, saken var jo at da jeg skiftet olje før jeg skulle på tur så hadde jeg på shell helix ultra extra 5w - 30, den kostet 260 kroner literen. Sykt dyrt egentlig...
Du får billigere kvalitetsolje mange plasser, bl.a. hos samarbeidspartneren til flere av de tyske bilfabrikkene, Fuchs.
Se ikke bort fra at du sparer bortimot halvparten av pengene, og får det da enda levert på døra.
Men olja som nå står på, går dessverre i spilloljetanken uansett etter en rens. Håper det går bra, og at du unngår de store utgiftene.
– Hvorfor 5-30 olje nå på sommeren? Det er jo en vinterolje. Jeg trodde man måtte ha minst -40 helst -50 på denne årstiden på en godt brukt motor i sommerhalvåret.
– Jeg har vel også registrert at Shell ikke har det beste rykte på diverse forum.
– Andre erfaringer?
– Nok å bytte til tykkere olje?
– Jeg har vel også registrert at Shell ikke har det beste rykte på diverse forum.
– Andre erfaringer?
– Nok å bytte til tykkere olje?
Torbo
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Jeg har kjørt nå 107000km med Crafteren på litt over ett år. Det ene oljeskiftet kjørte jeg Shell. Det rakla noe så j... i den motoren ved pådrag etterpå at jeg trudde det var løse skruer i hele maskin. Neste skift kjøpte jeg Castrol som bilen hadde fra fabrikk. Etter 1000km var ikke bilen til å kjenne igjen. Nå går den så fint som bare det. Og jeg har nå kun gått over til Castrol på T4`n ti fruen og etter erfaringa med Crafteren.
Prøv anna olje. Jeg trur det kan være en løsning.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Hvis jeg husker riktig var det Shell som ble anbefalt av VW....ca 2000-2005. Sensoren for oljeskift funket kun sammen med Shell Helix.Der Postmeister wrote:Jeg har kjørt nå 107000km med Crafteren på litt over ett år. Det ene oljeskiftet kjørte jeg Shell. Det rakla noe så j... i den motoren ved pådrag etterpå at jeg trudde det var løse skruer i hele maskin. Neste skift kjøpte jeg Castrol som bilen hadde fra fabrikk. Etter 1000km var ikke bilen til å kjenne igjen. Nå går den så fint som bare det. Og jeg har nå kun gått over til Castrol på T4`n ti fruen og etter erfaringa med Crafteren.
Hvilken castrol olje er det du bruker da?Der Postmeister wrote:Jeg har kjørt nå 107000km med Crafteren på litt over ett år. Det ene oljeskiftet kjørte jeg Shell. Det rakla noe så j... i den motoren ved pådrag etterpå at jeg trudde det var løse skruer i hele maskin. Neste skift kjøpte jeg Castrol som bilen hadde fra fabrikk. Etter 1000km var ikke bilen til å kjenne igjen. Nå går den så fint som bare det. Og jeg har nå kun gått over til Castrol på T4`n ti fruen og etter erfaringa med Crafteren.
-
Der Postmeister
- -

Indian wrote:Hvis jeg husker riktig var det Shell som ble anbefalt av VW....ca 2000-2005. Sensoren for oljeskift funket kun sammen med Shell Helix.Der Postmeister wrote:Jeg har kjørt nå 107000km med Crafteren på litt over ett år. Det ene oljeskiftet kjørte jeg Shell. Det rakla noe så j... i den motoren ved pådrag etterpå at jeg trudde det var løse skruer i hele maskin. Neste skift kjøpte jeg Castrol som bilen hadde fra fabrikk. Etter 1000km var ikke bilen til å kjenne igjen. Nå går den så fint som bare det. Og jeg har nå kun gått over til Castrol på T4`n ti fruen og etter erfaringa med Crafteren.
I mange år har det nå fulgt med en liten lapp i enhver ny VW som skal klistres på B-stolpen med informasjon om når skift skal utføres. Nederst på den er det et lite felt som lenge kunne rives av(stiplet linje) og på den sto anbefalt bruk av Castrol gitt.
På Crafteren kan den IKKE rives av. Et hint om at den aldri skulle hatt Shell i det hele tatt tenker jeg i ettertid.
Tar jeg ikke feil var det nettopp Castrol som var med å utvikle pumpedyseolja. Den var grønn. Korrekt meg gjerne.
At Møller i Norge har brukt både Statoil og Shell vet jeg, men ikke dermed sagt at VW i Tyskland gjør det samme. Trur nok de forskjellige importører står noe friere når oljene er frigitt for andre produsenter.
At sensoren for oljeskift fungerer greit med anna olje gjør den. Den nevnte perioda brukte vi Valvoline uta problem.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Der Postmeister
- -

Castrol SLX Longlife 3 med 5/30 På Crafteren.VWPaul wrote:Hvilken castrol olje er det du bruker da?Der Postmeister wrote:Jeg har kjørt nå 107000km med Crafteren på litt over ett år. Det ene oljeskiftet kjørte jeg Shell. Det rakla noe så j... i den motoren ved pådrag etterpå at jeg trudde det var løse skruer i hele maskin. Neste skift kjøpte jeg Castrol som bilen hadde fra fabrikk. Etter 1000km var ikke bilen til å kjenne igjen. Nå går den så fint som bare det. Og jeg har nå kun gått over til Castrol på T4`n ti fruen og etter erfaringa med Crafteren.
Samme på T4`n til fruen, men litt annen viskositet 0/30 så jeg.
Postbilen og har fått Castrol og, mens 16" kjører Shell. Måtte ha skift fort og hadde ikke Castrol tilgjengelig er dens unnskyldning.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Er jo 5-30 jeg har på nå å, mistenker at den er for tynn.Der Postmeister wrote:Castrol SLX Longlife 3 med 5/30 På Crafteren.VWPaul wrote:Hvilken castrol olje er det du bruker da?Der Postmeister wrote:Jeg har kjørt nå 107000km med Crafteren på litt over ett år. Det ene oljeskiftet kjørte jeg Shell. Det rakla noe så j... i den motoren ved pådrag etterpå at jeg trudde det var løse skruer i hele maskin. Neste skift kjøpte jeg Castrol som bilen hadde fra fabrikk. Etter 1000km var ikke bilen til å kjenne igjen. Nå går den så fint som bare det. Og jeg har nå kun gått over til Castrol på T4`n ti fruen og etter erfaringa med Crafteren.
Samme på T4`n til fruen, men litt annen viskositet 0/30 så jeg.
Postbilen og har fått Castrol og, mens 16" kjører Shell. Måtte ha skift fort og hadde ikke Castrol tilgjengelig er dens unnskyldning.
Hei!
Jeg hadde samme problemet på en -96 transporter, men den hadde passert 330 000 km. Jeg monterte oljetrykkmåler og trykket var altfor lavt. Oljepumpa ble bytta uten forbedring. Det dukka opp spon i olja etterhvert og en anelse rådebank. Det ble kort prosess og motorbytte for min del, men for en bil som ikke har gått lenger enn din virker det usannsynlig. Alarmen på min gikk forøvrig ikke før oljetrykksmåleren lå langt under 1 bar. Jeg ville sjekka/bytta oljetrykksbryter først.
Jeg hadde samme problemet på en -96 transporter, men den hadde passert 330 000 km. Jeg monterte oljetrykkmåler og trykket var altfor lavt. Oljepumpa ble bytta uten forbedring. Det dukka opp spon i olja etterhvert og en anelse rådebank. Det ble kort prosess og motorbytte for min del, men for en bil som ikke har gått lenger enn din virker det usannsynlig. Alarmen på min gikk forøvrig ikke før oljetrykksmåleren lå langt under 1 bar. Jeg ville sjekka/bytta oljetrykksbryter først.
Gunnar Maugerud
VAG-besatt
VAG-besatt
Uten at jeg er ekspert på disse motorene, ville jeg nok, som Indian sier, forsøkt å bytte overtrykksventilen i pumpa og/eller prøvd med 40-50W olje.
Å åpne motoren høres drastisk ut, selv om det høres ut som rådelagrene har stor klaring.
I alle fall bør prisen på verkstedet avklares på forhånd da det begynner å lukte tusenlapper.
Men, har du tenkt å ha bilen mange år til, kan investeringen fordeles over flere år og kanskje være smart?
Å åpne motoren høres drastisk ut, selv om det høres ut som rådelagrene har stor klaring.
I alle fall bør prisen på verkstedet avklares på forhånd da det begynner å lukte tusenlapper.
Men, har du tenkt å ha bilen mange år til, kan investeringen fordeles over flere år og kanskje være smart?
Torbo
Har tenkt litt på det, men siden motoren nå har gått 136000, så sier jeg og mange møller mekanikere at det er umulig at lagrene kan være en årsak.Torbo wrote:Uten at jeg er ekspert på disse motorene, ville jeg nok, som Indian sier, forsøkt å bytte overtrykksventilen i pumpa og/eller prøvd med 40-50W olje.