Spørsmål om en Subaru motor i en T3
-
Odd. J
- -

- Car: T4 2000mod
- Phone: 97731973
Noen som vet åssen subaru motor som går greit i en Vw-T3, event bilde av den. Noen ganger tenker jeg faktisk på å skifte ut Dj.motoren i min t3. Da jeg leser om denne T3 motoren i forumet her, sitter jeg igjen med en følelse att det er en litt følsom motor, mye eletronikk feil går ofte igjen på disse bilene?
Re: Spørsmål om en Subaru motor i en T3
Det er vel få ting det er skrevet så mye om som nettopp Subarumotor i T3, både her og på andre forum... spesiellt på the Samba. Søk der og du finner masse info.
Edit...Les her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... 52#6236052
Edit...Les her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... 52#6236052
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Bortsett fra det er persilleblad-ryktet til DJ betydelig overdrevet, Digijet er ikke en veldig komplisert sprut og de fleste problemene skyldes en bestemt giver, i tillegg til at kablinga er veldig sliten etter 25 år på veien. GoWesty jobber visst med en MAF-erstatning for LMMen som skal bli å plugge rett i. Da er den andre biten som blir slitt ut tatt hånd om.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
PORSVW
- -

- Car: T3 DOKA SYNCRO Subarupowered /T3 1.9tdk SYNCRO
Har selv bestemt meg før Subarumotor i min Doka, har valgt en 2.0l från en 2000mod (ej20). Slitesterk motor med 125hk. Kostnadsmessigt så hamnar man på runt 35000:- før motor, deler mm. Går absolut att ordne billigere men eg har tatt komplett pakke fre RJES. Kort sagt så kostar man på bilen en pen summe peng o bør vara sikker på att det er noe man selv synes er lurt 
-91 T3 Doka 4x4 2.0-87 T3 4x4 1.9tdk-87 T3 Doka 3.6-91 T3 Sika 1.6Td-68/78 T2 Bay Westfalia-72 Porsche 911T-88 Porsche 924s 3.0-93 Porsche 968cs-84 Porsche 944 16v-67 VW Notch 3.2-63 VW Notch-56/60/67 VW Type1-73/74 VW 1303s-71 VW Variant/Fastback
-
martins.macs
- -

- Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
- Phone: 97071638
Jeg har til salgs en 2.2L Subaru motor og en ombyggingssett (motorfester, ledninger osv.) for T3. Kan kjøpes også sammen med en 90mod T3.
Se siste innlegg i denne tråden.

Se siste innlegg i denne tråden.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
-
Odd. J
- -

- Car: T4 2000mod
- Phone: 97731973
Takk får svara, må tenke litt på dette ja.. 
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Enhver boksermotor fra subaru passer vel inn. Det finnes jo en del biler med 6sylindret subaru.
Det man skal huske på dersom man bytter til noe annet en VW er at VW verkstedene ofte anser bilen for å være spedalsk og ikke engang vil se på den. Skal man ha Subaru så må man kunne endel om bilelektronik så man kan feilsøke selv, når noe går i stykker. kunnskapene man må ha er høyere enn det som kreves for å holde en DJ motor i live. Skulle jeg bytte motor så må det bli til VWs 1,9 Diesel i en eller annen versjon.
Det man skal huske på dersom man bytter til noe annet en VW er at VW verkstedene ofte anser bilen for å være spedalsk og ikke engang vil se på den. Skal man ha Subaru så må man kunne endel om bilelektronik så man kan feilsøke selv, når noe går i stykker. kunnskapene man må ha er høyere enn det som kreves for å holde en DJ motor i live. Skulle jeg bytte motor så må det bli til VWs 1,9 Diesel i en eller annen versjon.
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Du er inne på noe viktig, der Marius!Buss Marius wrote:Enhver boksermotor fra subaru passer vel inn. Det finnes jo en del biler med 6sylindret subaru.
Men de (av oss her inne) som holder på med slikt, har vel kontroll på dette selv.
Og som med alt annet gjelder det også her å få fatt i noe som er i orden og vil virke i år fremover.
Et lite "problem" med Subaru, er jo at de gjerne er gått noen km før bilen er såpass opprustet at det er på tide å ta ut motor.
Men så trenger vel en velfungerende Subarumotor kun et register-reimskifte, og en service for å gi kjøreglede (for de som liker dette med Subaru i en VW
Jeg synes i tillegg til diesel som nevnes av Marius, at det er verdt å se på diverse rekke-bensinere fra konsernet (VW) også.
Mye moro der!
Som en sidenotering kan jeg nevne at det nå anbefales oljefilter av samme type som på 1,6 TD og dess like, (Varenummer som starter på 068... trur jeg?!) på 1,8 turbobensiner.
Og passe man da på oljeskift, kan jo også denne være et alternativ.
Hovedsaken er at man har noe man selv blir/er fornøyd med!
EDIT: Presisering angående Scooby-maskin. Alle T3 gir jo kjøreglede!
Last edited by Bugman on 01 Oct 2013, 11:20, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Og med unntak av WRX-versjonen av Impreza er det ingen under 60 som har kjøpt en Subaru, så det er vanskelig å finne nyere vrakbiler også. Men det er en del trelitere å finne i Sverige, fy søren så pent de går...
Men som tidligere nevnt, enhver konvertering fører til at merkeverksteder neppe vil ta i bilen lenger så du må skjønne selv hva du holder på med. Men motorstyringer er ikke svartmagi, du må bare skjønne hvordan det er tenkt å fungere.
Men som tidligere nevnt, enhver konvertering fører til at merkeverksteder neppe vil ta i bilen lenger så du må skjønne selv hva du holder på med. Men motorstyringer er ikke svartmagi, du må bare skjønne hvordan det er tenkt å fungere.
Joachim
-
Gäschen
- Car: 1993 T4 California Syncro
- Phone: 91533823
Hvordan stiller biltilsynet seg til dette med motorbytte, er det greit å få dette godkjent?
Selv holder jeg en knapp på DJ motoren. Masse potensiale i den, og målt i kroner og ører kontra arbeid og evt. runder med biltilsyn, så er valget for min del enkelt.
Selv holder jeg en knapp på DJ motoren. Masse potensiale i den, og målt i kroner og ører kontra arbeid og evt. runder med biltilsyn, så er valget for min del enkelt.
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
137 hk 2,2 EJ har blitt godkjent i Norge uten for mye pes. Ellers kan jo det meste godkjennes med den riktige dokumentasjonen ( ref: Lindvall )Gäschen wrote:Hvordan stiller biltilsynet seg til dette med motorbytte, er det greit å få dette godkjent?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Eg hadde ein syncro med camperinnredning ein gang i tida med EJ motoren på 137 hest. Den var morsom å kjøre og eg fikk virkelig skrudd MYKJE på dne bilen
. Bygget var gjort hos nokon i England som visstnok dreiv profft med ombygg av gammal Vw til subaru og bilen deretter importert/flytta med seg av eigaren til Norge. Den var godkjent med motoren i vognkortet og der var ikkje forsterka noko av bremser eller liknande.
Hadde bygget vore gjort skikkelig frå byrjan hadde eg nok ikkje gått så fort lei den og beholdt den mykje lenger enn eg gjorde. men eg var stundet og smertegensa for tidsforbruk på bil og pengeforbruk var for lengst nådd. Lurer på om den bilen lever enda? eg solgte den nordover ein plass og meiner eg såg eit bilete av den til salgs utan motor....
Berre den opplevelsen av å sjå Audisjåføren som ikkje skjønne sin arme råd når ein brødboks blåse forbi han i 120 oppoverbakke er jo verdt ganske mange timar skruing...
Hadde bygget vore gjort skikkelig frå byrjan hadde eg nok ikkje gått så fort lei den og beholdt den mykje lenger enn eg gjorde. men eg var stundet og smertegensa for tidsforbruk på bil og pengeforbruk var for lengst nådd. Lurer på om den bilen lever enda? eg solgte den nordover ein plass og meiner eg såg eit bilete av den til salgs utan motor....
Berre den opplevelsen av å sjå Audisjåføren som ikkje skjønne sin arme råd når ein brødboks blåse forbi han i 120 oppoverbakke er jo verdt ganske mange timar skruing...
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Det finnes visstnok mange veier til Rom, og jeg skal greit forstå at noen er vakrere og noen er morsommere.
Men enkleste løsning for holdbar effektiv motor i T3 er vel igrunn R4 TDi, i ett eller annet format, at noen heller vil ha boxer osv forstår jeg, men jeg klarer ikke å forsvare så mange timer og kroner forsjell, og i tillegg se at bilen blir "spedalsk" (med annet enn vw motor)
Og alt bare for at det fremdeles skal vere wasserboxer?
VW/Audi har så stort utvalg av spennende motorer å velge mellom, at om jeg skulle brukt så mange kroner og timer på motorombygging så hadde jeg funnet noe morsommere enn slikt.
Vr6 har sine svakheter, men fikser man de og stapper ei snurre på kan man nesten opp å hilse på Lindvall på motorveien. Audi R5 i forsjellige utførelser er udødelige krigere, endel V6/8 finnes også i sortimentet.
Så hvorfor er boxer så viktig/bra? DJ er eneste boxer jeg har kjørt, og det er uten tvil en fantastisk motor, men det er da flust av fantastiske motorer i tyskland...
Skal man absolutt ha boxer har porshe mye gøy, og det er riktigere enn subaru!
Og om prisnivået ligger på 35k på subaru, så kan da umulig porshe vere så enormt mye mer kostbart?
Men enkleste løsning for holdbar effektiv motor i T3 er vel igrunn R4 TDi, i ett eller annet format, at noen heller vil ha boxer osv forstår jeg, men jeg klarer ikke å forsvare så mange timer og kroner forsjell, og i tillegg se at bilen blir "spedalsk" (med annet enn vw motor)
Og alt bare for at det fremdeles skal vere wasserboxer?
VW/Audi har så stort utvalg av spennende motorer å velge mellom, at om jeg skulle brukt så mange kroner og timer på motorombygging så hadde jeg funnet noe morsommere enn slikt.
Vr6 har sine svakheter, men fikser man de og stapper ei snurre på kan man nesten opp å hilse på Lindvall på motorveien. Audi R5 i forsjellige utførelser er udødelige krigere, endel V6/8 finnes også i sortimentet.
Så hvorfor er boxer så viktig/bra? DJ er eneste boxer jeg har kjørt, og det er uten tvil en fantastisk motor, men det er da flust av fantastiske motorer i tyskland...
Skal man absolutt ha boxer har porshe mye gøy, og det er riktigere enn subaru!
Og om prisnivået ligger på 35k på subaru, så kan da umulig porshe vere så enormt mye mer kostbart?
I et lavt og bredt motorrom er det fint med en lav og bred motor.Renax wrote: Så hvorfor er boxer så viktig/bra? DJ er eneste boxer jeg har kjørt, og det er uten tvil en fantastisk motor, men det er da flust av fantastiske motorer i tyskland...
En M96-motor fra 911 - gikk vel i Boxster også - er kjent for å ha problemer med sylinderforinger. En utskifting av disse koster ca 100k, og dette gjøres fordi alternativet er MYE dyrere. Alt det står Porsche på koster skjorta og delene vokser ikke på trær.Renax wrote: Skal man absolutt ha boxer har porshe mye gøy, og det er riktigere enn subaru!
Joachim
-
Bugman
- -

@Renax..
De fleste her inne er nok klar over fordelen med å erstatte en sliten 1,6 TD med 1,9 - i enten TD eller TDI format.
Og noen erstatter endog sin WB med en TD(I)-maskin (og noen har faktisk bygd om D/TD til boxer-bensiner)!!
Men så er det jo noen som kjøper bilen fordi de vil ha boxerlyd...også!
Og da skjønner man jo hva som evt frister med Subaru.. og det til tross for det med km-stand, som jeg nevnte lengre opp i tråden.
Jeg bruker da (med et glimt i øyet) denne parafrasering av et kjent (*) utrykk:
"I'd rather put my bus on a trailer than put a rice-burner in the engine bay!! :mrgreen: (Les: Brenderup etc.)
Jeg har også tenkt tanken på konsern-søskenet Porsche..
Men som Joachim (Subwoofer) så elegant fremhever:
- Prisen på selve motor og deler -Samt service
- Ikke helt problemfritt med deres WB..heller!
En annen ting å være klar over er at mange (VW-) verksteder ikke vil ta i slike hybrider som dette.
(Og dette i gjelder i noen tilfeller endring fra WB til (T)D.
Ja av og til også med innbygning av 1,9 TD(I) også - fordi ingenting stemmer med de data som kommer frem ifm. chassisnummer.)
Så i det minste må man kunne skru (noe) selv!
OG ha god dokumentasjon på hva som er gjort!
* ("I'd rather push my Harley, than ride a rice- burner)!
De fleste her inne er nok klar over fordelen med å erstatte en sliten 1,6 TD med 1,9 - i enten TD eller TDI format.
Og noen erstatter endog sin WB med en TD(I)-maskin (og noen har faktisk bygd om D/TD til boxer-bensiner)!!
Men så er det jo noen som kjøper bilen fordi de vil ha boxerlyd...også!
Og da skjønner man jo hva som evt frister med Subaru.. og det til tross for det med km-stand, som jeg nevnte lengre opp i tråden.
Jeg bruker da (med et glimt i øyet) denne parafrasering av et kjent (*) utrykk:
"I'd rather put my bus on a trailer than put a rice-burner in the engine bay!! :mrgreen: (Les: Brenderup etc.)
Jeg har også tenkt tanken på konsern-søskenet Porsche..
Men som Joachim (Subwoofer) så elegant fremhever:
- Prisen på selve motor og deler -Samt service
- Ikke helt problemfritt med deres WB..heller!
En annen ting å være klar over er at mange (VW-) verksteder ikke vil ta i slike hybrider som dette.
(Og dette i gjelder i noen tilfeller endring fra WB til (T)D.
Ja av og til også med innbygning av 1,9 TD(I) også - fordi ingenting stemmer med de data som kommer frem ifm. chassisnummer.)
Så i det minste må man kunne skru (noe) selv!
OG ha god dokumentasjon på hva som er gjort!
* ("I'd rather push my Harley, than ride a rice- burner)!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
-
martins.macs
- -

- Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
- Phone: 97071638
Arbeidet blir ikke så veldig mye enklere eller billigere med ekte TDI motor. Jeg har prøvd meg på både TDI og Subaru (ikke ferdig bygget, kun kjøpt inn alle ombyggingsdeler) men forskjellen blir ikke så stor til slutt..Renax wrote:..Men enkleste løsning for holdbar effektiv motor i T3 er vel igrunn R4 TDi, i ett eller annet format, at noen heller vil ha boxer osv forstår jeg, men jeg klarer ikke å forsvare så mange timer og kroner forsjell, og i tillegg se at bilen blir "spedalsk" (med annet enn vw motor)..
Min erfaring er at:
- det er enklere å finne gode og mindre slitt Subarumotorer enn TDI-motorer.
- hvis du går for TDI så må du gjøre noe med girkassen (stor dreiemoment, høye turtall). Girkasse oppgraderinger er ikke billig...
- det negative med Subaru i forhold til TDI er forbruket men hvis det er så viktig så kan jo man gå for Subaru + LPG og kjøre billig.
Martins
Joda, klart dette er litt smak og behag, og jeg kan forstå at noen vil ha boxerlyd, likesom jeg vil ha kompressorlyd.
Ting koster penger, som du ikke får igen i annet enn kjøre/eieglede.
Så det får vere opp til hver enkelt, men i mine øyne blir riskokermotor feil.
Dette med at VW verksteder ikke vil ta i bilen ser jeg ikke på som et stort problem, da det ikke lenger er en ren VW ville jeg heller satt den hos en erfaren mann utenfor VW konsernet, da han har større sannsylighet for å ha skrudd på både VW og subaru.
Forbruk er vel lite viktig for folk som kjører bensindrevne biler uansett.
Tilslutt vil jeg ta en kommentar til han som skrev at vi har lavt og bredt motorrom, for da har man god plass til en kompressor vedsiden av rekkemotoren;-) (ja jeg har hatt noen G60er, det er bedre enn WBX det;-) )
Ting koster penger, som du ikke får igen i annet enn kjøre/eieglede.
Så det får vere opp til hver enkelt, men i mine øyne blir riskokermotor feil.
Dette med at VW verksteder ikke vil ta i bilen ser jeg ikke på som et stort problem, da det ikke lenger er en ren VW ville jeg heller satt den hos en erfaren mann utenfor VW konsernet, da han har større sannsylighet for å ha skrudd på både VW og subaru.
Forbruk er vel lite viktig for folk som kjører bensindrevne biler uansett.
Tilslutt vil jeg ta en kommentar til han som skrev at vi har lavt og bredt motorrom, for da har man god plass til en kompressor vedsiden av rekkemotoren;-) (ja jeg har hatt noen G60er, det er bedre enn WBX det;-) )
Om du skal bruke original brakett til G-laderen må du løfte motorlokket ca 9cm 
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Så du har prøvd? Tror nok det hadde blitt custom brankett om jeg skulle gjort det, men det skal jeg ikke, for G60 har minst like mye problemer som DJ, ledningsnett og vaacum på bærtur er bare forbokstaven...
Har ganske lyst til å sette presse på en diesel, men fornuften seirer nok tilslutt på det punktet også...
Har ganske lyst til å sette presse på en diesel, men fornuften seirer nok tilslutt på det punktet også...
Det at vw verkstedet ikke vil skru på en hybrid t3 sier vel mer om vw enn noe annet.. skulle jeg ha boxer så hadde jeg kjøpt Porsche.
Jeg kunne tenke meg en audi femmer. Kanskje med ei snelle..
Ray ray.
Girkasse er vel et større problem en motor, kunne tenke meg en annen girkasse.
Ray ray.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
Det er et godt poeng, disse orginalkassene er ganske kjedelige, både mtp sluttutveksling og hva de tåler av effekt...jakob wrote: Girkasse er vel et større problem en motor, kunne tenke meg en annen girkasse.
-
Bugman
- -

Det kan du si, Jakobsen!jakob wrote:Det at vw verkstedet ikke vil skru på en hybrid t3 sier vel mer om vw enn noe annet.. skulle jeg ha boxer så hadde jeg kjøpt Porsche.
Ray ray.
Men det går vel andre veien også - at Suberu-verkstedet ikke vil skru VW-T3 hybrid??!
VW-forhandler har ikke plikt til det heller -visstnok?!
Slik at den som virkelig kjenner din bil -det er faktisk du som eier.
Det er derfor jeg sier dokumentasjon - som omhandler:
- Type motor og årsmodell
- Reg-/Chassisnummer på donorbil
- Evt. endringer som er gjort/benyttet (ex. turbo, eksosanlegg, dieselpumpe osv.)
Så joda, vet de hva som står i hekken, og det er VW - så kan de nok alltids ta en service, justering etc.
En liten historie om hvordan alt henger sammen med chassisnummer (eller reg. nummer)..
Når jeg skulle kjøpe original dieselfilter til en av de uregistrerte TD-bilene mine - så skulle jo filteret settes på et reg.nr.
Siden jeg kun husket det til 16" Sika'n - så oppgav jeg det, men nope!
Oppgav så nr til den røde halpanelen - Næææ... lit corny med dieselfilter på en bensiner, ikkje sant?!
Så jeg "satte det på" Passelaten , som heller ikke har akkurat det filteret.
Og Renax..?
Du nevner at du (heller) vil benytte en mekaniker som er kompetent på flere plan og bilmerker.
Og det finnes jo, helt klart!
Men det finnes også de (verksteder) som sier de er det, men viser at det skorter på dette & hint -noe man stadig hører om eksempler på her inne.
Så når det gjelder elektroniske styresystemer - så er det nok blitt såpass spesialisert, at det jevne verksted i gata nok ikke har råd til å holde seg helt 100% oppdatert til enhver tid.
Ray, vi gjør nu som vi vil og får lov til uansett - på våre egne biler!?
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
-
Bugman
- -

Som en anekdote vedr. dette med frittstående verksteder, har jeg følgende historie å dele.
En kar som nettopp hadde kjøpt seg VW kom til lokal forhandler og klagde over uvesen - som viste seg være i bunndelen av motor.
Bilen var kjøpt hos en forhandler av annet merke. Og disse hadde byttet lagre ifm. veiva.
Når jeg så legger til at dette er en Pump-Düse (PD) motor, så skjønner de med kjennskap kanskje hva som var feil?!
For oss andre kan jeg nevne at rådene til disse bilene (etter hva jeg ble fortalt, da!) produseres på en eiendommelig måte.
Overfallet er nemlig ikke "skåret" til, men faktisk sprengt/presset av - og man får dermed unike flater på alle åtte sammenføyningspunktene til rådene.
Det autoriserte verkstedet hadde faktisk klart å montere 3 av de 4 rådene feil ihop!
Og hver råde passer bare sammen med det rette overfallet - rette vegen, som i et puslespill!
Det er ikke akkurat noe merking på rådene, da dette på sett og vis er selvforklarende som følge av det jeg skriver over..
Motoren? Ødelagt veiv, og passer nok best som fastfortøyning..
Moralen blir:
Pass nøye på at det verkstedet du velger, faktisk kan jobben de påtar seg å gjøre for deg!
Vi som prediker merkeverksted på diverse ting, gjør det nok ofte i alles beste interesse.
En kar som nettopp hadde kjøpt seg VW kom til lokal forhandler og klagde over uvesen - som viste seg være i bunndelen av motor.
Bilen var kjøpt hos en forhandler av annet merke. Og disse hadde byttet lagre ifm. veiva.
Når jeg så legger til at dette er en Pump-Düse (PD) motor, så skjønner de med kjennskap kanskje hva som var feil?!
For oss andre kan jeg nevne at rådene til disse bilene (etter hva jeg ble fortalt, da!) produseres på en eiendommelig måte.
Overfallet er nemlig ikke "skåret" til, men faktisk sprengt/presset av - og man får dermed unike flater på alle åtte sammenføyningspunktene til rådene.
Det autoriserte verkstedet hadde faktisk klart å montere 3 av de 4 rådene feil ihop!
Og hver råde passer bare sammen med det rette overfallet - rette vegen, som i et puslespill!
Det er ikke akkurat noe merking på rådene, da dette på sett og vis er selvforklarende som følge av det jeg skriver over..
Motoren? Ødelagt veiv, og passer nok best som fastfortøyning..
Moralen blir:
Pass nøye på at det verkstedet du velger, faktisk kan jobben de påtar seg å gjøre for deg!
Vi som prediker merkeverksted på diverse ting, gjør det nok ofte i alles beste interesse.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Merke verkstedet jeg bruker har en heller tvilsom mekaniker, lokalene er en garasj uten dører. Men det skrues på alt fra t3 til helikopter der. Det beste er at ordet garanti ikke eksisterer i mils omkrets. Delene hentes bak garasjen eller direkte fra tyskland. Hms er et belgisk fremmedord. Time i verkstedet får man kun når det er plussgrader i lufta.
Ray ray.
Det at et verksted ikke vil skru på en bil som ikke er orginal sier meg at de ikke har dyktige mekanikere. Kun retta mot et merke. Har også opplevd at et møller verksted har sagt til meg at den modellen der har vi ikke greie på... Okey. Merkeverksted ja.. Trist.
Ray ray.
Det at et verksted ikke vil skru på en bil som ikke er orginal sier meg at de ikke har dyktige mekanikere. Kun retta mot et merke. Har også opplevd at et møller verksted har sagt til meg at den modellen der har vi ikke greie på... Okey. Merkeverksted ja.. Trist.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K