Russetralla "Enestående"

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Enestående
Car: T3 1985 Polyroof

Russetralla "Enestående"

Post by Enestående »

Kom over en Vw T3 på finn.no tidligere i høst på leten russebil. Selgeren ville ha 20 000 for den, men vi fikk pruta den ned til 15 000,- :)
Bilen var registrert som bobil, og har trilla 116 000 km. Motoren er en 1.9l ombygd til 2.1 fikk vi forklart, og den eneste skavanken er gåent enderør, pluss litt smårust inni blant annet. Så langt er vi sponset med 500,- fra Sparebank 1, og et par bolter fra Unneberg-Bil. I tillegg har vi fått noen fantastisk hyggelige priser på stereoanlegg av Installbay/Kvikk i Tønsberg :D

Fikk først idag vite at denne bilen var en sjeldenhet med originalt campinginteriør, interiør vi pælma på dynga siden det så hjemmesnekra ut, og vi skulle sette inn skikkelige seter. :oops: Jaja, gjort er gjort, og elg er elg. Har en video jeg tok tidligere i år, da bilen nettopp hadde skiftet eier og ikke var rasert innvendig: T3 før voldtekt
Image

Planen er å sette inn totalt fem seter. Vi har skaffet en treseter til å ha baki, og en toseter som står på skinner. I tillegg skal den totalrenoveres innvendig.
Gjøre liste:
Rive i stykker det som er: 100%
Ordne opp i blinklysa: 10%
Vaske bilen innvendig: 50%
Legge gulv: 50%
Sette inn seter: 75%
Sveise igjen høll i skroget: 0%
Endre kjøretøyklasse: 0%
Ordne med speil: 50% (Har ett av hver type)
Nye dørpaneler+trekke stoff: 0%
Lys/lyd: 0%
Male bilen rød: 0%
Skaffe enderør og montere: 0%

Setene er plukket fra delebil hos Unneberg-Bil i Tønsberg, og planen er å ha de to seterekkene stående mot hverandre. For å gjøre dette måtte vi bore til nye høll, noe som førte til et lite uhell hvor vi klarte å bore inn i hovedledningen. Bare den blå ledningen til dynamoen som er gåen, så det fikses så fort vi finner igjen el-tapen. :roll: Videre vil vi legge kryssfiner i bunn, med depron over og parkett øverst. Dette skal så bores igjennom for setefestene. Kommer også til å liste rundt for å gjøre det pent :)

Etter dette er fikset, er planen å ferdiggjøre lydisolering av glassfibertaket. Kanskje litt unødvendig når bilen skal brukes i en måned, men glassfiber resonerer godt, så det er likevel greit å få dempet litt. Deretter skal det trekkes i sort, imitert skinn, om jeg har forstått de andre riktig. Kommer etterhvert også til å ordne med noe lys rundt taket, og kanskje lager vi en "stjernehimmel" med LED-er? :roll:

Resten av hva vi skal gjøre utover kommer jeg tilbake til ettersom vi kommer videre. Foreløpig står bilen med bensintanken ute, noe vi måtte for å komme til bruddpunktet på ledningen. Reine bilmekanikerne blitt! Kommer også litt flere bilder underveis.
Etter en liten befaring av ducce999s, fikk vi litt tips om hva som kan plukkes fra bilen og selges her inne, så hold øye med salgstråden vår! Om du ser noe på bilder som kan være av interesse, så er det bare å skrike ut!

Image

Begynt å legge på lydisoleringsfilt, satser på å få dempet majoriteten av taket hvertfall, for å få dempet den verste resonansen. Silent Coat ble vurdert, men på prisgrunnlag bestemte vi oss for å holde det billigst mulig.

Image
Parkett

Image
Gløttevindu

Image

Image
Innvendig tak. Solluka i taket er herpa og "reparert" med gaffa. Denne skal etterhvert rives ut og erstattes med en "hatt" laget av blikkenslager.
Last edited by Enestående on 13 Dec 2010, 19:30, edited 2 times in total.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Russetralla "Enestående"

Post by ducce999s »

Trenger dere nye deler så sjekk på

www.koolart.no

og på

www.justkampers.com/shop/t25

Kan ju bare kommentere at guttene sitter på svingunderstell, coachfanger frem, 2+3 GL bakseten, framseter med høy rygg og en rimelig rustfri bil for øvrig
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Send meg en PM om dere vil ha tilbud på skikkelig lyd i bilen. Har noen russebil-pakker til spesialpris :)
Mvh
Pål
Enestående

Post by Enestående »

Takker ducce, er vel en slik en vi trenger til potta er det ikke?

Sjekk innboks Pål_B :)
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

stemmer det :)
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Enestående wrote:Takker ducce, er vel en slik en vi trenger til potta er det ikke?
Jeg har en ekstra liggende. Helt ny.
Mvh
Pål
Enestående

Post by Enestående »

:D

Ble ikke gjort annet enn småpirk idag. Tok litt mål og stakk innom maxbo for å høre om plater som kan legges under parketten. Er litt diskusjoner om hva vi skal gjøre. Om vi fortsetter som planlagt med parkett, eller tar å oljer ei plate vi har ligganes og heller skrur fast et vinyl/linoleumsgulvbelegg med sjakkmønster etc..

Fordelen med sistnevnte er jo at det ikke blir så forbanna glatt når det blir vått på gulvet.
Ellers tok fikk vi ordna med litt demping på den andre veggen i taket, mangler bare taket nå :) Merker at det hjelper en smule i alle fall!

I tillegg fikk vi oversendt noen logoforslag som vi kikka over og skrev ned et par notater på hvordan vi ønsker å ha det. Gleder oss til å se den ferdige logoen!
Enestående

Post by Enestående »

*Update*

Vært endel prøver og innleveringer nå før jul, så det har gått litt tregt de siste ukene. Men det har blitt gjort litt i alle fall!

Det vi har gjort denne uka her er å flytte alt av deler inn i et varmt rom, samt olja ei plate vi skal ha under parketten. I tillegg har vi bora igjennom både den og parketten, og fått det til å passe ganske så bra med skinnene til tosetern. Med andre ord må vi bare finne noen bolter som er lange nok + tilhørende muttere og evt. skiver, så kan vi få gjort oss ferdig med setene og ta den med til visning for biltilsynet etterhvert :)
Image

Igår var vi også og henta anlegg! Fikk noen meget hyggelige priser av Pål her fra Installbay/Kvikk :D
Sniki seg med en liten tilskuer på bildet gitt!
Image
Tre stykk 15", fire 6x9", forsterkere, kabler og hovedenhet m/ fjernkontroll. Kassebygging og kabellegging kommer seinere, akkurat nå står det trygt lagret til det skal inn i bilen.

Helt til slutt limte vi fast den resterende lyddempende filten vi hadde med Bondall - For et gris det blir! Ser ut som om noen har voldtatt en vaskebjønn eller to :lol:

Image

Har også lagt til et par nye saker som vi prøver å få solgt unna i salgstråden vår.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Dere får ikke godkjent at det er noe mellom seteskinne og gulv :( . seter skal være skrudd direkte fast i stålgulvet. I mitt tilfelle lå skinnene til setet over de orginale pressningene i gulvet og det ville de heller ikke godkjenne. Skulle ikke være hverken luft, teppe eller noe annet mellom setet og gulv.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Tur-Bo wrote:Dere får ikke godkjent at det er noe mellom seteskinne og gulv :( . seter skal være skrudd direkte fast i stålgulvet. I mitt tilfelle lå skinnene til setet over de orginale pressningene i gulvet og det ville de heller ikke godkjenne. Skulle ikke være hverken luft, teppe eller noe annet mellom setet og gulv.
På alle T4 Caraveller er det teppe "imellom" seteunderstell og gulvet. Men det er brukt distansestykker mellom gulv og stolbrakettene, slik at teppe ikke ligger i mellom. Jeg vil tro man kan kutte hull i teppe/plate og bruke distansestykker i metall, slik det er orginalt.
Mvh
Pål
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Pål_B wrote:
Tur-Bo wrote:Dere får ikke godkjent at det er noe mellom seteskinne og gulv :( . seter skal være skrudd direkte fast i stålgulvet. I mitt tilfelle lå skinnene til setet over de orginale pressningene i gulvet og det ville de heller ikke godkjenne. Skulle ikke være hverken luft, teppe eller noe annet mellom setet og gulv.
På alle T4 Caraveller er det teppe "imellom" seteunderstell og gulvet. Men det er brukt distansestykker mellom gulv og stolbrakettene, slik at teppe ikke ligger i mellom. Jeg vil tro man kan kutte hull i teppe/plate og bruke distansestykker i metall, slik det er orginalt.
Kranglet "litt" med dem om både sete montasje og belte innfestinger. Jeg hadde hentet både sete og belter fra en 10 år nyere toyota, monterte det på samme måte. Men i følge biltilsynets mann hadde toyotaen blitt typegodkjent med det arrangemanget. Når dette ble flyttet over i en annen bil ble det opp til den mannen som så på det om det var godt nok. Det endte med at jeg måtte bytte selene til en annen type som forsvaret bruker og som var komplette med skruer og alt. Alt av skiver og bolter i det settet var MINDRE enn de jeg hadde brukt i utgangspunktet.
Løse skiver eller distansehylser ville de ikke godta, de måtte i så fall sveisest fast.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Tur-Bo wrote:
Pål_B wrote:
Kranglet "litt" med dem om både sete montasje og belte innfestinger. Jeg hadde hentet både sete og belter fra en 10 år nyere toyota, monterte det på samme måte. Men i følge biltilsynets mann hadde toyotaen blitt typegodkjent med det arrangemanget. Når dette ble flyttet over i en annen bil ble det opp til den mannen som så på det om det var godt nok. Det endte med at jeg måtte bytte selene til en annen type som forsvaret bruker og som var komplette med skruer og alt. Alt av skiver og bolter i det settet var MINDRE enn de jeg hadde brukt i utgangspunktet.
Løse skiver eller distansehylser ville de ikke godta, de måtte i så fall sveisest fast.
Det tragiske, alltid når BT er innblandet, er at det er helt opp til dagsformen til vedkommende kontrollør. Fikk han seg en beta på morran, så går alt bra. Men har han stått opp med feil bein, da kan du snu i døra, uansett hva du er på BT for.
Mvh
Pål
Enestående

Post by Enestående »

Æsj da, det var et spark i skrittet :( Bilen disse skinnene var montert i, hadde et teppe som de var skrudd igjennom. Da vi ringte biltilsynet tidligere i år så mente fyren i andre enden at det ikke skulle bli noe problem å få godkjent det, men da får vi ta en telefon til da, også heller tenke litt lurt frem til den skal fremvises :)
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Har ikke vært borti disse problemene, men vil tro at en mail er bedre i ettertid enn å vise til en telefonsamtale? Da kan man muligens overbevise kontrolløren om at dette er gjort etter dems anvisninger.
Pål Strand
Sløkkas
-
-
Car: 98 mod. T4 2.5 TDI

Post by Sløkkas »

Da jeg bygget om setene i T3 min løftet de opp bilen og så på boltene under bilen. De så ikke inni bilen en gang...
Jeg har den orginale gulvmatten mellom gulvet og skinnene...
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT

T4 2.5 TDI - 1998
Enestående

Post by Enestående »

Gått litt sakte i det siste med jul og nyttår, men noe har vi fått gjort!

Etter litt surring fikk vi lagt både gølv og montert toseteren. Ble litt banning og svarting når gølvet hadde utvidet seg og skinnene plutselig var de få usle millimeterne forflyttet, noe som gjorde det vanskelig å få på seterekka. Men med litt lube og slagkraft gikk det :)

Image
Slik ble det seenes ut til slutt. Får håpe vi får det godkjent! Har sendt brev til samtlige trafikkstasjoner hvor vi har spurt om dette, og har ikke fått beskjed om at så lenge setebelter og bolter er festet med kraftige nok bolter og skiver så skal det ikke være noe problem. Så da satser vi på at h*n som etterhvert skal ta en kikk på bilen og vurdere om den kan godkjennes ombygd er i godt humør :)

I tillegg har vi satt på bensintanken igjen, men støtte på et lite problem.
Vi la merke til at det er to stk. trompeter (en på hver side) som later til å lede til hver sin minitank på hver side av bilen. Skal disse kobles til noe eller bare henge der? Hva er disse tankene til egentlig? En liten oppklarering her hadde vært kjekt, så skal vi gå til innkjøp av ei Haynesbok når vi får rota oss til det, så vi slipper å bli usikre hver gang noe uforutsett oppstår :D

Skulle egentlig legge ut dette bildet tidligere, men glemte det helt. Det som er ringet rundt hører vel til håndbrekket? Ser ut som det er relativt modent for utskiftning, eller?
Image
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det ser ofte slik ut der dessverre. Sjekk om det flisa opp, ellers er dt nok greit.

De små røra skal inn på slanger og plastrør til hver tank under forskjermene, over og bak forhjula. Du ser det hvis du legger deg ned og glaner oppi.

Det er og noen trompeter oppunder der over tankan på noen rør som sitter i karossen. De morkner opp og detter av, men jeg kan ikke se noen problem umiddelbart med åkjøre uten de, men de røra på tanken ville jeg hatt iorden, for der går bensindampen i lukket system.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Som Rune sier så er det ikke noe å bry seg om at det rust hvis selve kabelen ikke har fliset seg.

Hva gjelder tanken og ledninger sjekk bilden. Tankene er utjevningstanker for å unnvike at det blir tilbakeslag ved tanking.

Image
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Enestående

Post by Enestående »

Lite som har skjedd i det siste dessverre. Har fått festet alt av rør til bensintanken igjen, og i tillegg er tresetern kommet inn i varmen! Det måtte litt modifisering til, men det gikk!

Image

Satser på å få gjort mesteparten av det resterende arbeidet i vinterferien/uke 8. Blant annet rigge opp anlegget :D, trekke nye paneler i stoff (blir svart imitert skinn/skai) og kanskje få sydd noen setetrekk så det ikke blir søl på setene.

Begynner å bli en stund siden vi pelte ut setene, så derfor har vi et lite spørsmål (se bilde nedenfor):

Image

Bilde 1 viser setebelte A til treseteren. Det hullet festet der, hvor skal det festes? Mener å huske at det skal festes under den andre sittedelen på treseteren (bilde 2), kan det stemme?
Enestående

Post by Enestående »

Oi, er visst en stund siden sist oppdatering, så da er det vel på plass med en aldri så liten en? :D

Dette har skjedd siden siste oppdatering:
*Bensintanken er på, og motorn er igang igjen! :)
*Basskasse har blitt ferdigbygd
*Stoff er hentet, og trekking av paneler har begynt
*Lakkert dash
*Custom made grill

Trukket i svart skai med vatt under:
Image

Basskassa:
Image

Image

Fant ut at vi ikke har bruk for følgende, og plukket den dermed pent av.
Omformer: 250V ~ 380V, er dette noe som kan selges? Laget av "Philip Haugi AS, Elektronisk Fabrikk, Nesttun Bergen" står det. Ser ganske så original ut, har flere bilder om ønskelig.

Image
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

det er ikke noen omformer.. det er bare 220v nettstrømdelen til bilen... den blå er inntaket så har du sikringsboksen med 2 stykk 10A sikringer og derfra forgreining ut i bilen..;) salgbart.. ja absolutt..;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Enestående

Post by Enestående »

Ah okei, den ligger ute til salgs i salgsseksjonen nå. Åpen for bud!

Har drivi å ryddi litt i ledningene under dashbordet da det lå en del løse kabler der. Men kom fram til noe jeg stussa litt over.

Image

Den ene ledningen der som er nappet løs var jordet fast i en skrue (som så ganske fabrikk ut), ved døra. Dette er altså på høyresiden. Men! Den andre endene var ikke koblet fast i noe som helst. Er det noen som har peil på hvor den skal hen, eller om den kan bare rives ut? Nødblinken vår fungerer kun på den ene siden, kan det ha noe med dette å gjøre?
Så det var en liten svart boks som flere ledninger gikk inn til, kan den ha falt ut derfra?
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

hvis kabel er brun er det en jordledning. Men hvor hen den har gått er ikke enkelt å si.

Dern sorte boksen, hvordan ser den ut, hvor sitter den?
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Enestående

Post by Enestående »

Den svarte boksen sitter rett under dashbordet på passasjerside og ser slik ut:

Image

Vi skulle egentlig begynne å koble opp anlegget idag, men støtte på et problem, bilen har jo ikke vanlig ISO-kontakt?
Den har bare fire ledninger + antenne som standard. Hva gjør vi da?
Image

Her er forresten et bilde av et stk. ferdig trukket basskasse :)

Image

Veldig fornøyd med resultatet!
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Dere kan få overganger til isokontakten, eller klippe de ledningene dere har og koble pluss til pluss osv.
Post Reply