Trekke campingvogn.
Trekke campingvogn.
Har tenkt å ta en tur med campingvognene til neste sommer, har en vogn med egenvekt på 1300 kg, og tillatt totalvekt på 1600 kg.
I følge vogkortet skal jo dette være greit, men tåler bilen det?
Det blir jo full pakke med kone, unger, bikkjer og bagasje - for ikke å glemme: verktøy....
Har hatt på små henger med litt last - men det kan vel ikke sammenlignes. Bilen er jo ingen racerbil fra før, og campingvogn vil vel ikke gjøre det bedre.
95 modell med 2,4 diesel abb. er bare gått 192k.
what to do?
Det blir jo full pakke med kone, unger, bikkjer og bagasje - for ikke å glemme: verktøy....
Har hatt på små henger med litt last - men det kan vel ikke sammenlignes. Bilen er jo ingen racerbil fra før, og campingvogn vil vel ikke gjøre det bedre.
what to do?
Johansen
Bergenser
Bergenser
-
Flyveren
- -

- Car: T4 Multivan 03
- Phone: nienåtte08290
Re: Trekke campingvogn.
Får begynne med å ønske deg god tur...
Tar ikke stilling til vekt og slikt - vognkortet får være fasit der.
Har selv dratt noe campinvogn med min 93 2,4 AAB.
For å si det slikt, det går ikke akkurat unna...he-he...
Jeg drar IKKE på lange turer.
Eks å dra vogna fra Østlandet over til Vestlandet er IKKE noe tema.
Da tror jeg bilen dør på veien.
Eks bakkene fra Rødberg til Geilo UTEN vogn klarer den bilen knapt nok å trekke seg selv uten vogn.
Kjører jeg bilen med campingvogn slik generelt må jeg ofte bruke varmeapparatet til å kjøle motoren da den ikke kjøler seg selv bra nok.
Men dette kan være en feil med min bil.
For stort sett må jeg holde full gass HELE tiden for å holde 80 km/t.
Og med varmeapparat på til tider kan vel dette tære på forhold til kone og barn...he-he..
Ta deg gjerne noen prøverunder nå i sommer og se hvordan du selv synes det går før du setter ut på langferie.
Aller helst noen lange klatre-etapper.
Og hold øye med motortemperaturen!!!!
Men uansett vil jeg anbefale følgende - og det gjelder ALLE som belaster motorene sine hardt - med turbo eller ei.
Når du er ferdig med klatring eller hard kjøring - sett på varmeapparatet når du kommer frem.
Ikke stopp motoren......
Gi motoren den lille reserven med kaldt vann som ligger i varmeapparatregisteret.
Sett vifta på fullt og maks varme og la bilen stå på tomgang slik i alle fall et minutt.
Dette sparer deg for dyre reperasjoner av topplokk...
Lykke til.
Runar
Tar ikke stilling til vekt og slikt - vognkortet får være fasit der.
Har selv dratt noe campinvogn med min 93 2,4 AAB.
For å si det slikt, det går ikke akkurat unna...he-he...
Jeg drar IKKE på lange turer.
Eks å dra vogna fra Østlandet over til Vestlandet er IKKE noe tema.
Da tror jeg bilen dør på veien.
Eks bakkene fra Rødberg til Geilo UTEN vogn klarer den bilen knapt nok å trekke seg selv uten vogn.
Kjører jeg bilen med campingvogn slik generelt må jeg ofte bruke varmeapparatet til å kjøle motoren da den ikke kjøler seg selv bra nok.
Men dette kan være en feil med min bil.
For stort sett må jeg holde full gass HELE tiden for å holde 80 km/t.
Og med varmeapparat på til tider kan vel dette tære på forhold til kone og barn...he-he..
Ta deg gjerne noen prøverunder nå i sommer og se hvordan du selv synes det går før du setter ut på langferie.
Aller helst noen lange klatre-etapper.
Og hold øye med motortemperaturen!!!!
Men uansett vil jeg anbefale følgende - og det gjelder ALLE som belaster motorene sine hardt - med turbo eller ei.
Når du er ferdig med klatring eller hard kjøring - sett på varmeapparatet når du kommer frem.
Ikke stopp motoren......
Gi motoren den lille reserven med kaldt vann som ligger i varmeapparatregisteret.
Sett vifta på fullt og maks varme og la bilen stå på tomgang slik i alle fall et minutt.
Dette sparer deg for dyre reperasjoner av topplokk...
Lykke til.
Runar
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Sånn generelt skal ikke totalvekten på vogna overstige egenvekta på bilen.Johansen wrote:Har tenkt å ta en tur med campingvognene til neste sommer, har en vogn med egenvekt på 1300 kg, og tillatt totalvekt på 1600 kg.
what to do?
Du må ha C1E når vogntogvekta overstiger 3500 kg.
Det er noe som heter "campingvognregelen" denne gjelder bare for de som har førerkort klasse B.
Det blir fort mye vekt å dra med seg, bil, motor, drivverk, kjølesystem og bremser (bremsevæske) bør være perfekt.
Kjøring under disse forhold er i grunnen småtøft for både bil og personer i den varmeste årstiden.
Vogna du beskriver er en helt vanlig "kjørevogn" kanskje 1 aksel og ca. 6 meter lang, ikke noe spesielt med det, men når man begynner å fylle på, øker vekten fort.
Kjørte opp og ned Geiranger og opp Trollstigen for 2 årsiden med en 2001, TDI med kun en Cabby 512 etter, ble varme bremser, selv med bruk av brekket og bremse med motor i annet gir. (du blir dyttet nedover, liksom).
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Holder med BE for T4a og 1600 kg caravan bak, uten å nevne campingvognregelen med et ord.
Men 2.4d er seig motor, leser du f.eks manualen står det at man skal ha på litt ekstraolje før avreise (gir ikke det høyere oljetrykk i motoren under kjøring, jeg syns det høres feil ut...?) men som det nevnes her må man planlegge alle motbakker og av og til også flatstrekkene også. Ta pauser i busslommer uten å skru av motoren (dieselmotor kjøles ned ved tomgangskjøring, bensinmotor kjøles ved å bli slått av - merk deg forskjellen).
Jeg lånte vekk Tyskerbrakka til svigers for tre'ish år tilbake da de skulle ha hengeren fra Sveastranda til Gol/Geilo-området. De mente motortemp passerte 100' og det kan jeg da tro på, av og til gjør 2.4d nettopp det. De hadde ikke ekstra olje på motoren og jeg innbiller meg det oppsto en lekkasje i kjølesystemet fordi de kjørte med ukjent dieselbil med såpass hard belastning. Greit nok, på den tiden hadde jeg en lekkasje jeg visste om fra før av så én fra eller til...
Hvordan TDi'ene fungerer på såpass hard belastning aner jeg ikke, jeg har til gode å teste tungt lastet bil uten henger som det er
Mitt råd er ta alt med ro, og bruk god tid. Som det er nevnt, ikke skru av ved ankomst, men la bilen stå og gå i fem til ti minutter. Lov om tomgangskjøring er ikke laget for dieselmotorers nedkjøling men om unødig bruk, det er en viktig forskjell.
God tur !
mvh,
Yngve S
Men 2.4d er seig motor, leser du f.eks manualen står det at man skal ha på litt ekstraolje før avreise (gir ikke det høyere oljetrykk i motoren under kjøring, jeg syns det høres feil ut...?) men som det nevnes her må man planlegge alle motbakker og av og til også flatstrekkene også. Ta pauser i busslommer uten å skru av motoren (dieselmotor kjøles ned ved tomgangskjøring, bensinmotor kjøles ved å bli slått av - merk deg forskjellen).
Jeg lånte vekk Tyskerbrakka til svigers for tre'ish år tilbake da de skulle ha hengeren fra Sveastranda til Gol/Geilo-området. De mente motortemp passerte 100' og det kan jeg da tro på, av og til gjør 2.4d nettopp det. De hadde ikke ekstra olje på motoren og jeg innbiller meg det oppsto en lekkasje i kjølesystemet fordi de kjørte med ukjent dieselbil med såpass hard belastning. Greit nok, på den tiden hadde jeg en lekkasje jeg visste om fra før av så én fra eller til...
Hvordan TDi'ene fungerer på såpass hard belastning aner jeg ikke, jeg har til gode å teste tungt lastet bil uten henger som det er
Mitt råd er ta alt med ro, og bruk god tid. Som det er nevnt, ikke skru av ved ankomst, men la bilen stå og gå i fem til ti minutter. Lov om tomgangskjøring er ikke laget for dieselmotorers nedkjøling men om unødig bruk, det er en viktig forskjell.
God tur !
mvh,
Yngve S
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Finnes ikke krav om C1E for å trekke henger/vogn på caravelle (eller noen som helst annen bil for den saks skyld.)
Har du BE kan du dra hva som helst som bilen i følge vognkortet kan dra.
T4 2.4 er som tidligere nevnt ingen rask kombinasjon. Men den drar relativt greit bare du har litt tolmod. Du må nok beregne en toppfart "noe" lavere enn dine medtrafikanter. Til dels mye lavere.
Men det går.
Dersom motoren blir for varm så varmeapparatet må brukes, sjekk om kjøleviftene går - dette var årsak da fatterns ble for varm en god sommerdag.
Dessuten, så lenge bil og motor er i god stand, og man holder seg innenfor vektene som er angitt av fabrikk, så skal man ikke løpe noen risiko.
Fattern kjørte mange mil med bil på henger bak sin, uten at det medførte noen som helst problem (var nok overlast og det da...)
Har du BE kan du dra hva som helst som bilen i følge vognkortet kan dra.
T4 2.4 er som tidligere nevnt ingen rask kombinasjon. Men den drar relativt greit bare du har litt tolmod. Du må nok beregne en toppfart "noe" lavere enn dine medtrafikanter. Til dels mye lavere.
Men det går.
Dersom motoren blir for varm så varmeapparatet må brukes, sjekk om kjøleviftene går - dette var årsak da fatterns ble for varm en god sommerdag.
Dessuten, så lenge bil og motor er i god stand, og man holder seg innenfor vektene som er angitt av fabrikk, så skal man ikke løpe noen risiko.
Fattern kjørte mange mil med bil på henger bak sin, uten at det medførte noen som helst problem (var nok overlast og det da...)
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
du trenger BE for og ha vogntog vekt på mer enn 3500kg og det er tillat total vekt bil og henger!!!
-
Tom Bringsvor
- -

Sånn generelt hjelper det ikke å se i vognkortet for å se hva bilen eller hengerfestet kan dra.
Det er førerkortet som begrenser dette.
Som meg bekjent har en T4 en totalvekt på 3000 kg, da har du kun lov å dra en vogn med totalvekt 500 kg.
Jeg mener jeg ikke er på jordet her.
Har prøvd å lese meg klok på vegvesenets nettsider, der står det klart å tydelig (ikke les den A4 siden med campingvognregelen, den endrer ikke så mye, men som nevnt gjelder denne bare de med B som vil kjøre en henger som har totalvekt mere enn 750 kg.)
Vet at denne tråden ikke begynte ved vekter og slik, men dette er viktige ting, som har med sikkerhet å gjøre.
Ser i grunnen daglig at folk kjører med mellomstore biler med en 650 vogn bak, her er mange over grensen, selv med C1E
Det er førerkortet som begrenser dette.
Som meg bekjent har en T4 en totalvekt på 3000 kg, da har du kun lov å dra en vogn med totalvekt 500 kg.
Jeg mener jeg ikke er på jordet her.
Har prøvd å lese meg klok på vegvesenets nettsider, der står det klart å tydelig (ikke les den A4 siden med campingvognregelen, den endrer ikke så mye, men som nevnt gjelder denne bare de med B som vil kjøre en henger som har totalvekt mere enn 750 kg.)
Vet at denne tråden ikke begynte ved vekter og slik, men dette er viktige ting, som har med sikkerhet å gjøre.
Ser i grunnen daglig at folk kjører med mellomstore biler med en 650 vogn bak, her er mange over grensen, selv med C1E
Ser at denne tråden glir helt ut slik disse trådene pleier å gjøre. Trådstarter spør om en T4 2,4D kan trekke vogn, og det kan den. Inntil tillatt tilhengervekt oppgitt i vognkort. Man må bare ta seg litt tid.
Har trukket med T3 2,1DJ automat i sommer, og det er absolutt ingen racer, 40 i mange bakker, og maks 80 på slettene. Dette er en kombinasjon jeg ikke vil anbefale, pga automatkassen og dens svakheter. Dette gjelder også T4 automat. Men med manuell gir er det bare å kjøre, så lenge en tar hensyn til vekt/effektforhold, og berekner tid deretter.
Så litt OT:
Når det gjelder sertifikat klasse BE kan du kjøre bil med tillatt totalvekt inntil 3500 kg PLUSS tilhenger. Dvs du kan godt kjøre en Crafter med tillatt totalvekt på 3500 kg, slenge på en henger på 3000 kg, så lenge bilen har lov å dra det.
I grove trekk kan man si det slik: (Svært forenklet oppsett, begrensninger gjelder)
B= bil pluss henger inntil 3500 totalt
BE=bil inntil 3500 pluss henger begrenset av bilens vognkort.
C1= bil fra 3500 til 7500 kg
C1E= bil fra 3500 til 7500 pluss henger (totalt 12000kg?)
D1=Minibuss 10-16 sitteplasser, inntil 7500 kg
D1E=Minibuss 10-16 sitteplasser, inntil 7500 kg pluss henger, totalt 12000kg
Etter det jeg kjenner til er det ikke bygget Type 2 T1-T5 som krever klasse C1.
Har trukket med T3 2,1DJ automat i sommer, og det er absolutt ingen racer, 40 i mange bakker, og maks 80 på slettene. Dette er en kombinasjon jeg ikke vil anbefale, pga automatkassen og dens svakheter. Dette gjelder også T4 automat. Men med manuell gir er det bare å kjøre, så lenge en tar hensyn til vekt/effektforhold, og berekner tid deretter.
Så litt OT:
Når det gjelder sertifikat klasse BE kan du kjøre bil med tillatt totalvekt inntil 3500 kg PLUSS tilhenger. Dvs du kan godt kjøre en Crafter med tillatt totalvekt på 3500 kg, slenge på en henger på 3000 kg, så lenge bilen har lov å dra det.
I grove trekk kan man si det slik: (Svært forenklet oppsett, begrensninger gjelder)
B= bil pluss henger inntil 3500 totalt
BE=bil inntil 3500 pluss henger begrenset av bilens vognkort.
C1= bil fra 3500 til 7500 kg
C1E= bil fra 3500 til 7500 pluss henger (totalt 12000kg?)
D1=Minibuss 10-16 sitteplasser, inntil 7500 kg
D1E=Minibuss 10-16 sitteplasser, inntil 7500 kg pluss henger, totalt 12000kg
Etter det jeg kjenner til er det ikke bygget Type 2 T1-T5 som krever klasse C1.
-
Tom Bringsvor
- -

Jeg påstår fortsatt det jeg har skrevet, det er ikke lett å holde tungen rett i munnen, dette er tatt opp tidligere her, og like mange feil var det da.
Skal love deg (dere) at mange kjører feil.
Kan du arrestere meg på noe jeg har skrevet i forhold til det som står her: (jeg har tatt kortversjoner)
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... +og+C1E%29
Jeg bryr meg ikke så mye hva andre gjør, får ikke gjort så mye med det.
Men her i dette (og andre) forum lar jeg meg rive med.
Skal love deg (dere) at mange kjører feil.
Kan du arrestere meg på noe jeg har skrevet i forhold til det som står her: (jeg har tatt kortversjoner)
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... +og+C1E%29
Jeg bryr meg ikke så mye hva andre gjør, får ikke gjort så mye med det.
Men her i dette (og andre) forum lar jeg meg rive med.
En tilhengertråd som endte opp i førerkortregler...
Her er inlegg skrevet av meg for lenge siden, med henvisninger til artikler og lovdata.no:
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4 ... ata#p20314
Med BE kan du dra mer, prøv å les innlegget mitt en gang og to, les henvisninge mine en gang og to, les henvisningene dine en gang og to til og suder opp og ned i mente, jeg har tenkt grublet studert og fundert, og mener bestemt jeg har rett. Taa også turen innom caravanforumene på nett, der er jo dette et aktuelt tema.
Har BE selv, kjører T4 med tillatt totalvekt på 2680, tillatt hengervekt på 2000 kg, tillatt vogntogvekt på 4500 kg. Har på denne kjørt biltralle med tillatt totalvekt på 3500, helt lovlig.
Gjelder bare å passe på at hengerens aktuelle vekt er under 2000, og bilen under 2500 kg, slik at jeg holder meg under vogntogvekta på 4500...
Her er inlegg skrevet av meg for lenge siden, med henvisninger til artikler og lovdata.no:
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4 ... ata#p20314
Dette gjelder for klasse B sånn i utgangspunktet, bortsett fra at du alltid har lov å dra 750 kg, selv om bilen har tillatt totalvekt 3499.Som meg bekjent har en T4 en totalvekt på 3000 kg, da har du kun lov å dra en vogn med totalvekt 500 kg.
Med BE kan du dra mer, prøv å les innlegget mitt en gang og to, les henvisninge mine en gang og to, les henvisningene dine en gang og to til og suder opp og ned i mente, jeg har tenkt grublet studert og fundert, og mener bestemt jeg har rett. Taa også turen innom caravanforumene på nett, der er jo dette et aktuelt tema.
Har BE selv, kjører T4 med tillatt totalvekt på 2680, tillatt hengervekt på 2000 kg, tillatt vogntogvekt på 4500 kg. Har på denne kjørt biltralle med tillatt totalvekt på 3500, helt lovlig.
Gjelder bare å passe på at hengerens aktuelle vekt er under 2000, og bilen under 2500 kg, slik at jeg holder meg under vogntogvekta på 4500...
-
Tom Bringsvor
- -

Jeg mener at man ikke kan kjøre med vogntogvekt på 4500 kg. med BE, her må man ha C1E.Livar wrote:En tilhengertråd som endte opp i førerkortregler...
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4 ... ata#p20314Dette gjelder for klasse B sånn i utgangspunktet, bortsett fra at du alltid har lov å dra 750 kg, selv om bilen har tillatt totalvekt 3499.Som meg bekjent har en T4 en totalvekt på 3000 kg, da har du kun lov å dra en vogn med totalvekt 500 kg.
På min T4 stod det i vognkortet : tillatt vogntogvekt 5300 kg, hvor er begrensningen på BE?,mener du.
Nå kjøre jeg en T5 med henger på 1600 kg, jeg mener jeg må ha C1E for å kjøre dette.
Det er og skal være forskjell på BE og C1E og jeg mener det er tydelig på hjemmesiden til Statens Vegvesen.
C1E må man fornye hvert 5 år med legeattest, B og BE har du fått livet ut, men med begrensninger.
Trådstarter, hjelp oss å med din tråd.
Tror ikke jeg vil foreslå en ny tråd på dette emnet, det er tatt opp mange ganger før på mange forum.
Den ligger i at bilen ikke kan være mer enn 3500. Hengeren kommer i tilleg, og blir begrenset av bilens vognkort.hvor er begrensningen på BE?,
Det er det også, en ganske så stor en.Det er og skal være forskjell på BE og C1E
BE er bil inntil 3500 kg pluss henger.
C1E er bil inntil 7500 kg pluss henger. (D1E har også maks 7500 kg, samt begrenset vogntogvekt på 12000 kg, vet ikke om det fins tilsvarende for C1E. Derfor står det i parantes med spørsmålstegn lenger oppe)
Så tror jeg at jeg skal avslutte mitt engasjement på dette området i denne tråden...
Mvh Livar, BED1EMST.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Livars beskrivelse av begrensningene for de forskjellige bokstaver på førerkortet er rekti.
Men nå er tråden langt uttafor tips & triks for en AAB-eier å vite hva han kan og hvordan han kan det
Men nå er tråden langt uttafor tips & triks for en AAB-eier å vite hva han kan og hvordan han kan det
Min erfaring er at bilen klarer fint å dra en slik last, de er utrolig seige disse motorene. Men lange oppoverbakker går treeegt og hastigheter over 70 er ikke lett å oppnå. Det er lite krefter å gå på, så man faller fort igjennom...
Ta det rolig med oppvarming og nedkjøling av motor, og peil olje regelmessig.
Ta det rolig med oppvarming og nedkjøling av motor, og peil olje regelmessig.
magne
dagens: Ulv i fårikål.
dagens: Ulv i fårikål.
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
Hei
Kanskje det er lurt å skifte frostveske og? Ny frostveske kjøler vel mye bedre enn godt brukt? Eller er jeg helt på jordet nå?
Kanskje det er lurt å skifte frostveske og? Ny frostveske kjøler vel mye bedre enn godt brukt? Eller er jeg helt på jordet nå?
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Dette stemmer, Livar! D1E og C1E skal også vektmessig være det samme, så vidt meg bekjent ja...Livar wrote:Den ligger i at bilen ikke kan være mer enn 3500. Hengeren kommer i tilleg, og blir begrenset av bilens vognkort.hvor er begrensningen på BE?,Det er det også, en ganske så stor en.Det er og skal være forskjell på BE og C1E
BE er bil inntil 3500 kg pluss henger.
C1E er bil inntil 7500 kg pluss henger. (D1E har også maks 7500 kg, samt begrenset vogntogvekt på 12000 kg, vet ikke om det fins tilsvarende for C1E. Derfor står det i parantes med spørsmålstegn lenger oppe)
Så tror jeg at jeg skal avslutte mitt engasjement på dette området i denne tråden...
Mvh Livar, BED1EMST.
Frostveske kan være greit å skifte, om den ikke ser skikkelig bra ut, og måling angir at den ikke har fryse/kokepunkt som anbefalt. Spesielt på en 2.4d er det greit at den ikke koker tidligere enn normalthighline 2001 wrote:Hei
Også verdt å sjekke at sikringene til kjølevifta på disse er ok
Det som og kan være å tenke på før ferietur, henger eller ei, er bremseveske.
Frode Neergård
Takker for alle innspill.
Har kjørt campingtralle i mange år, så førerkortet er oppgradert til BE. Har også C1.
Ut fra de erfaringer jeg høster fra dere i forumet, så tenker jeg at alle bilens væsker blir skiftet før avreise, inkludert regreim og vannpumpe, samt at man planlegger fjellovegangen fra Vest til Øst utføres på nattestid.
Har kjørt campingtralle i mange år, så førerkortet er oppgradert til BE. Har også C1.
Ut fra de erfaringer jeg høster fra dere i forumet, så tenker jeg at alle bilens væsker blir skiftet før avreise, inkludert regreim og vannpumpe, samt at man planlegger fjellovegangen fra Vest til Øst utføres på nattestid.
Johansen
Bergenser
Bergenser
Hei. Kjørte en ca 93-modell 2,4 og hentet min siste T3... Total hengervekt ca rundt 1700 kg uten at jeg finregna på det. Bilen er god å kjøre med slik vekt og tåler det godt. Bare ikke press den for hardt i oppoverbakkene. MEN farten blir lav i oppoverbakkene. Det er ikke krefter nok til å holde akseptabel fart på landeveien og du vil lage lange køer eller ha mange stopp... Men det går om du har god tid
God tur uansett!