For kort tid siden kjøpte jeg meg en Caravelle T3 1.6 TD, så nå har jeg 2 stk.
Hver gang jeg skal starte bilen etter å ha stått i ro over natta, bruker den lang tid på å fyre seg opp selv om det er 10 eller 20 grader ute. Tenker selv at det kan være glødepluggene, men er usikker på hvordan man sjekker dem. Regner med at noen her kan dette i blinde
Lurer samtidig på hvordan jeg flytter baksetene enda lengre bak, altså i flukt med torpedoveggen. Finnes det noen guide til det her inne?
Jeg kan komme på tre metoder for å sjekke glødepluggene.
1) Hvis du har et tangamperemeter og ikke gidder å skru: Sett amperemeteret rundt kabelen som går til glødepluggene. Med en gang glødinga starter skal fire hele plugger trekke noe i overkant av 50A. Strømmen vil være noe lavere når pluggene blir varme. For hver 10-15A som mangler, så har du en defekt glødeplugg.
2) Hvis du ikke har tangamperemeter, men ohmmeter, så skrur du av skinna mellom pluggene. Med ohmmeteret måler du hver plugg for seg. Hvis en plugg er defekt vil du måle uendelig resistans.
3) Skru ut pluggene. Fest de store gjengene/sekskanten på glødepluggen i klypa på en startkabel. Den andre enden av kabelen kobler du til den ene polen på et bilbatteri. Så kobler du en annen startkabel på den andre batteripolen, og holder den andre klypa på denne kabelen innat de små gjengene på glødepluggen. Hvis tuppen på glødepluggen blir rød i løpet av noen få sekunder, så er pluggen i orden..
Når du monterer glødeplugger, så bruk riktig moment. Hvis de blir skrudd altfor hard fast så kan de bli ødelagt. Eventuelt kan de virke med en gang, men ryke ganske fort.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Blir til at jeg bytter alle pluggene.
Var forresten å sjekket prisene hos Bugge Bil, de forlangte 190,- pr. stk. Da ringte jeg heller Torshov bilrekvesita, de skulle bare ha i underkant av 90,- pr. stk. Penger spart
Du kan jo kjenne med fingrene, du skal kjenne at pluggene blir varme. Og pumpa di er stilt riktig og du bruker kaldstarthendelen?
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Er ikke sikker på om pumpa er riktig innstilt..
Plagdes som juling med å skifte pluggene da de satt godt gjemt under dieselpumpa, så jeg vil helst ikke ut med dem igjen for å sjekke om de blir varme.. Skal heller prøve gamlepluggene for så å se om de blir varme.
Bruker kaldstarthendelen ja, selv om den er veldig treg vel og merke.
Men finnes det noen måte å sjekke relèet på? Og hvor befinner det seg?
Tenkte ikke at du skulle ta ut pluggene for å kjenne på dem, bare ta på selve pluggen mens de står i. Releet er i den svarte boksen baki motorrommet.
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...