Trimme T5 1,9 TDI 105 hk

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
andgjerd
-
-
Car: T4 Tdi
Phone: 90827343

Trimme T5 1,9 TDI 105 hk

Post by andgjerd »

Enkleste måten å trimme er vel chip, eller box. Som gir rundt 130 hk.
Next step, blir da mekanisk inngrep. Er det fex andre injektorer eller turbo, grøvre eksos, som passer fra andre modeller ein kan bruke?
Ev. firma som tilbyr slik tuning?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Trimme T5 1,9 TDI 105 hk

Post by Neergård »

Det er nok noenlunde slik.
Anbefaler deg, som de fleste med samme spørsmål, å holde seg unna bokser, og gå for et velrenommert merke.
Ca 130 er nok ganske sikkert maks for denne motoren uten andre modifikasjoner. Dysespisser er en grei måte å løfte ett hakk

Mvh Frode.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Re: Trimme T5 1,9 TDI 105 hk

Post by 112wboxer »

http://www.butikknett.no/bil/tuning/vw- ... -tdi-105hk Har denne montert i min (arbeidsbil)innstillt på trinn 4, merket god forskjell og er mye kraftigere på lavt turtall men er litt usikker på hva den egentlig gjør med elektronikken i bilen, har lest endel og mange mener dette er bare tull og kan kanskje på sikt ødelegge noe men inntill videre så kjører jeg med denne og "føler" meg litt frem
andgjerd
-
-

Post by andgjerd »

Er ikkje inne på dette med injektorer, men er det mulig å bytte spisser ?. Det er ein CR motor i denne?

Så lenge du på ein diesel motor kun har opningstid, og diesel trykk å forandre ved inngrep i elektronikken. Er det det samme om du bruker ein box" av velrenomert merke, eller om du bytter software i hjernen.
Så lenge motoren ser" rett trykk og opningstid.
Det er mange dårlige filer" rundt om og, som kan legges inn i hjernen. Det er akkurat like dårlig som ein dårlig box".
I tilegg har du turbotrykket, som i seg sjølv ikkje gir meir effekt uten at motoren har fått meir diesel, Gir du meir diesel, må du gi den meir luft!
rl

Post by rl »

her er en link til dyser osv...så ser du hva som er tilsalgs..har handlet dysespisser til en2,5 t4 fra disse...
http://www.kermatdi.com/servlet/StoreFront
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

nå er det mye annet og som bør og kan gjøres bla å blokkere egr ventilen
og få vekk sot/koks ifra innsuget og å få veivhusventilasjonen i en egen oppsamlingsboks, dette vil bidra til at motoren får kaldere luft
inn i motor...en annen ting som er vesentlig er å få målt innsugstrykket kontra eksostmottrykk som i praksis vil tilsi et mer "åpent"eksosanlegg...allt dette før man begynner på elektronikken
Neergård
-
-

Post by Neergård »

andgjerd wrote:Er ikkje inne på dette med injektorer, men er det mulig å bytte spisser ?. Det er ein CR motor i denne?

Så lenge du på ein diesel motor kun har opningstid, og diesel trykk å forandre ved inngrep i elektronikken. Er det det samme om du bruker ein box" av velrenomert merke, eller om du bytter software i hjernen.
Det er mange dårlige filer" rundt om og, som kan legges inn i hjernen. Det er akkurat like dårlig som ein dårlig box".
I tilegg har du turbotrykket, som i seg sjølv ikkje gir meir effekt uten at motoren har fått meir diesel, Gir du meir diesel, må du gi den meir luft!
CR eller commonrail kom med 2.0 literen. Men du har kanskje PD - pumpedyse, når jeg tenker meg om. Ikke noe jeg kjenner til som kan gjøres enkelt med innspr. enheter der nei.
Alle bokser er mindre verdt enn software. Dette da boks ikke kan endre mer enn et helt begrenset utvalg parametre, og narrer hele systemet til å arbeide utenfor korrekte parametre. En softwareendring vil medføre at alle parametre justeres slik at systemet fremdeles jobber med reelle og korrekte verdier, ikke misvisende, manipulerte verdier.
En dårlig softwareendring vil naturligvis heller ikke være gunstig, men mulighetene for å gjøre det bra finnes i det minste da.
Alle diesler går med luftoverskudd, dersom du har mye overskudd av luft, er det rom for å gi mer diesel uten å øke luftmengde. Dette er naturligvis innenfor et begrenset område før man får behov for å øke luftmengde igjen.
Frode Neergård

Neergård
-
-

Post by Neergård »

112wboxer wrote:nå er det mye annet og som bør og kan gjøres bla å blokkere egr ventilen
og få vekk sot/koks ifra innsuget og å få veivhusventilasjonen i en egen oppsamlingsboks, dette vil bidra til at motoren får kaldere luft
inn i motor...en annen ting som er vesentlig er å få målt innsugstrykket kontra eksostmottrykk som i praksis vil tilsi et mer "åpent"eksosanlegg...allt dette før man begynner på elektronikken
En faktor er at man ikke bare kan fjerne EGR sånn uten videre på nyere motorer da systemet vil gå i nød. Enkelte tuningfirma har i alle fall mulighet til dette, men det er for meg ukjent hvilke biler/modeller som dette kan utføres på.
Frode Neergård

andgjerd
-
-

Post by andgjerd »

112wboxer wrote:nå er det mye annet og som bør og kan gjøres bla å blokkere egr ventilen
EGR er blokkert, men ikkje fjernet. Ingen feilkode heller.
Turbotrykk er greit å ha kontroll på ja, og selfølgelig baktrykk. Det er viktig at motoren puster lett, da baktrykk gir høg eksostemp. Ein bør og ha eksostemp føler. Trulig den som er vigtigst og!
Grøvre eksos, spesielt downpipe, gjer at den puster lettere.
Passer downpipe fra andre modeller her?
Neergård wrote:
andgjerd wrote:Er ikkje inne på dette med injektorer, men er det mulig å bytte spisser ?. Det er ein CR motor i denne?

CR eller commonrail kom med 2.0 literen. Men du har kanskje PD - pumpedyse, når jeg tenker meg om. Ikke noe jeg kjenner til som kan gjøres enkelt med innspr. enheter der nei.
Alle bokser er mindre verdt enn software. Dette da boks ikke kan endre mer enn et helt begrenset utvalg parametre, og narrer hele systemet til å arbeide utenfor korrekte parametre. En softwareendring vil medføre at alle parametre justeres slik at systemet fremdeles jobber med reelle og korrekte verdier, ikke misvisende, manipulerte verdier.
En dårlig softwareendring vil naturligvis heller ikke være gunstig, men mulighetene for å gjøre det bra finnes i det minste da.
Alle diesler går med luftoverskudd, dersom du har mye overskudd av luft, er det rom for å gi mer diesel uten å øke luftmengde. Dette er naturligvis innenfor et begrenset område før man får behov for å øke luftmengde igjen.
Kva meiner du med korekte parametere? Orginal software?
For har du forandret på paremetere, har du jo allerede tuklet med elektronikken. Og dermed "manipulert" den orginale softwaren. Det er vel det som er meiningen og?
Ein avansert boks, kan endre og gi gode nok signaler.
Det som betyr noke her, er dyse opning/lukking og diesel trykk er optimalt, utifra turtall og tps, uansett om det blir styrt av ein "stand alone" omprogramert org. ecu, eller om det blir styrt av ein piggyback. Her kalt box" Eg påstår ikkje at box er bedre enn omprogramert ecu, men i mange tilfeller godt nok.
På ein diesel motor er det viktig at den får nok luft, luft er kjøling på ein diesel motor!
Neergård
-
-

Trimme T5 1,9 TDI 105 hk

Post by Neergård »

En motor styres ut fra veldig mange parametre, som gis etter et visst antall følere/sensorer. En softwareendring (tuning/optimalisering/chip) endrer hvordan bl.a innsprøytningstidspunkt, dieselmengde og trykk skal være i enhver situasjon utifra alle disse forhold. Med boks klarer man kun å manipulere noen få signaler til dieselpumpa, uten å ta hensyn til alle omliggende faktorer. En boks klarer derfor aldri å være i nærheten av softwareendring, og sålenge man har mulighet til annet enn boks, bør man det...

Mvh Frode.

Frode Neergård

andgjerd
-
-

Post by andgjerd »

Oki. Utifra dårlig begrunnelse for at "box" er dårlig, så har eg bestilt ein KCR boks. Sjølv om den er 1000 kr dyrere enn software oppraderingen eg og har tilbud på :)

Så får eg komme tilbake med erfaringer fra den seinere!
Neergård
-
-

Trimme T5 1,9 TDI 105 hk

Post by Neergård »

Da er det vel heller annet enn forklaringer det skorter på. Men lykke til med boks, forhåpentligvis er du blant de som berger uten problemer.

Mvh Frode.

Frode Neergård

andgjerd
-
-

Post by andgjerd »

Oppdatering ja, Da har den gått ca 250.000 siste 90.000 med box" av kjent merke. Ikkje eit einaste problem. Held følgje med 131hesteren, tomme biler vel å merke. Min erfaring er at det er ein trygg tuning!
Post Reply