Skal ha Transporter T5 og trenger litt tips

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
snekkern
Car: 08 Transporter 4M

Skal ha Transporter T5 og trenger litt tips

Post by snekkern »

Hei. Har nå trålet forumet i en liten uke, og har funnet det meste jeg lurer på. Har også laget meg en "sjekkliste" i forhold til ny bil, for å lette en sammenligning. Har i tankene en 05-09 Vw Transporter 2,5tdi 4M, 3 seter med 2x skyvedør og hel bakluke. Mine 2 forrige biler var hvite, så denne gangen prøver jeg en annen farge.

Det jeg lurer på er:

-Er det noen fordeler med noen av modellene 05, 06, 07 eller 08 i forhold til hverandre? Lyddempinger, esp, eller andre ting som kanskje har blitt "standard" ila disse årene? Årsmodellene ligger ganske nært i pris, så om det er andre forskjeller, kan det fort være verdt noen kroner.

-Ser det skal gå bra å få ettermontert cruisecontrol. Hva ligger denne på i pris, inkl/eks montering? Slik at jeg vet hvor mye jeg skal verdsette denne i en evt bil som allerede har cc.

-Er sentrallåsen fjernstyrt på samtlige, eller finnes det biler uten fjernkontroll?

-Er det varme i speilene på alle bilene med "elektriske speil"?

Må på forhånd takke, da jeg finner og har funnet mye nyttig info her. Og "egen" stylingshop er heller ikke å forakte. :)
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Re: Skal ha Transporter T5 og trenger litt tips

Post by Kall'n »

Jeg kjøpte vel min bil for cirka 4 mnd. Helt lik slik du har tenkt å kjøpe.

Min er 08 modell, og jeg vet ihvertfall at denne modellen ikke sliter med rustproblemer som eldre modeller gjør (06 f.eks).

2,5 literen som du får i 08 modellen, er kjede på, og slipper å styre med registerreimen. Vet ikke om dette er standard på de litt eldre modellene, men det vet vel kanskje noen andre her?

AC er ihvertfall greit å få med på kjøpet! Kjekt når det er varmt ute, og når det dugger mye innvendig på rutene ;) Det var en av tingene jeg skulle ha når jeg kjøpte bil.

Diffsperre er ekstrautstyr på 4motion. Koster cirka 10.000 kr nytt. Selgeren jeg kjøpte bilen av visste ikke hva det var, så han hadde ikke noe tillegg i prisen for det ;) Utrolog greit å ha hvis du skulle sette deg skikkelig fast.

Fjernkontrollen er vel noe alle disse bilene har.

Husk å vær nøye med serviceintervallene. Ikke kjør så lenge med oljen som forhandlereen sier. Jeg bytter hver 10.000. Da er du stort sett garantert lang levetid på motor. Husk også å bytte olje+ filter på Haldex koblingen på 4motion. Den er mange som glemmer, og er viktig å få byttet. Mener intervallen er 60.000 km på dette.
snekkern

Post by snekkern »

Nå skal den bilen jeg finner gå nordpå, hvor det nesten ikke saltes. Dersom jeg finner en som har gått sørpå siden 06 som er uten rust, kan da umulig dette bli noe problem for meg her oppe. Ser at jeg må litt opp i pris for å få en som er gått under 100k som ikke er hvit, dersom jeg vil opp i 07-08 mod, mens jeg har en 06 for hånda, som er gått 78000 og er sølvfarget. Muligens lakkerte fangere.
Noen flere med meninger om rust på 06? Hvor er det problemet pleier å utarte seg?

Mener å ha lest her inne at 2,5 tdi har kjede, uansett modell. Om ikke noen har info om dette her inne, får jeg vite det ila uken, sammen med bilder av den jeg nevnte over.

Jeg har ikke sett noen uten AC, så det tror jeg går greit. Ac skal jeg uansett ha på den bilen jeg kjøper nå.

Diffsperre er sjelden på modeller før 08, om ikke helt fraværende. Har rett og slett ikke behov for det heller

Skal holde styr på servicene. Litt forskjeller ute og går på oljeprodusenter også, høres det ut som.
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

2,5 literen har kjede mens 1,9 har reim.
Morten B
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Jeg ringte på en del biler før jeg kjøpte min. De fleste sa det var det "vanlige" rustproblemet. Er vel spesielt dørhåndtak det gjelder på. Dette problemet kommer vel uansett om det er saltet eller ikke såvidt jeg vet.
TDIPOWER
-
-

Post by TDIPOWER »

2,5TDI 174hk har vel drev og ikke kjede. Diff sperre trenger du ikke, jeg hadde dette på min -06 mod og brukte den aldri. prøvde ett par ganger men bilen kom bedre frem uten sperra innkoblet. sinkslipp finns også på bakdøra
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

TDIPOWER wrote:2,5TDI 174hk har vel drev og ikke kjede. Diff sperre trenger du ikke, jeg hadde dette på min -06 mod og brukte den aldri. prøvde ett par ganger men bilen kom bedre frem uten sperra innkoblet. sinkslipp finns også på bakdøra
2,5 TDI 131 hk og 174 hester har kjede begge to såvidt jeg vet.
Diff sperre er noe du kanskje ikke trenger, men er kjekt å ha NÅR du har behov for det en sjelden gang. Har prøvd denne i f.eks bakker hvor jeg har stoppet bilen, for å prøve å løse den igjen. Uten diffsperr bare spant den, men når jeg koblet den inn kom den sg opp, så den funker ;)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

de har ikke kjede. De har drev. 1,9 har tannreim.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Der Postmeister wrote:de har ikke kjede. De har drev. 1,9 har tannreim.
Disse drevene, det er vel ikke meningen at disse skal byttes??
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Jepp, de har drev og ikke kjede som jeg skrev :oops: Ble en skrive leif der gitt :)
Morten B
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Kall'n wrote:
Der Postmeister wrote:de har ikke kjede. De har drev. 1,9 har tannreim.
Disse drevene, det er vel ikke meningen at disse skal byttes??

neida, motoren ryker lenge før det. Alt som går lenger enn 250000km er vel å regne som under...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
snekkern

Post by snekkern »

Er det noen som har montert sub i transportern? Er det andre løsninger enn å customlage en kasse til å ha under det ene setet, og ha forsterkeren under det andre? Eller er det kanskje plass til en sånn tynn aktiv som flere har, bak passasjersetet, evt under førersetet?

Virker som det skal la seg gjøre å ettermontere cruise control, i følge det jeg leser her inne.
Og å flytte litt på skilleveggen må vel også la seg gjøre, da jeg er 190+

Kjenner at jeg gleder meg en hel del til tiden fremover :)
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

snekkern wrote:Er det noen som har montert sub i transportern? Er det andre løsninger enn å customlage en kasse til å ha under det ene setet, og ha forsterkeren under det andre? Eller er det kanskje plass til en sånn tynn aktiv som flere har, bak passasjersetet, evt under førersetet?

Virker som det skal la seg gjøre å ettermontere cruise control, i følge det jeg leser her inne.

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å tukle med den skilleveggen ihvertfall..
snekkern

Post by snekkern »

Skal ikke gjøre noe med veggen uten å konferere med vårt kjære tilsyn. Det er vel også et alternativ å få tak i en comfortvegg?

Jeg ser det varierer litt med varmeinnstillinger over der jeg tror askebegeret sitter. Noen biler har en vrider som går fra 0 til 4 og en temperaturvrider, mens noen har et "hull".

Samme gjelder det "klokkedisplayet" i taket. Der er det også noe med varmeinnstilling. Har jeg forstått det riktig med at de to vriderne i dashen er varme bak, mens det i taket har med fjernstyrt webasto og gjøre?
Er det der oppe infoen fra kjørekomputeren befinner seg, dersom bilen har denne da?
Er det standard med utetemperatur?

Blir mye spørsmål her, men det får så være. Tror jeg har dekket det aller meste, når jeg har fått svar på de jeg har stillt i denne tråden :)
hauken
Car: t5 130tdi 4motion 07mod

Post by hauken »

snekkern wrote:Skal ikke gjøre noe med veggen uten å konferere med vårt kjære tilsyn. Det er vel også et alternativ å få tak i en comfortvegg?

Jeg ser det varierer litt med varmeinnstillinger over der jeg tror askebegeret sitter. Noen biler har en vrider som går fra 0 til 4 og en temperaturvrider, mens noen har et "hull".

Samme gjelder det "klokkedisplayet" i taket. Der er det også noe med varmeinnstilling. Har jeg forstått det riktig med at de to vriderne i dashen er varme bak, mens det i taket har med fjernstyrt webasto og gjøre?
Er det der oppe infoen fra kjørekomputeren befinner seg, dersom bilen har denne da?
Er det standard med utetemperatur?

Blir mye spørsmål her, men det får så være. Tror jeg har dekket det aller meste, når jeg har fått svar på de jeg har stillt i denne tråden :)
Varme bak og webasto er riktig,info fra kjørekomputer er mellom speedometer og turteller,var ikke standard med kjørekomputer og utetemp i 2007 iallefall,du måtte bestille kjørekomputer for å få utetemp.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

2,5 TDI har tannhjulsregister. Ikke noe skifteintervall på dette, og det pleier å fungere uproblematisk. Det er heller ikke noen andre reimer på disse motorene. Dynamo og klimakompressor drives av aksler som kommer ut av registerhuset. Her sitter det noen spesielle koblinger som har skifteintervall på 150000 km. Det er ganske mye jobb, og blir dessverre ikke noe billigere enn å skifte registerreim på en annen type motor.

Utfra skriveriene her på forumet kan det høres ut som disse motorene havarerer hele tida, men jeg har ikke helt den samme erfaringa. På jobben har vi solgt massevis av biler med disse motorene. Vannpumper som lekker kjølevann inn i motorolja er kjent. Eksosmanifolder som sprekker har vi vært borti. Men bortsett fra en motor med noe kamakseltrøbbel, har vi vel ikke opplevd noen havarier på disse motorene. Det er mulig en godt vedlikeholdt T4-motor er mer skuddsikker, men jeg ville ikke vært kjemperedd for å kjøpe en T5 med slik pumpedysefemmer.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Jeg er kjempefornøyd med min, gått 60 000.
Brukes kun privat.
Bruker den moderat, men bestemt.
Service kun hos merkeverksted.

Men jeg skjelver litt i buksene ut fra noens erfaringer her.
(lurer på om jeg snart skal bytte den inn i en Transit, neida, bare kødda).
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Rikskringkastingen wrote:2,5 TDI har tannhjulsregister. Ikke noe skifteintervall på dette, og det pleier å fungere uproblematisk. Det er heller ikke noen andre reimer på disse motorene. Dynamo og klimakompressor drives av aksler som kommer ut av registerhuset. Her sitter det noen spesielle koblinger som har skifteintervall på 150000 km. Det er ganske mye jobb, og blir dessverre ikke noe billigere enn å skifte registerreim på en annen type motor.

Utfra skriveriene her på forumet kan det høres ut som disse motorene havarerer hele tida, men jeg har ikke helt den samme erfaringa. På jobben har vi solgt massevis av biler med disse motorene. Vannpumper som lekker kjølevann inn i motorolja er kjent. Eksosmanifolder som sprekker har vi vært borti. Men bortsett fra en motor med noe kamakseltrøbbel, har vi vel ikke opplevd noen havarier på disse motorene. Det er mulig en godt vedlikeholdt T4-motor er mer skuddsikker, men jeg ville ikke vært kjemperedd for å kjøpe en T5 med slik pumpedysefemmer.

Er veldig enig med at det høres ut som utrolige dårlige motorer! Jeg kjenner flere som har hatt slike biler lenge uten noen problemer!
Så må vi huske på at dette er et forum, og der henvender seg stort sett alle som har problemer med bilene sine ;)
snekkern

Post by snekkern »

Jeg lar meg ikke skremme så lett :)
Jeg er ganske lang, og etter å ha testet en del, innser jeg at jeg nesten blir nødt til å enten flytte skilleveggen, eller anskaffe comfortskillevegg. Er det noen som har undersøkt om det er mulig å få tak i en slik fra møller? Sikkert en lekker sum for en slik en...

Ser det har blitt betalt 2000,- i mellomlegg fra vanlig til ny på garanti, som jeg regner nok med 3-5000 for en ny en.
snekkern

Post by snekkern »

Fikk pris fra Møller Trondheim på comfort skillevegg. 5216,- u/mont.
Har også snakket med biltilsynet, som ga ok på å flytte den vanlige veggen bakover. Tok dette via telefon, så jeg har ikke fått noe skriftlig, men lar meg lett overbevise i enkelte tilfeller. :)
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

DEt er ikke noe problem å flytte skille veggen i T5 bare du forsatt tilfredstiller kravet ang stats kassen.
Polardego
-
-
Car: 06 T5 TDI 4motion

Post by Polardego »

snekkern wrote:Er det noen som har montert sub i transportern? Er det andre løsninger enn å customlage en kasse til å ha under det ene setet, og ha forsterkeren under det andre? Eller er det kanskje plass til en sånn tynn aktiv som flere har, bak passasjersetet, evt under førersetet?

Tips: Focal 10" Aktiv sub passer fint under passasjersetet og låter fortreffelig bra.
Har det i min bil kombinert med Focal 6"5 høytalere i dørene og org. på dash.
75 Audi 80 GT
75 Passat TS aut
82 BMW 316 aut
84 Golf 1.6
99 Passat TDI "Gatebil-edition"
99 Lupo
01 Golf 4 Highline
06 Transporter TDI 4motion
07 Polo GTi "S2000"
12 Caddy 2.0 TDI

http://www.partsandretards.no
Polardego
-
-

Post by Polardego »

Mine erfaringer etter 15000 km. (gått 84000 nå)

- Eksosmanifold byttet
- Rust rundt dørhåndtak skyvedør (fikset)
- Defekt pussermotorbak (byttet)
- Rust rundt bakviskere (begge dører lakkert)
- Defekt varmetråd i høyre speil (ikke fikset)
- Bremsekloss-slitasjelampa lyser (ikke fikset)
- Webasto-hjernen gir feilmelding, men funker som det skal.

Clutch ble byttet på 60000 km.

Jeg har en 06 TDI 4motion (174hk)

Har oppdatert bilen ganske mye, se gjerne i min prosjekt-tråd.

Er veldig fornøyd tross litt småproblemer, god og kjøre. Min har jeg lydisolert ekstra og lagt inn nytt caravelle stoffteppe.
75 Audi 80 GT
75 Passat TS aut
82 BMW 316 aut
84 Golf 1.6
99 Lupo
01 Golf 4 Highline
07 Polo GTi "S2000"
12 Caddy 2.0 TDI

snekkern

Post by snekkern »

Polardego wrote: Tips: Focal 10" Aktiv sub passer fint under passasjersetet og låter fortreffelig bra.
Er det en av disse du tenker på?

http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736

Polardego
-
-

Post by Polardego »

snekkern wrote:
Polardego wrote: Tips: Focal 10" Aktiv sub passer fint under passasjersetet og låter fortreffelig bra.
Er det en av disse du tenker på?

Ja, den øverste til 3490,-
Skulle ikke tro det, jeg trodde det heller ikke før Morten på Mdesign (har en hvit T5 her inne) tipsa meg om de.

Gir overraskende bra trykk. Eneste jeg merker nå på vinteren er at den trenger litt tid for å myke opp elementet pga kulde.
75 Audi 80 GT
75 Passat TS aut
82 BMW 316 aut
84 Golf 1.6
99 Lupo
01 Golf 4 Highline
07 Polo GTi "S2000"
12 Caddy 2.0 TDI

Post Reply