Problemer med oljetrykk 2,5 tdi (102HK) OPPDATERT 3.8.09

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
VWPaul

Problemer med oljetrykk 2,5 tdi (102HK) OPPDATERT 3.8.09

Post by VWPaul »

Kjøpte meg for ikke lenge siden en Transporter 2,5 tdi 102 hk, 2002 modell som hadde gått 136000km. Kjørte den fra Oslo til Trondheim og kjørte ca 100 mil oppi området her.
Så sto Gatebil Våler for tur og jeg dro og byttet olje og filter på bilen før avgang. Skulle dra med meg bilhengern med bil oppå nedover, startet turen og etter ca 2 mil begynte plutselig oljelampa å lyse og alarmen gikk. Stoppet motoren med en gang og gikk ut og sjekket oljenivået, det var bra. Sjekket også over litt, men fant ingen feil. Kjørte videre, men etter 1 mil igjen begynte lampa å lyse.
Bilen ble satt på verksted, Orkdal Bil. Etter en måling av oljetrykket fant de ut at dette va 1,5 bar på 2000 omdreininger, dette skal egentlig være på 2 bar ifølge dem.

Men problemet er at de ikke har noen spesiell løsning på dette. De sier de har 2 alternativ, enten bytte oljepumpe eller kjøre en rens på systemet for at kanalene kan være sotet igjen.

Hva skal jeg gjøre?

Sila er sjekket for gjennsoting og følerne er i orden.
Last edited by VWPaul on 03 Aug 2009, 23:31, edited 1 time in total.
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Re: Problemer med oljetrykk 2,5 tdi (102HK)

Post by VWegard »

VWPaul wrote:Kjøpte meg for ikke lenge siden en Transporter 2,5 tdi 102 hk, 2002 modell som hadde gått 136000km. Kjørte den fra Oslo til Trondheim og kjørte ca 100 mil oppi området her.
Så sto Gatebil Våler for tur og jeg dro og byttet olje og filter på bilen før avgang. Skulle dra med meg bilhengern med bil oppå nedover, startet turen og etter ca 2 mil begynte plutselig oljelampa å lyse og alarmen gikk. Stoppet motoren med en gang og gikk ut og sjekket oljenivået, det var bra. Sjekket også over litt, men fant ingen feil. Kjørte videre, men etter 1 mil igjen begynte lampa å lyse.
Bilen ble satt på verksted, Orkdal Bil. Etter en måling av oljetrykket fant de ut at dette va 1,5 bar på 2000 omdreininger, dette skal egentlig være på 2 bar ifølge dem.

Men problemet er at de ikke har noen spesiell løsning på dette. De sier de har 2 alternativ, enten bytte oljepumpe eller kjøre en rens på systemet for at kanalene kan være sotet igjen.

Hva skal jeg gjøre?

Sila er sjekket for gjennsoting og følerne er i orden.
Hva er dine alternativ?
1-å kjøre til det eventuelt smeller
2-å kjøre en rens på oljesystemet
3-å bytte oljepumpe

Alternativ 1 er nok uaktuellt pga. kostnader.
Alternativ 2 kombinert med et oljeskift er nok det billigste for å eventuellt unngå:
Alternativ 3 bytte av oljepumpe. Dette koster nok fort noen lapper.

Jeg ville gått for nr. 2 og brukt et skikkelig rensemiddel før jeg byttet til en høykvalitetsolje. :wink:

Jeg vet om et slikt middel som har TÜV-dokumentert effekt på rens av smøresystemet, og det er Protec LSC sin på grønne bokser (Lubrication System Cleaner).
Det er sikkert flere firma i Trøndelag som leverer dette, og jeg vet 100% sikkert at dette er lagervare i Trondheim.
Det er ikke sikkert dette vil være nok, da jeg synes det høres slapt ut med bare 1,5 bar trykk på 2000 rpm.
Men det koster deg en brøkdel av kostnader til ny pumpe å forsøke dette, og skulle det vise seg at pumpa er gåen, har du tross alt ny olje og rene oljekanaler i maskinen. :wink:

Du får f.eks kjøpt Protec hos Bosch-verkstedet i Jarleveien på Lade.
Det er rett over gata for YX-stasjonen.

Jeg lover deg ingenting, men stoffet har en TÜV-test som gjør mange overrasket. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
VWPaul

Post by VWPaul »

Ja, saken var jo at da jeg skiftet olje før jeg skulle på tur så hadde jeg på shell helix ultra extra 5w - 30, den kostet 260 kroner literen. Sykt dyrt egentlig...

Men det er vel best å prøve en rens først da, regner med Orkdal Bil, som er et autorisert VAG verksted i Møller gruppen, har noe varer som fungerer her også...

Vil det senere vise seg at pumpa må byttes, så blir dette kostende 9000 kr. 5000 i deler og 4000 i arbeid. Men har forstått det slik at det sjelden har hendt at det er pumpene det er noe galt med på disse bilene.
Det koster å ha bil, det er iallfall sant.
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

VWPaul wrote:Ja, saken var jo at da jeg skiftet olje før jeg skulle på tur så hadde jeg på shell helix ultra extra 5w - 30, den kostet 260 kroner literen. Sykt dyrt egentlig...

Men det er vel best å prøve en rens først da, regner med Orkdal Bil, som er et autorisert VAG verksted i Møller gruppen, har noe varer som fungerer her også...

Vil det senere vise seg at pumpa må byttes, så blir dette kostende 9000 kr. 5000 i deler og 4000 i arbeid. Men har forstått det slik at det sjelden har hendt at det er pumpene det er noe galt med på disse bilene.
Det koster å ha bil, det er iallfall sant.
260,- for literen? Såpass, ja! Det er fantastiske priser på olje.
Du får billigere kvalitetsolje mange plasser, bl.a. hos samarbeidspartneren til flere av de tyske bilfabrikkene, Fuchs.
Se ikke bort fra at du sparer bortimot halvparten av pengene, og får det da enda levert på døra. :wink:
Men olja som nå står på, går dessverre i spilloljetanken uansett etter en rens. Håper det går bra, og at du unngår de store utgiftene. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
VWPaul

Post by VWPaul »

Satser på det. Takker for svar.

Var av det inntrykk at disse motorene er evighetsmaskinger, så lenge de har olje og vann. Var også en del av grunnen til at valget falt på Transporter, kontra Vito.

Ingen som har vært ut for noe lignende som har noen råd da?
kåsei

Post by kåsei »

Har du brukt orginalt oljefilter? har hvert ute for på en annen bil at der var feil ved oljefilteret så det ikke ga fult trykk, dette var et uorginalt filter.
Rune Olsen
Kristiansand

2.5 tdi.vip 1996
opel rekord 1700 1962 2 dørs
opel rekord 1700 1963 4 dørs
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

– Hvorfor 5-30 olje nå på sommeren? Det er jo en vinterolje. Jeg trodde man måtte ha minst -40 helst -50 på denne årstiden på en godt brukt motor i sommerhalvåret.
– Jeg har vel også registrert at Shell ikke har det beste rykte på diverse forum.

– Andre erfaringer?

– Nok å bytte til tykkere olje?
Torbo
VWPaul

Post by VWPaul »

Lurer rett og slett på om oljen kan være for tynn, hadde jo som sagt ikke noen problemer før jeg byttet olje. Men så dro jeg ikke noen henger med den før jeg byttet olje da. Å lampa kom jo fram når jeg kjørte uten henger også...
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

XY sin helsyntetisk olje 5-40W koster 690 for 4 liter.....
Før du kjøre en rens gjennom motoren, en boks med STP for å gjøre oljen tykkere. Mulig det hjelper og du slipper å kaste den dyre oljen din.
Indian
-
-

Post by Indian »

Hvordan kan oljekanalene være sotet igjen etter 136,000 km?? Jeg regner med at service hefte viser at service intervaller er fulgt av den forrige eieren. Tvilsom at kanalene er så sotet at oljetrykket er 0,5 bar under. Er du sikker at du ikke mistet oljetrykket pga varmen?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg har kjørt nå 107000km med Crafteren på litt over ett år. Det ene oljeskiftet kjørte jeg Shell. Det rakla noe så j... i den motoren ved pådrag etterpå at jeg trudde det var løse skruer i hele maskin. Neste skift kjøpte jeg Castrol som bilen hadde fra fabrikk. Etter 1000km var ikke bilen til å kjenne igjen. Nå går den så fint som bare det. Og jeg har nå kun gått over til Castrol på T4`n ti fruen og etter erfaringa med Crafteren.

Prøv anna olje. Jeg trur det kan være en løsning.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Indian
-
-

Post by Indian »

Der Postmeister wrote:Jeg har kjørt nå 107000km med Crafteren på litt over ett år. Det ene oljeskiftet kjørte jeg Shell. Det rakla noe så j... i den motoren ved pådrag etterpå at jeg trudde det var løse skruer i hele maskin. Neste skift kjøpte jeg Castrol som bilen hadde fra fabrikk. Etter 1000km var ikke bilen til å kjenne igjen. Nå går den så fint som bare det. Og jeg har nå kun gått over til Castrol på T4`n ti fruen og etter erfaringa med Crafteren.

Hvis jeg husker riktig var det Shell som ble anbefalt av VW....ca 2000-2005. Sensoren for oljeskift funket kun sammen med Shell Helix.
VWPaul

Post by VWPaul »

Der Postmeister wrote:Jeg har kjørt nå 107000km med Crafteren på litt over ett år. Det ene oljeskiftet kjørte jeg Shell. Det rakla noe så j... i den motoren ved pådrag etterpå at jeg trudde det var løse skruer i hele maskin. Neste skift kjøpte jeg Castrol som bilen hadde fra fabrikk. Etter 1000km var ikke bilen til å kjenne igjen. Nå går den så fint som bare det. Og jeg har nå kun gått over til Castrol på T4`n ti fruen og etter erfaringa med Crafteren.

Hvilken castrol olje er det du bruker da?
Torbo
-
-

Post by Torbo »

– Før i tiden var det Castrol GTX som motorredderen.

Tror viskositeten var 10w 50 på 70- og 80-tallet, men det er kanskje annerledes i dag.

Tynnere enn 40 på sommeren med henger og godt brukt motor høres ikke bra ut.
Heller ikke motorrens, ifølge mine motorekspertkilder.
Torbo
Der Postmeister
-
-

Indian wrote:

Hvis jeg husker riktig var det Shell som ble anbefalt av VW....ca 2000-2005. Sensoren for oljeskift funket kun sammen med Shell Helix.

I mange år har det nå fulgt med en liten lapp i enhver ny VW som skal klistres på B-stolpen med informasjon om når skift skal utføres. Nederst på den er det et lite felt som lenge kunne rives av(stiplet linje) og på den sto anbefalt bruk av Castrol gitt. ;)
På Crafteren kan den IKKE rives av. Et hint om at den aldri skulle hatt Shell i det hele tatt tenker jeg i ettertid.
Tar jeg ikke feil var det nettopp Castrol som var med å utvikle pumpedyseolja. Den var grønn. Korrekt meg gjerne.

At Møller i Norge har brukt både Statoil og Shell vet jeg, men ikke dermed sagt at VW i Tyskland gjør det samme. Trur nok de forskjellige importører står noe friere når oljene er frigitt for andre produsenter.

At sensoren for oljeskift fungerer greit med anna olje gjør den. Den nevnte perioda brukte vi Valvoline uta problem. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-

VWPaul wrote:

Castrol SLX Longlife 3 med 5/30 På Crafteren.
Samme på T4`n til fruen, men litt annen viskositet 0/30 så jeg.
Postbilen og har fått Castrol og, mens 16" kjører Shell. Måtte ha skift fort og hadde ikke Castrol tilgjengelig er dens unnskyldning.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
VWPaul

Post by VWPaul »

Der Postmeister wrote:
VWPaul wrote:

Castrol SLX Longlife 3 med 5/30 På Crafteren.
Samme på T4`n til fruen, men litt annen viskositet 0/30 så jeg.
Postbilen og har fått Castrol og, mens 16" kjører Shell. Måtte ha skift fort og hadde ikke Castrol tilgjengelig er dens unnskyldning.
Er jo 5-30 jeg har på nå å, mistenker at den er for tynn.
Indian
-
-

Post by Indian »

Det kan være trykk sikrings ventilen . Del nr: 078 115 411, 069 115 421B og +N 013 827 2 22X27 tetningsring
Disse sitter på oljepumpa og kan byttes fra under motoren. Skal ikke koste mye over 100 kroner.
VWPaul

Post by VWPaul »

Indian wrote:Det kan være trykk sikrings ventilen . Del nr: 078 115 411, 069 115 421B og +N 013 827 2 22X27 tetningsring
Disse sitter på oljepumpa og kan byttes fra under motoren. Skal ikke koste mye over 100 kroner.
Ok, kan sjekke den.
Maugerud

Post by Maugerud »

Hei!

Jeg hadde samme problemet på en -96 transporter, men den hadde passert 330 000 km. Jeg monterte oljetrykkmåler og trykket var altfor lavt. Oljepumpa ble bytta uten forbedring. Det dukka opp spon i olja etterhvert og en anelse rådebank. Det ble kort prosess og motorbytte for min del, men for en bil som ikke har gått lenger enn din virker det usannsynlig. Alarmen på min gikk forøvrig ikke før oljetrykksmåleren lå langt under 1 bar. Jeg ville sjekka/bytta oljetrykksbryter først.
Gunnar Maugerud

VAG-besatt
VWPaul

Post by VWPaul »

Da er oljen byttet, kjørt oljerens og satt på orginalt oljefilter. Men dessverre til ingen nytte.

Må vel bare bytte oljepumpa da...
Torbo
-
-

Post by Torbo »

– Fikk du målt oljetrykket?
– Det må vel være det avgjørende for større innrgep?
Torbo
VWPaul

Post by VWPaul »

Torbo wrote:– Fikk du målt oljetrykket?
– Det må vel være det avgjørende for større innrgep?
Ja, er 1,5 bar på 2000 rpm, skal være 2,0 bar. Men de kan ta ut pumpa å deretter se om den er bra.
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Uten at jeg er ekspert på disse motorene, ville jeg nok, som Indian sier, forsøkt å bytte overtrykksventilen i pumpa og/eller prøvd med 40-50W olje.
Å åpne motoren høres drastisk ut, selv om det høres ut som rådelagrene har stor klaring.
I alle fall bør prisen på verkstedet avklares på forhånd da det begynner å lukte tusenlapper.
Men, har du tenkt å ha bilen mange år til, kan investeringen fordeles over flere år og kanskje være smart?
Torbo
VWPaul

Post by VWPaul »

Torbo wrote:Uten at jeg er ekspert på disse motorene, ville jeg nok, som Indian sier, forsøkt å bytte overtrykksventilen i pumpa og/eller prøvd med 40-50W olje.
Å åpne motoren høres drastisk ut, selv om det høres ut som rådelagrene har stor klaring.
I alle fall bør prisen på verkstedet avklares på forhånd da det begynner å lukte tusenlapper.
Men, har du tenkt å ha bilen mange år til, kan investeringen fordeles over flere år og kanskje være smart?
Har tenkt litt på det, men siden motoren nå har gått 136000, så sier jeg og mange møller mekanikere at det er umulig at lagrene kan være en årsak.
Post Reply