Ombygging av en Caravelle ´90 til turbil

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
campa
Phone: 97685222

Ombygging av en Caravelle ´90 til turbil

Post by campa »

Jeg ønsker å gjøre om min nyanskaffede Caravelle 90-modell (registrert for 5 personer) om til en søt, liten turbil.
Det vil si at jeg ser for meg å lage en ramme til vask med vannsystem (kanner og pumpesystem), to koketopper og minibarskap. I tillegg så ønsker jeg meg en rock-n-roll seng og "snurrestoler" :D

For å få strøm til minikjøkkenet så må jeg installere et fritidsbatteri, som jeg har lest at man kan sette inn i luken under setene foran. Er det noen som har erfaring med dette?
Jeg må nok ha hjelp til å installere dette batteriet også, så jeg lurer også på om det er noen som gjør dette til en billig penge, helst i Oslo-området men også i Aust-Agder...?

Jeg har allerede funnet ut hvordan jeg skal flytte de nåværende setene lenger bak, takke være et innlegg her på forumet. Nå gjenstår det bare å se om jeg virkelig får det til :)

Andre tips og triks om å bygge om en personbil til en turbil tas imot med STOOOR TAKK!

I en artikkel fra Dagbladet ser jeg at noen med Toyota har fått det til (men det var varebil) og da skal jammen meg en med VW få det til også! :D
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Re: Ombygging av en Caravelle ´90 til turbil

Post by Buss Marius »

Jeg regner med at dette er en Kombi og da må den registreres om til personbil, da kan du enten flytte veggen bakover, men da er den fremdeles ikke brukbar til camping, eller du kan montere inn RnR sete som sikkert er det mest aktuelle. De beltene du har, er nok ikke E-merket, noe de må være, MEN for ca 1år siden snudde Biltilsynet litt på det, så i alle fall Minibuss med belter kunne bruke de gamle beltene når seter ble fjernet for å få den nedregistrert til personbil. Om dette går på en ombygning fra kombi er jeg ikke sikker på. Uansett skal de ytterste setene ha 3punkts, mens det i midten kan ha bare hoftebelte. Festepunkt for 3 punkt oppe på veggen er det bakerste feste til kombiveggen. Det finnes flere løsninger for RnR seng, dette er det (nest)enkleste og billigste:
http://www.justkampers.com/shop/rock-an ... 11561.html Dette løfter setet 16cm opp når den er slått ut som seng og du får et fantastisk rom oppå hele motorkassen til f.eks campingutstyr Det finnes også en løsning som ikke løfter opp. og noen store klumper som koster nærmere 3000kr+ frakt.
Når det gjelder batteri så lages det ikke campingbatteri som passer under førersetet, annet en et veldig lite, maks mål på batteri er 315x175x175mm men vi er mange som har batteri med høyde på 190mm. Tar man av dekselet og bare har et tynt teppe, går det akkurat under setet. Jeg kjøpte et på Biltema til ca 1500kr med 4 års garanti i sommer. Doka 84 hadde funnet ut at Gult optima batteri som lå på siden akkurat gikk under setet, så det er et par alternativer, men med en etterspørsel på "bare" 25.000 batterier i året i denne størelsen så er det ingen som lager det. For å koble det opp anbefales dette settet: http://www.justkampers.com/shop/dual-ch ... 10520.html

De Toyota Varebilene du leste om er akkurat det, ulovlige varebiler. du vil ha et lovlig kjøretøy.

Ellers skader det ikke med hvor man holder til i avataren og har du lyst til å diskutere innredning med noen som har litt peiling så er det minitreff på Marche, ved Shell i bunn av lierbakken annen hver mandag kl19. Neste treff er 29.10

Lykke til :D
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Turbil til hvor mange personer?
Det er ganske knotete å stå bøyd å kokkelere på en kjøkkenbenk inne i bilen. Noen bygger en kokekasse som kan stå i døråpningen. Da kan du stå ute under fortelt å kokkelere. Kokekassa festes med remmer og kan flyttes rundt og ut etter behov. Denne er fin.
http://www.ebay.de/itm/400274935638?ssP ... 4720wt_952

Strømbehovet er ikke så stort så lenge du ikke har bruk for varme eller skal drive et kjøleskap. Lysdioder er billige og bruker nesten ikke strøm(biltema) Fint med bilradio med fjernkontroll for å kunne slå av og på radioen fra senga bak.
Unngå kjølebokser som trekker mye strøm. Bruk heller vanlig kjøleboks og en 4 liter vinduspyler væske beholder med frosset vann. Eller kjøp en moderne kjøleboks med kompressor.

Skillerele hos biltema for 150 kr.

Skal du ha en gammel bil til feriebil/turbil så kommer du ikke fra at du må gjøre noe sjøl på bilen. En 20/30 år gammel bil vil trenge vedlikehold og oppgraderinger. Det fine med dette forumet er at det er mange som deler av sine erfaringer gratis. Ofte kan du få tak i billige deler. Å strekke opp noen ledninger til noen lys og et batteri er forholdsvis enkelt. Du vil lære mens du gjør jobben og det er morsomt.
Som hovedsak er chassiet (stålet/karosseriet )koblet til minuspolen på batteriet og og lyset, radio etc koblet over en bryter til + på batteriet. For å få det ryddig tar mange å kobler minus på et sentralt punkt og kobler det punktet til chassiet og minus på batteriet. Batteriet må lades og det gjøres ved å dra en litt grovere kabel til + på dynamo.

Kjøp en liten sikrings dose som du kobler alle + ledninger igjennom. En sikring til lys fremme en sikring til lys bak etc etc. Fint med en hovedbryter som sørger for at du er sikker på at batteriet ikke tappes. Koble opp en standard batterilader dersom du bruker bilen til overnatting over lengre tid og har tilgang på 230 volt.
Last edited by bjørn53 on 19 Oct 2012, 13:26, edited 5 times in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Har en camping innredning tilsalgs, dog ikke komplett. Det mangler rock and roll seng. Men har en Rock and roll stålramme som kan tilpasses.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Jeg har laget campinginnredningen selv. Den første ble laget i 2009. Etter en sesong var konklusjonen at noe fungerte bra, andre løsninger fungerte ikke. Så jeg laget ny innredning våren 2010, som ble mye bedre. men konklusjonen ble at det kan bli bedre. Laget derfor enda en i 2011.

Nå skal jeg begynne med innredning versjon 4 i bilen.
Bilen blir mere og mere praktisk for hvert år.

Men mitt råd er: Hvis du ikke har campet mye i en vwbuss og ikke vet helt sikkert hvordan den skal være så vil det spare deg for mye tid og penger ved å kjøpe en brukt innredning. Du får en brukt original innredning for ca 6-8 tusen. Da tror jeg du sparer en del på.

Rock'n roll seng og svingunderstell er et must.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Post Reply