Turboen har havarert på bilen min også er har det utvikeet seg eksoslekasje på manifolden. er det noe sammenheng mellom eksoslekk på manifold og turbohavari??
Har ringt litt rundt og får forskjellige svar!! på møller
Neeei. Det er ganske vanlig at disse eksosmanifoldene sprekker. Men så vidt jeg vet pleier ikke det å føre til at turboen havarerer. I hvert fall ikke før det blir så ille at det løsner biter fra manifolden som blir med inn i turbinen på turboen, men det har jeg aldri hørt om før. Chiptuning kan føre til høyere eksostemperatur, og dermed at manifolden sprekker lettere. Er motoren tunet så vil det sannsynligvis også medføre større påkjeninger på turboen, men jeg vil vel ikke si at det har noen direkte sammenheng. Jeg har heller ikke noen erfaring med at et turbohavari vil føre til at manifolden sprekker. Men det kan kanskje ikke utelukkes at det kan påvirke eksostemperaturen? Hva har skjedd med turboen din forresten? Lagerhavari, eller justeringsmekanisme som har satt seg fast?
Hvis det er lagerne som er defekte, så kan det ha sammenheng med defekt vannpumpe. Hvis du får lekkasje på vannpumpa, så renner kjølevannet inn i bunnpanna. Det lekker ikke noe ut. Når bilen står i ro vil vannet legge seg i bunnen, under olja, og det er der sugerøret til oljepumpa befinner seg. Turboladere liker dårlig å smøres med vann. Det er det forresten ikke så mange andre deler i motoren som har godt av heller. Jeg mener å ha observert både turbohavarier og et par tilfeller av oljepumpeproblemer som har oppstått påfallende nært vannpumpefeil på disse motorene. En motor hadde to turbohavarier med kort mellomrom, ett like før, og ett like etter et vannpumpeskift. Og oljepumpa tok kvelden omtrent samtidig. Vannpumpeproblemene er veldig vanlige på disse motorene, og kjølevæske som forsvinner sporløst bør tas på ramme alvor, selv om det ikke er så store mengder væske som fylles på hver gang.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Har heller aldri hørt at det er noen sammenheng mellom turbohavari og eksosleksje i manifold. Har sett noen sprekte og vridde manifolder fra disse bilene men aldri at det har løsnet noen biter... fremedlegme + tubo = havari...
Har røket mange slike manifolder rundt om men sitter igejn med intrykket av at di det er byttet mere en en eksosmanifold på ofte er kjørt hardt og ofte før blien en skikkelig varm så manifoldene vrir seg pga høye tempratursvigninger.
Over til turbohavari turbo er turbo og lever ikke evig. Turboens levetid blir også begrenset om den belastes hardt før den er skikkelig varm og om det ikke får tid til å "kjøle" seg ned før motoren stoppes etter belasting/høy temperatur. Grus, sot og andre fremedlegmer som må passere turboen sliter den også fortere.
Men det som vel oftes tar livet av turboen på disse bilene er vel som rikskringkasteren sier: "vann i olja / kjørt med defekt vann pumpe."
eller av annengrunn dålig olje/partikler som sliter ut opplagringne i turboen fort som fy..