Olja renner ut!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
excit

Olja renner ut!

Post by excit »

Jaggu er jeg lei den dårlige kvaliteten på våre kjære biler, hadde dette vært en Golf (gud forby) hadde den vært i pressa nå.

I dag skulle jeg fyre opp, 27 minusgrader hjemme, motorvarmer sto på 1 times tid, startet helt greit. Men da jeg gikk rundt for å legge noe bak så jeg det rant en stri strøm olje fra motor. Kommer fra oljekjøler(/varmer) "kladden" mellom motor og filter. Sikkert pakningen eller kjøleren som har sprukekt pga. høyt oljetrykk, har begge deler liggende heldigvis.

Men: Noen som tør si om dette er en relativt grei jobb i -20? Tenker jeg tar av filteret og så skrur en kontramutter på "røret" som går gjennom kjøleren og skrur det ut for så å klemme igjen kjølerslangene og tar de av "kladden", montere nye deler i omvendt rekkefølge. Noen kommentarer? Vente til våren? :D

Tron

For ordens skyld: Jeg har alltid hatt gamle biler og synes det bare skulle mangle at det stadig er behov for større og mindre reparasjoner/overhalinger når bilen er 20 år og har gått nærmere 250`km, men det kjipe med T3 i forhold til f.eks. mine gamle Citroen`er er at det skjer så ofte alvorlige feil på kjølesystem, drivverk, motor etc. Ting du ikke kan kjøre med eller lett fikse midlertidig.
Tron Bøe
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Re: Olja renner ut!

Post by Tom Bringsvor »

Dårlig kvalitet, vel.
Alt av gummi /pakninger / tetninger begynner å tørke ut med en gang de er produsert.
Hvor rask dette skjer er avhengig av hva de blir utsatt for, snø, is, vann, olje luft, salt, bensin, diesel osv og ikke minst trykk og temperatur.
Det finnes forskjellige gummitype til forskjellige bruksområder eks.
Nitril (NBR), EPDM, Viton, naturgummi og sikkert mye drittgummi, hva vet jeg.

Ta en strikk å legg denne på kjøkkenbenken, den blir fort tørr.
Om du tar å legger denne i en pose og klemmer ut lufta, holder den mye lengre.

Lagring av gummi i tette poser er viktig, all gummi man skal ta vare på bør pakkes inn i plast.

Eller så skjønner jeg hva du ellers nevner, jeg prøver å tenke slik at det som "skrangler nå i vinter, må jeg få fiksa før neste vinter, vintervedlikehold gjøre før vinteren sette i gang.

Man kan ikke vedlikeholde en drivaksel som ryker om vintern, jeg skjønner det.

Men alt har en levetid, dessverre.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
kg72
-
-
Car: 2x T3, 1x T5
Phone: 90786775

Post by kg72 »

Jeg har merket noe av det samme. Når min '87 T3 112i startes opp ved -15 eller kaldere har den en tendens til å "gulpe opp" ca. 1 dl olje. Har ennå ikke funnet ut hva det skyldes. Når motoren har kjørt noen minutter er "alt" normalt igjen.
Håvard Sørensen, Oslo
_______
/__|__|__|
=O===O=
Member of Team Syncronaut
1972 VW Karmann Ghia
1987 VW Transporter 112i Aut 9-seter
1990 VW Westy Atlantic Syncro 112i 5-seter
2010 VW Caravelle 4M 180hk
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Skru av oljefilteret, mutteren som holder kjøleren på plass, tror den var 27mm?, eventuelt vannslangene, så kan du dra den av.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

kg72 wrote:Jeg har merket noe av det samme. Når min '87 T3 112i startes opp ved -15 eller kaldere har den en tendens til å "gulpe opp" ca. 1 dl olje. Har ennå ikke funnet ut hva det skyldes. Når motoren har kjørt noen minutter er "alt" normalt igjen.
bruker du originalfilter?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Mfall
-
-
Car: t3td
Phone: 4766-8151

Post by Mfall »

Hei!

Hvis du bor i nerheten av en vaskehall er jo det et fint sted å stå på kveldstid :P

Går jo ganske kjapt å bytte somregel, gjøre klar verktøyet innendørs hehe :D Jeg for min del må si meg litt enig, virker som om det har en tendens til å bli mye skruing/rustbehandling etc på t3... Godt vi har detta forumet :D
91' VolksWagen Caravelle 1900tdk
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Mfall wrote:Hei!

Hvis du bor i nerheten av en vaskehall er jo det et fint sted å stå på kveldstid :P

Går jo ganske kjapt å bytte somregel, gjøre klar verktøyet innendørs hehe :D Jeg for min del må si meg litt enig, virker som om det har en tendens til å bli mye skruing/rustbehandling etc på t3... Godt vi har detta forumet :D
Vel, nå må dere jo husk da at det er over 20 år gamle biler vi kjører rundt i . Hvis dere prøver å legge merke til hvor mange 25 år gamle Toyotaer dere ser i trafikken kontra T3 vil dere bli overrasket :) Og toyota er verdens beste bil....eller ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Kan nå ikke si meg helt enig i kvalitetspåstanden.. Hva sammenligner du med?

På min andre T3 nå(begge har rundet oppunder 300k), og det jeg har hatt av trøbbel kan stort sett alltid tilskrives naturlig slitasje eller inkompetent mekaniker(jeg lærer litt hver gang :) ).. De har aldri sviktet meg langs veien, og de har alltid startet uansett temperatur..

Mitt inntrykk er generelt greit sammenskrudde biler, over 7 år har driftskostnadene vært veldig lave sammenlignet med å ha en ny bil med lån og dyre servicer(det er faktisk inkludert bensinforbruket!). :)
Mfall
-
-
Car: t3td
Phone: 4766-8151

Post by Mfall »

joda, alt er relativt..
Men både de t3 fatter har hatt, og den jeg har har det vært kluss med.. Hovedgrunnen til det er vel mange flere tidligere eiere og mye rare løsninger/reperasjoner på ting :P Men såklart igjen, er jo ofte det på en 20 år gammal bil :D

Har du fått noe årnings på bilen excit?

God Jul!!!
91' VolksWagen Caravelle 1900tdk
excit

Post by excit »

Mitt sammenligningsgrunnlag er 23 år med godt brukte Citroen`er. Jeg har vel hatt 4 D modeller ("Padde"), 5 CX + BX og Xantia. Har alltid kjøpt billige, godt brukte biler dels pga. det du er inne på mht. veldig lave kostnader på bilholdet og dels fordi reparasjon, vedlikehold og til dels restaurering av bil er en kjær hobby. Jeg har ikke hatt stans langs med veien med noen av 12-13 Citroen`ene jeg har hatt. Noen toppakninger har jeg byttet, det har vel vært den mest alvorlige feilen, men fremdeles noe jeg har kunnet kjøre mange mil med til det passet å ta jobben.

Med T3`en har jeg hatt drivakselbrudd (40 mil hjemmefra), drivaksel som hoppet av (skruene løsnet, 5 mil hjemmefra) denne oljelekkasjen nå (hjemme), radiatorslange som hoppet av og dumpet all kjølevesken (10 mil hjemmefra). Det som irriterer meg mest er at det ikke er noe forvarsel, kjølesystemet lekker ikke en liten stund før det går til &(%¤&(%¤(/&¤, det bare ryker helt plutselig. Drivakslene har ikke kommet med ulyder eller vibrasjoner, før alt går åt skogen. Det gjør at jeg kjører med en uggen følelse når jeg skal på lengre turer, hva går galt denne gangen?

Jeg tror at hvis kjølesystemet hadde vært mindre komplisert og mer pålitelig/solid ville mye av den følelsen blitt borte. Men systemet er jo full av plastdeler og slanger som ikke holder mål etter 20 år. Og går du til Møller for å få nye deler finnes de ikke lengre, og skulle de kunne få tak i noe så koster de helt absurde beløp.

Bilen i seg selv er for mye av min bruk helt genial, utrolig romslig, super firehjulstrekk, god å kjøre, sjarmerende, og det finnes mye rimelige og bra deler å få tak i fra utenlandske leverandører. Nesten fristende å stappe inn en subaru motor og bytte ut det som da står igjen av kjølesystemet med rustfrie deler og nye slanger fra noen som leverer kvalitet, så kan jeg i det minste alltid regne med å komme meg hjem.

Uansett, har nå tilbrakt to kvelder under bilen i -15 og satt inn ny oljekjøler med ny pakning (den gamle pakningen fant jeg aldri, antagelig sendt i bane av oljetrykket når den ga opp kampen mot alderen), nytt filter og byttet olje. For et drittjobb! Den "riktige" måten er åpenbart først å ta bort bakre eksosmanifold og røret fra termostathuset til vannpumpen, men det var aldri aktuelt, det fikk heller bli såre knoker og litt banning.

Kjørte en halvtimes tur i kveld, alt fungerer bra igjen. håper det holder ut vinteren...

Så, God jul!

Tron
Tron Bøe
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Den riktige måten å gjøre det på er allerede beskrevet. Av med kjøleslanger, av med oljefilter, av med mutter som holder oljekjøler og trekk oljekjøler av. Gjort det før selv, men da fikk jeg bare lekkasje i forkant, ikke oljetømming. 8) Og jeg har ikke noe problem med å forstå at det blir lekkasjer etter over 20 års bruk. :roll: Foreslår at du går opp løypen for alle oss andre, og finner nye slanger hos f.eks Tess eller andre steder, av nyere og moderne kvalitet som kanskje holder i mer enn 30 år?
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Post Reply