Justering av dieselpumpe Caravelle 2.5 TDI
-
mekkern
- Car: T4 2.5 tdi 1997 modell
- Phone: 97065169
Justering av dieselpumpe Caravelle 2.5 TDI
Hei
Jeg har måtte overhale toppen på Caravelle t4 2,5 TDI 1997, da register-remhjulet på veiva løsnet og kammen fikk bevege seg fritt i forhold til stempel o.l. Sørgelige saker!
Jeg har overhalt toppen og satt det hele sammen igjen. Bilen går litt hardt, tror det er dieselpumpa som er feiljustert. Kjøpte ev VAG diagnoseverktøy på Bildiagnosebutikken.no og installerte et program på PCen som heter VCDS-lite. Dette viser at injection skjer 19,6 grader før TDC. Er dette for tidlig, og hva skal det være?
Fint om noen kan hjelpe meg. finner ikke noe noe andre steder.
Mekkern
Jeg har måtte overhale toppen på Caravelle t4 2,5 TDI 1997, da register-remhjulet på veiva løsnet og kammen fikk bevege seg fritt i forhold til stempel o.l. Sørgelige saker!
Jeg har overhalt toppen og satt det hele sammen igjen. Bilen går litt hardt, tror det er dieselpumpa som er feiljustert. Kjøpte ev VAG diagnoseverktøy på Bildiagnosebutikken.no og installerte et program på PCen som heter VCDS-lite. Dette viser at injection skjer 19,6 grader før TDC. Er dette for tidlig, og hva skal det være?
Fint om noen kan hjelpe meg. finner ikke noe noe andre steder.
Mekkern
Re: Justering av dieselpumpe Caravelle 2.5 TDI
Velkommen til forumet:)
Kjøp passende mikrometer. Da får du det perfrkt:)
Dieselkontor.de har saker som passer:)
Det er også utrolig viktig at du bruker riktig verktøy for å få kammen så perfekt som mulig i forhold til veiva. Den går nok litt hardt hvis det er feil også. Toleransene er så små, så små
Tror du har Bosch vp pumpe, men det er jeg overhode ikke sikker på, men det vet Der postmeister:)
Kjøp passende mikrometer. Da får du det perfrkt:)
Dieselkontor.de har saker som passer:)
Det er også utrolig viktig at du bruker riktig verktøy for å få kammen så perfekt som mulig i forhold til veiva. Den går nok litt hardt hvis det er feil også. Toleransene er så små, så små
Tror du har Bosch vp pumpe, men det er jeg overhode ikke sikker på, men det vet Der postmeister:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Sjekk denne linken : http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... ng#p126001
Ellers så meiner jeg og huske at max TDC er 4 grader...så med 19,6 vil den nok gå noe hardt. For og senke tenningen ca 15 grader så tror jeg du må løsnes kam hjulet, men prøv først med omløpshjulet og evtelt still etter på stramme hjulet slik at pumpereima ikke hopper!
Ellers så meiner jeg og huske at max TDC er 4 grader...så med 19,6 vil den nok gå noe hardt. For og senke tenningen ca 15 grader så tror jeg du må løsnes kam hjulet, men prøv først med omløpshjulet og evtelt still etter på stramme hjulet slik at pumpereima ikke hopper!
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
mekkern
Nå har jeg kjørt snart 400 mil etter at jeg overhalte toppen. Fungerer fint, men det er hvit eksos når den er kald og noen minutter etterpå. Det er ikke lekasje av kjøleveske, så tror det er noe med ettergløding. Erfaringer?
Ellers så var der bøyde ventiler i toppen, men dreide ventilen rett slik at den passet i setet. Verkstedet hadde liten tro på dette, men bilen har altså snart gått 400 mil, og da mp det bety at det var suksess likevel...
Ellers så var der bøyde ventiler i toppen, men dreide ventilen rett slik at den passet i setet. Verkstedet hadde liten tro på dette, men bilen har altså snart gått 400 mil, og da mp det bety at det var suksess likevel...
-
mekkern
Nå har jeg kjørt snart 400 mil etter at jeg overhalte toppen. Fungerer fint, men det er hvit eksos når den er kald og noen minutter etterpå. Det er ikke lekasje av kjøleveske, så tror det har noe med ettergløding å gjøre. Erfaringer?
Ellers så var der bøyde ventiler i toppen, men dreide ventilen rett slik at den passet i setet. Verkstedet hadde liten tro på dette, men bilen har altså snart gått 400 mil, og da må det bety at det var suksess likevel...
Ellers så var der bøyde ventiler i toppen, men dreide ventilen rett slik at den passet i setet. Verkstedet hadde liten tro på dette, men bilen har altså snart gått 400 mil, og da må det bety at det var suksess likevel...
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
diskutert i 100 foskjellige innlegg her bare i vinter, men hvit røyk er nok defekte glødeplugger. En eller flere. Du bytta vel disse når du hadde toppen ute? Isåfall bør du få de på garanti. Så kort levetid er unormalt.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
camperwizard
- -

- Car: T4 2,5 tdi 1999
- Phone: 94831217
Hei
Når register er satt opp korekt på pumpeløft med måleur, er dynamisk justering neste steg.(det er altså ikke nok å bare justere pumpeløft på TDI)
med diagnose-pc tilkopplet (pc viser tenningskurve), skal man finjustere de to strammerne på dieselreimens løpehjul. Motor skal selvfølgelig være gjennomvarm.
Dette er tatt i fra den blekka jeg fikk hos møller.
Når register er satt opp korekt på pumpeløft med måleur, er dynamisk justering neste steg.(det er altså ikke nok å bare justere pumpeløft på TDI)
med diagnose-pc tilkopplet (pc viser tenningskurve), skal man finjustere de to strammerne på dieselreimens løpehjul. Motor skal selvfølgelig være gjennomvarm.
Dette er tatt i fra den blekka jeg fikk hos møller.
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Steinar Fredriksen
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
nei du skal kun justere omlenkhjulet. Strammerhjulet skal du la være. Omlenk skal justeres mens motoren går. En gøyal opplevelse for folk som ikke har gjort det før. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
camperwizard
- -

- Car: T4 2,5 tdi 1999
- Phone: 94831217
ok
nå ble jeg forvirret.
jeg oppfattet det slik (fra møllers papirer) når det ene hjulet strammes så må det andre slakkes, slik at "pilene" på justeringsmekanisme ligger innenfor områdene sine. hvis ikke vil dieselreima bare bli strammere og ikke forandre lengde på hver sin side av tannhjulene(kam og dieselpumpe)
jeg oppfattet det slik (fra møllers papirer) når det ene hjulet strammes så må det andre slakkes, slik at "pilene" på justeringsmekanisme ligger innenfor områdene sine. hvis ikke vil dieselreima bare bli strammere og ikke forandre lengde på hver sin side av tannhjulene(kam og dieselpumpe)
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Steinar Fredriksen
-
fredriksen
- -

- Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg
Re: Sv: Justering av dieselpumpe Caravelle 2.5 TDI
Gammel tråd men svarer fordet så vet andre det å.camperwizard wrote:oknå ble jeg forvirret.
Stemmer det at når omlenke hjulet justeres(6 unbraco, å 16 leddnøkkel) så skal man sjekke at strammehjulet stemmer på pilene.
Hvis ikke skal dette også justeres(6 unbraco, å 13 leddnøkkel).
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Re: Sv: Justering av dieselpumpe Caravelle 2.5 TDI
Enig med deg ja!!!! Kan ikke for eksempel slakke det ene hjulet utenfredriksen wrote:Gammel tråd men svarer fordet så vet andre det å.camperwizard wrote:oknå ble jeg forvirret.
Stemmer det at når omlenke hjulet justeres(6 unbraco, å 16 leddnøkkel) så skal man sjekke at strammehjulet stemmer på pilene.
Hvis ikke skal dette også justeres(6 unbraco, å 13 leddnøkkel).
å stramme etter det andre!!!!
Morten B
-
Wiggo Jensen
- -

- Car: T4 2,5tdi 2000 mod
- Phone: 905 77 005
Mener slaglengden skal være 0,55 mm på måleuret, altså knapt en halv millimeter. Tok feil av dette første gangen og stillte klokka på 5,5 millimeter... Motoren gikk som ei kaffekværn.