2,4D bruker litt kjølevann

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
t-trim

2,4D bruker litt kjølevann

Post by t-trim »

Hei,

har prøvd å lete litt rundt her, men fant ikke noe om det jeg lurte på, har et lite problem med en 2,4d transporter 1995, fyller opp med kjøleveske, så går det ei uke, så kommer varsellys på, om jeg ikke etterfyller mere, men bare ignorerer lyset, så bruker den ikke mere veske,, men etterfyller jeg, så bruker den ned til samme nivå.. hva kan dette komme va??
Kristiankiss
-
-
Car: T4, Caravelle 2.5TDI,1999,
Phone: 97170564

Re: 2,4D bruker litt kjølevann

Post by Kristiankiss »

Du bør gå opp kjølesystemet og sjekke for ekstern lekkasje. Ekspansjonstank, radiator osv med tilhørende ledninger.
Du kan og ta av oljelokket på motoren og sjekke om det er kvitt under "korken"/lokket du tar av, i så fall har du en intern lekkasje.
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Dra på et verksted og spør om de kan måle om det er Co i vannet. Hvis du har toppakning i blekk, så har du nok ikke Co i vannet.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Elektrisk vannpumpe har en tendens til å lekke litt. Min ble tett ved forsiktig etterstramming av skruene.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
sveinh
Car: T4 2000 2,5 TDI

Post by sveinh »

Skal ikke skremme deg unødig, men du bør sjekke at ikke vannpumpa de lekker i tetningen. Gjør den det har du registerhavari like rundt hjørnet! Sjekk om det er lenge siden pumpa er byttet og om den ble byttet sammen med registerreima. Ofte er lekk vannpumpe og dermed vann i kulelagrene en medvirkende årsak til registerhavari pga. at vannet vasker ut fett fra lagrene og dermed havarerer disse og pumpa skjærer seg. Dermed ryker registerreima og katastrofen er komplett. Ved bytte av pumpe er det viktig å bruke den nye forsterkede pumpa, med 22 tenner og ikke den gamle med 18 tenner som ofte finnes "på tilbud" hos useriøse deleleverandører.

Et annet tips til lekkasje av kjølevann, som jeg opplevde på en Volvo S70 med samme TDI motor som i VAG bilene, er lekk slange på oljekjøleren ved oljefiltret. Det kan oppstå kavitasjon innvendig i slangen hvis festemutteren til kjøleren er litt løs, slik at kjøleren vries med når oljefilteret teites opp. Da blir det knekk på den ene slangen og det oppstår kavitasjon i knekken, noe som til slutt forårsaker en bitteliten lekkasje. Dette skjedde som sagt på min Volvo 2,5 TDI og forårsaket "litt" vannforbruk ved at hver gang jeg startet kald motor og denne blei varm, så steig trykket i kjølevannsystemet og litt vann forsvant, inntil vannet var driftsvarmt og trykket normalisert. Da holdt slangen tett til jeg stoppet motoren og den sugde litt luft inn gjennom lekkasjen inntil vannet var kaldt. Når jeg startet neste gang gjentok prosedyren seg, med økt temp.og trykk og litt lekkasje osv....Som sagt så stiger trykket på kjøleanlegget etterhvert som motoren varmes opp, noe som best kan registreres ved at man ved kald motor har max nivå på kjølevesken og når motoren er driftsvarm så har man plutselig bare vann midt mellom max. og min. på ekspansjonstanken. Dette skylder trykkøkningen og dermed "blåser"gummislangene seg litt opp, med volumøkning som resultat. Håper du skjønner hva jeg prøver å forklare. Slike lekkasjer kan testes med å sette kjøleanlegget under trykk, eller ganske enkelt ved å kjøre med lokket på ekspansjonstanken helt løst påsatt, slik at det ikke oppstå trykk når vannet blir varmt. Da skal det ikke forsvinne vann, hvis anlegget ikke er pisslekk da, vel og merke.

For å sjekke om toppakningen er lekk kan du kjøpe et brukbart testekit hos Biltema for å teste for CO i kjølevannet. De selger også trykktestekit for kjølevannsystemet. Lykke til !
VW Caravelle camper 1986. 1,6 TD. (JX)175000 km(kan kjøpes). VW T4 Transporter 2000 2,5 TDI(Kan også kjøpes )Toyota RAV4 2,2 D-4D 2007 Sport.
Post Reply