Hei,hva bør jeg sjekke etter når jeg skal kjøpe min førsteT3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
heggis

Hei,hva bør jeg sjekke etter når jeg skal kjøpe min førsteT3

Post by heggis »

Hei, vil bare beklage hvis dette har vært oppe før.. tok et kjapt "søk" og fant lite om mine spørsmål

Saken:

skal skaffe meg hund å har funnet ut at jeg må skifte ut den gamle volvo 240n til noe større, Har da valgt å satse på vw t3.
Har funnet ut at Coach kunne vært noe, hva er forskjelden på di forskjeldige modellene.
Hvilke problem er vanlige(alvorlige) hvordan motor skal jeg gå for? har mest lyst på bensin da jeg ikke liker lyden i diesel .. hvordan er det med ombygging.. må nok sette baksetet lengre bak, har lest at flere på forumet har gjort det er dette vanskelig å få godkjent hos biltransynet?
hva må jeg forvente å gi for en brukbar en? (har sett at div Coacher ligger fra 10-25k)

håper ikke jeg maser for mye her..

mvh

Stian f. helgesen

(beklager igjen hvis dette har vært oppe alt for mange ganger)
amubus
-
-

Post by amubus »

Det skal ikke være problem å flytte setet lenger bak, må bare omregge den til persombil.Koster ca 500kr i omreg. Rust er ikke det største problemet på disse bilene understell, men de ruster endel i plate skøtene, men det fixer du lett du som er lakkerer..:-) Bensinmotorene er noe svake på topppene. se godt mellom topp og blokk, er en gummipakning der. Se også i expansjons tanken om det kommer luftbobler eller grå gørre der. Det er hva eg kommer på i nuet, men det er vel det viktigste. Lykke til m t3 kjøp....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Høres ut som kombi er tingen for deg hvis du har hund! Kombier er en del billigere siden disse store, tunge setevegger ikke er populære blant alle som vil bygge om innvendig, ha rock'n roll seter osv. Finnes masse kombier til salgs også. Bensinmodeller har gode kjøreegenskaper, men gå for 112i, ingenting mindre, dersom du vil ha litt 'performance'.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Hvilken type hund blir det? Sjøl har eg ein alaskahusky og ei vorskytispe. Good plass til faretruende mange hunder i ein T3, iallfall min vare.. 8) Lykke til!
Tage Vedal

T3-fan
heggis

Post by heggis »

Takk for mange gode svar ;) greit å komme til et litt mere seriøst forum enn bilforumet.net o.l =)

Hunden jeg skal ha meg nå er en sliken liten scheafer. skal muligens få en på omplassering.. hvis ikke blir det nok valp om et par uker.. får se hvordan ting går der.

Håper bare en kammerat får tak i penger til og kjøpe turbo konteinern jeg har nå slik jeg kan få meg litt mere praktisk bil =)
Planen når jeg får meg caravelle t3 er nok, ny lakk,senking,felger og "noe" interiør, er mye som skal gjørs selv om det skal være en "bruksbil" eneste jeg ikke kommer til å gjøre selv er nok å trekke om interiør, det er ikke helt mi greie =) .
Reiser litt på treff osv. da er det greit med en stor bil, med litt comfort osv.

hvor mye bensin bruker denne 112i motoren i by/lang kjøring? ca
og noen som vet hva ca jeg må ut med for en bil med 112i coach sak. tror ikke kombi er noe for meg. har ikke fått sjekka ut forskjeldene enda men . hvis det er billigere.. å kan bli tøft innvendig så er det jo absolutt noe å sjekke grundig før jeg anskaffer meg noe.

mvh

stian f. helgesen
amubus
-
-

Post by amubus »

112 hk motoren bruker ca 1,2 på by og ca 0,87 på lang kjøring.
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
heggis

Post by heggis »

ikke så gale forbruk det, da vet jeg hvilken motor jeg skal gå etter =)
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

må nå legge inn ett positivt ord om dieselen og jeg da... har selv 1,6TD og med rette stellet(!!!) er de udødelige.. og når den har ett forbruk på ca 0,72 på langkjøring og ca 0,9 i byen er det noe som trekker opp... Ihvertfall med de drivstoffprisene vi ser om dagen... da må jeg hjertens si at jeg har vondt av bensinbil eierne.. dro dessuten bilhenger etter den i forrige uke og må si at den IHVERTFALL ikke gjorde jobben noe dårligere enn 112i`en... Tråkker nok mange på tærne her på forumet nå men det var flere enn meg som ble imponert av hva den lille dieselen presterte...
Det var noen inne på forumet som nevnte at de bilene som kom til opphugging på huggeriene var for det meste diesel... det er feil!!! de som kommer inn er det faktisk en overvekt av bensinmotorene.. og da er motoren tatt ut for å settes inn som bytte motor... jada er svakheter men i kampens hete er det nok dieselen som trekker det lengste strået...... Men smak er jo så forskjellig og har man ikke noe annet å bruke pengene på så er jo bensin noe å tenke på... dessuten er det som oftest bare toppene som går på dieselen, men på bensin er det svært mye mer... les gjerne igjennom flere av sidene av forumet...
Der ser du at det som kommer på dieselmotoren er en brøkdel av hva som er problemer med bensinmotoren... får nok mye pepper for dette... he he
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

rapidspeed wrote:må nå legge inn ett positivt ord om dieselen og jeg da... har selv 1,6TD og med rette stellet(!!!) er de udødelige.. og når den har ett forbruk på ca 0,72 på langkjøring og ca 0,9 i byen er det noe som trekker opp... Ihvertfall med de drivstoffprisene vi ser om dagen... da må jeg hjertens si at jeg har vondt av bensinbil eierne.. dro dessuten bilhenger etter den i forrige uke og må si at den IHVERTFALL ikke gjorde jobben noe dårligere enn 112i`en... Tråkker nok mange på tærne her på forumet nå men det var flere enn meg som ble imponert av hva den lille dieselen presterte...
Det var noen inne på forumet som nevnte at de bilene som kom til opphugging på huggeriene var for det meste diesel... det er feil!!! de som kommer inn er det faktisk en overvekt av bensinmotorene.. og da er motoren tatt ut for å settes inn som bytte motor... jada er svakheter men i kampens hete er det nok dieselen som trekker det lengste strået...... Men smak er jo så forskjellig og har man ikke noe annet å bruke pengene på så er jo bensin noe å tenke på... dessuten er det som oftest bare toppene som går på dieselen, men på bensin er det svært mye mer... les gjerne igjennom flere av sidene av forumet...
Der ser du at det som kommer på dieselmotoren er en brøkdel av hva som er problemer med bensinmotoren... får nok mye pepper for dette... he he

Må si meg enig i det du sier, hvis man kjører med fornuft så er 1,6 td'n en svært driftsikker motor. En annen ting er jo at t3 aldri burde vært levert med en så liten motor...
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Min har kombiinnredning. Coach TD. kan koma å sjå på den. Ring 91347281 så kan me treffast (Ikkje te salgs altså, men d kan gjedna gje dg nogen hint...)
vibberg
-
-

Post by vibberg »

Ja det er kriminelt! Hadde alle med røket topp på 1.6TD slått seg sammen kunne vi kanskje saksøkt hehe. Men er jo sant at hvis de holdes skikkelig går de fint og lenge.
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

snodig at 1,6literen drar henger like godt som WBXen, både mindre hester og dreiemoment..

skal aldri bli så fornuftig at jeg fordeler 70(er det så mye?) hk på 1600++ kilo.. :wink:

Go WBX! :lol:
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Nei men husk at vi har annen utveksling... så kan ikke sammenliknes...
er en grunn til at en diesel motor blir kalt for "arbeidsjern"... en bensinmotor vil ALDRI oppnå samme levetid som en dieselmotor...

Dessuten må du ikke sammenligne en dieselhk med en bensinhk...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

hvis vi ser på hvor mye drivstoff vi tilfører motoren og hva vi får ut av effekt, så er turbodieselmotoren overlegen 8)
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

godt sagt... en bensinboxer på 1,6 liter gir totalt 50hk............ eh.... vel.....
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Utveksling har litt å si ja, men er ikke denne justert opp(som i høyere toppfart) for å kompensere for lav turtallsperre?

dieselhk bensinhk, greit, men newton sine meter er like lange uansett.. :wink: Det er jo sannt at virkningsgraden er større på diesel, men vi snakker en god del NM forskjell!

Hadde forresten 1,5l boxer i første alfaen min, den ga 105hk orginalt.. :D 160hk med kompressor montert! sådeså! :) Hva disse VAG greiene ga er jo noe annet igjen..hehe
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

tdèn har kun toppfart på 127km/t så det er nok en vesentlig forskjell i utveksling... alfa motorene er pigge dem , men har du hørt låta til øystein sunde? "du verden hvor de italienera går, kjempeturtall en liten stund, og så kom jon blund"... he he...

NM er likt ja men det ligger i motor og når da utvekslingen er som den er så er den faktisk veldig sterk... Tro det eller ei...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

hehe, har hørt sangen.. sånn går det når folk flest kjører turtallssperre på kald motor vettu(bilene innbyr jo til det!), min holdt fint i 2 år med varving til 8500 til stadighet..:twisted: såvidt jeg vet fungerer motoren enda..

Hvis utvekslinga er dratt den veien er det jo vesentlig forskjell ja, trodde det var motsatt.. men jeg holder fortsatt en knapp på WBXn i motbakke! :)
finn00
-
-
Car: Citroen Xantia Activa
Phone: 95467375

Post by finn00 »

Kaster med inn i diskusjonen ;) Kjører en syncro wbx i dag og er godt fornøyd med den, men forbruk (driftskostnader) kan ikke sammnenlignes meg min gamle syncro td. Har nettopp kjøpt en coach td for å bremse pengestrømmen ut av heimen. Min påstand er at wbx'n er triveligere fordi den er raskere og mer villig på turtall, men det er fantastisk mye mer plunder med den. Setter pengene på td'n rett å slett fordi den er driftsikker og rimelig. Både å kostnader og mat 8) Hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten ?
Fransk liten tøs, leter etter buss...
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Plunder får du med begge typer motor, forskjellen er at prisen for å fikse plunder på WBX er atskillig lavere!
Andrew Wilder 90198654
heggis

Post by heggis »

tusen takk for tilbudet Livar får sjå ka det blir til.. =)( er veldig så redd av meg.. ;)
jeg tror jeg går for 112bensin motoren virker som det er godegreier(ser litt vekk fra at den kansje har mere problem enn diesel motoren)

mvh

Stian Friis Helgesen
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Kjøreglede er jo verd noe det også, og en ting som er helt sikkert, er at 1,6td gir solid følelse av "arbeidsjern" og slett ingen personbilfølelse. Har kjørt 1,6Td som firmabil, og det var døden for meg som liker å kjøre litt friskt. Den bilen var da totalt uinteressant den gangen.

Men så fikk jeg prøve en 2.1 112i en gang, og da stiller bilen seg i et helt annet lys. Da har man krefter nok til normal personbilskjøring, ta en forbikjøring i ny og ne, og slippe å være sinken på veien som lager masse kø. Og ærlig talt synes jeg bilen er ganske sprek opp til ca 90, går mye bedre en fiestaer og nissan micra og denslags sprøyt.

Min første T3 var varebil med 2.1, så den var ganske lett da den var helt ribbet inni og utenpå, og den gangen byttet jeg den ut med en manta gsi, og det var overaskende lik aksellerasjon på disse to bilene opp til ca 90. :P

Jeg bor i Lillestrøm, og her er det en noenlunde bratt tunell på motorveien mot oslo, og med 1,6'en der, så var det flatt jern utav rundkjøringa, og alt remmer og tøyler kunne holde, for å få opp mest mulig fart før stigningen begynner. Men den bare dabber av og dabber av, på toppen når man kom ut av tunellen hadde man 50 km/t og det var med pdalen plantet i gulvet! Og på en 90 km/t vei! :shock: Ikke hva jeg kaller "morsomt" å kjøre akkurat... :roll:
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Forøvrig er det kjøleveske lekkasje i toppene på wbx'en som du skal se etter. Sjekk først bare at det er fullt med vann i påfyllningstanken, og at det er riktig nivå i ekspansjonstanken i motorrommet. Er det ikke det kan det være tegn på en begynnende lekkasje.

problemet er at enkelte topper korroderer i pakningsflatene og har de den feilen må de byttes, hjelper ikke med nye pakninger.Det skal være rød evt lilla kjøleveske, ikke blå. Den blå er den som sørger for korroderingen. Ellers er det litt tull med tomgangs stabilisator modulen, men få en som kjenner til det til å vise deg hvordan du brokobler den, så fikser du det om bilen skulle streike en gang.

Ellers er det som de andre sier, rust i plateskjøtene er hovedproblemet, under tar det mye lengre tid før det skjer noe. JO, eksosanlegg er dyrt, så finner man en med et som må byttes er det god grunn til å prute, vw tok rundt 12000 for det en gang jeg spurte. Man kan kjøpe brukt til en grei penge.

Velger du en kombi etter -87 ca, så får du uten katalysator og med 112 hk,motorkode DJ. Er det personbil uten skillevegg, har den 2.1 men i MV utgave med 94 hk og med katalysator.Det finnes også en 2.1 SS utgave med 91 hk, men tror ikke den ble levert i Norge.

Det er nesten 20 hk forskjell det, på kombi og personbil...
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Nemlig, veldig enig med deg, Tilstad, husker godt min gamle diesel buss som jeg solgte uten sorg etter å ha kjørt opp Lierbakken i ikke mer enn 50km/t og flatjern. Grusom og pinlig opplevelse. Alle passasjerer prøvde å 'gynge' bilen fremover, vi så ut som HVPU pasienter!

Selv om noen klager over trøbbel med WBX, har jeg likevel greid å skaffe meg to overhaltet topper til kr.2500 som bare ligger i garasjen til den dag de trenges. Og jobben er helt OK for en alminnelig mekker, til og med morsomt, finnes masse veiledning her på forumet. Det morsomme med WBX'en er at det aller meste kan fikses på det for en billig penger og uten bruk av merkeverksted med de prisene de tar!
Andrew Wilder 90198654
vibberg
-
-

Post by vibberg »

problemet er at enkelte topper korroderer i pakningsflatene og har de den feilen må de byttes, hjelper ikke med nye pakninger.
Du trenger ikke nødvendigvis å bytte toppene, på min ble de slipt ned og nye pakninger satt på. Ellers burde man skifte kjølevæske en gang i året, da er det mange som mener at den blå kjølevæska er helt grei. Der finnes også stoff å tilføre kjølevæska, har hørt noen nevne noe som heter bar´s leak, noen som har peiling på det?
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
Post Reply