Ja,
da er det tid for litt oppdatering her:
For å gjøre handlingsmønsteret kort..
Ankom Frode Sørensen(Ultimo)på Råholt.
Han koblet pc til bilen, lastet ut litt info, sendte det videre, ventet, og fikk info tilbake som ble plottet inni bilen

Ut på prøvetur.. Bilen gikk bedre, ingen tvil om det, men noen revolusjon ble det ikke. Jeg ble fortalt før vi dro ut på testing at de hadde en mulighet til, med noe høyere effekt.
Dette var fortsatt godt innefor hva bilen ville tåle, så jeg bestemte meg for å prøve den.
Å for en bil... Jeg merket det allerede ut i fra gårdsplassen til Frode! Det virket som om bilen hadde gått ned 500kg. Mye rasker respons på gassen, kreftene kommer litt før osv... Vi dro ut på noen øde landeveier på Råholt for å teste litt i fart. Nå kan ikke bilen sammenlignes med den jeg hadde. Du merker tydelig at turboen slår inn rett under 2000omdreininger, og kreftene varer også lengre ut i registeret pga effekten.
Så til litt målinger:
Info:
Bil: Volkswagen Multivan 2003 ACV
Km: 145 000
Innveid vekt med meg bak rattet og diverse unødvendig stæsj i bilen: 2280kg
Dekk: Continental Vanco pigg 195/70-15
Temperatur: minus 4 grader, vindstille
Strekningen er en langstrekke med bittelitt stigning for at motoren skal jobbe, og ikke trille
Måleapparat er en Mio GPS med farstmålefunksjon.(brukes egentlig sykkelrelatert) Denne er temmelig nøyaktig, men likevel så er det jo sammenligningen mellom original og tunet bil som er viktig, og apparatet er det samme. Alle målinger er gjort 5 ganger, og tiden er snittet av det(var marginale forskjeller)
Har ikke testet 0-100 pga feilkilder som min giring f.eks blir vanskelig å få noe vettug ut av
Målingene er som følger:
40- 80 3. gir Original: 7,30
Tunet: 6,21
50-100 4. gir Original: 15,94
Tunet: 11,93
70-100 4.gir Original: 8,32
Tunet: 6,11
80-120 5.gir Original: 17,41
Tunet: 11,63
Jeg trodden nesten tallene skulle gi enda større forskjell fra original til nå, men det er først og fremst hvordan bilen virker i det daglige som er viktig.
Multivanen vår brukes som turbil, og det innebærer noen lengre bakker på vei til hytta f.eks. Første "hinder" er RV4 opp til Lygnaseter. Det går fint, for all del, men det er enten nesten bånn gass i 5. gir, eller 4. gir med høyt turtall. Nå ligger den uproblematisk i 5.gir, og girer du ned i 4. øker bilen ganske bra i fart.
Ligger man i 100km/t i 5.gir på E6, er det merkbar akselrasjon om man strekker ut høyrefoten. Ikke at det egentlig er noe man har bruk for i det daglige, men det sier litt om hvor bra med krefter det nå er i bilen.
Jeg fikk ikke testet den i benken, men bilen anslås å ha ca 140hk/330nm
Forbruket mitt vil garantert gå ned, for jeg merker allerede at jeg må gi mye mindre gass for å holde den samme farten som før.
Moro
Stor takk til Frode hos Ultimo for fantastisk service, og ikke minst "ny" bil.
Husk at medlemmer på forumet har spesialpris hos Ultimo.
Espen