Tannstagmansjetter og EU-kontroll
Tannstagmansjetter og EU-kontroll
Har nettopp hatt min 93 2.4d inne til EU-kontroll hos Snap Drive. Fikk der påpekt blant annet en 2`er feil: defekt mansjett på styring-høyre foran. Synes det er merkelig at kun en ødelagt mansjett fører til 2`er feil. Hva mener dere?
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
Re: Tannstagmansjetter og EU-kontroll
Nå er jo styringe en veldig viktig del på bilen, og en ødelagt mansjett kan jo faktisk sørge for att møkk trenger inn, og dermed kan i værste tilfelle føre til nedsatt styringsevne, men om det skulle vært så strengt som en 2'er feil? jeg mener nå det, liker å føle meg tryg på at både min bil, og de andres jeg ferdes på veien med er helt trygge.
christian
-
locobanana
- Car: 1993 2.4d
Eu-kontrollen skal være en kontroll over tilstanden på bilen der og da. Hva som kommer til å skje i fremtiden pga ditt og datt burde dermed ikke bety noe som helst. Om det burde vært en 2er-feil da? Neppe. Men finner du et verkstedet som IKKE hadde gitt deg en 2er-feil på den mansjetten? Nei. Sånn er det å bo i Norge. Kjøp deg en universal-mansjett på Biltema for 100 kr. Tar sikkert ikke mere enn en time å bytte selv.
Ok, takker for svar. Får bare bytte og bli ferdig med det 
Dette er det største mølet jeg har lest inne på siden her på lang tid!locobanana wrote:Eu-kontrollen skal være en kontroll over tilstanden på bilen der og da. Hva som kommer til å skje i fremtiden pga ditt og datt burde dermed ikke bety noe som helst. Om det burde vært en 2er-feil da? Neppe. Men finner du et verkstedet som IKKE hadde gitt deg en 2er-feil på den mansjetten? Nei. Sånn er det å bo i Norge.
Jeg tror ikke du har peiling i det hele og store om dette, og synes du kunne spart oss for å spre din uvitenhet ut på forumet. Det er ikke opp til verkstedet å avgjøre hva som er 1-er eller 2-erfeil. Alt dette er godt beskrevet i kontrollveiledningen til PKK.
Les side 21 i vedlegget på sidene til Statens Vegvesen!
http://www.vegvesen.no/binary?id=178307
Jeg har hørt (på lastebilverksted) at grunnen til at dette blir toer feil er at det i værste fall kan komme stein/grus inn og legge seg i sporene på tannstanga. Dette kan føre til umiddelbart havari og tap av styring.
Jeg synes det høres ut som "worst case scenario" men det er noe i det...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Det er fullt mulig at det er dette Vegdirektoratet har lagt til grunn når de har laget kontrollveiledningen, men det er altså ikke en sak verkstedet har anledning til å mene noe som helst om.stste wrote:Jeg har hørt (på lastebilverksted) at grunnen til at dette blir toer feil er at det i værste fall kan komme stein/grus inn og legge seg i sporene på tannstanga. Dette kan føre til umiddelbart havari og tap av styring.
Er det hull i en mansjett, er det enkelt og greit en 2-erfeil.