Mistet begge baklys

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Mistet begge baklys

Post by krissh »

Hei,

Har nylig mistet begge baklys (bilen er akkurat EU-godkjent og da var de i orden). Skulle til å skifte pærer i dag, men det hjalp ikke stort. Bremselys, og alt annet av lys virker som normalt.

Rakk å prøve følgende:
- Sikring 7 og 8 er byttet (de var ikke gått heller)
- Prøvde printkortet (med de tre pærene bak) i en annen Caravelle, der fungerte det fint. Printkort fra den andre Caravellen fungerte ikke på min
- Målte null i motstand mellom jord og sort/rød ledning på kontakten inn til printkortet på venstre side. Kan dette tyde på en kortslutning? Dette med bilen av og sikring ute

Noen tips til hvor feilen kan ligge?
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Re: Mistet begge baklys

Post by Tom Bringsvor »

Brudd i + kabel mellom lysbryter og bakover.
Misstenker egentlig lysbryteren din.

Om det er kjørt med campingvogn eller tillhenger og lysbryteren står i "kjørelyspossisjon" og strøm er hentet fra baklys og ned til hengerkontakten, kan det på sikt brenne opp lysbryterpunkter.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
krissh
-
-

Post by krissh »

Takk for svar!

Prøve en annen lysbryter i dag. Denne er defekt visstnok, så gir nok ikke noe fasitsvar. Men den ga ihvertfall lys foran, men ikke bak, så anser det som lite sannsynlig at det er lysbryteren som er feilen da.

Noen som vet hvor tilkobling til hengerkontakt er (originalt avtagbart)? Kan prøve å nappe ut den og se om det er noen feil der.

Skal åpne og se på høyre side bak i kveld. Kom ikke lenger enn til venstre i går, siden jeg har et skap foran på høyresiden.

Målte motstander mot jord i kontakten bak lysbryter i dag, fikk følgende resultat:

Image

Dette er sett mot kontakten. Var jo en god del der som ikke var "uendelig", kan det tyde på noe?
krissh
-
-

Post by krissh »

Er det noen grunn til å prøve å bytte tenningskontakt, når det meste av det andre fungerer som normalt?

Andre ting som er verdt å feilsøke?
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

krissh wrote:Takk for svar!

Prøve en annen lysbryter i dag. Denne er defekt visstnok, så gir nok ikke noe fasitsvar. Men den ga ihvertfall lys foran, men ikke bak, så anser det som lite sannsynlig at det er lysbryteren som er feilen da.

Noen som vet hvor tilkobling til hengerkontakt er (originalt avtagbart)? Kan prøve å nappe ut den og se om det er noen feil der.

Skal åpne og se på høyre side bak i kveld. Kom ikke lenger enn til venstre i går, siden jeg har et skap foran på høyresiden.

Målte motstander mot jord i kontakten bak lysbryter i dag, fikk følgende resultat:

Image

Dette er sett mot kontakten. Var jo en god del der som ikke var "uendelig", kan det tyde på noe?
Her ohmer du mellom lysbryter gjennom forskjellige ledninger til pærer der de er og til jord, finner på en måte ut at ingen målinger er kortsluttet til jord og at ingen pærer er røket, grei nok.

Om du finner strømtjuver i baklysene til hengerfestet hadde jeg tittet nærmere på disse, på min forrige T4 2000 model hadde jeg strømtjuver på høyre side bak (disse er egentlig noe dritt på sikt).
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
krissh
-
-

Post by krissh »

Da var feilen lokalisert og fikset, alle lys i orden :-)

Det viste seg at drenslangen fra vifta bak på et eller annet tidspunkt var fjernet eller falt av, slik at det var kommet en del skit inn bak, og selve printkortet for lykta var nokså irret, i tillegg til kontaktene.

Det var bare en strømtjuv for hengerkontakt, denne fjernet jeg og byttet med kabelsko.

Takk for hjelpa :-)
krissh
-
-

Post by krissh »

Image
Orkdal
Car: 15' Transporter 2,0BiTDi 4-Motion

Post by Orkdal »

Har en T4 Hovedlysbryter for salg ved behov!

Se finnkode: 39154268
Link: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... ca=svorkmo
Post Reply