Drivaksel utav posisjon

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
njaal
Car: T4 1996 2,5 syncro

Drivaksel utav posisjon

Post by njaal »

Jeg ble så inspirert av føljetongen om bærekulene til Des forrige uke at jeg satte igang med å skifte nedre høyre bærekule på min syncro 96-mod. :D

Hadde løsnet nedre støtdemperfeste,styrestag og bærekulen fra bærearmen da avlastningen på øvre bærearm sviktet. :shock:

Fikk rettet og støttet oppigjen hjulnavet og skrudd på igjen bærekulen og støtdemper/styrestag,men det begynte å lekke ut olje fra differensialen.

Det viser seg at høyre drivaksel er sklidd litt ut fra differensialen :cry:

Er det håp?? Kan den bare skyves på plass igjen eller må den taues på verksted??

Noen som har et råd eller to??
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

skal gå bra i utgangspunktet å bare kakke den inn på plass!
njaal

Post by njaal »

Hvor skal jeg slå??
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

skal ikke være nødvendig å bruke så mye makt, du bør kunne klare å få den på plass med håndmakt. Pass på å få entret stikkakslingen inn i kassa, så tar du tak i selve akslingen å kakker den på plass...
njaal

Post by njaal »

Tusen takk for hjelpen!!!

Mistet nok litt olje hvilken type og hvor er påfyllingen??
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Det høres ut som det samme som jeg opplevde for et par år siden, men i fart :shock:
Det ene boltehullet til nedre bærekule hadde dårlige gjenger og bolten ble røsket ut i en hump. Dermed svingte bærekula rundt den andre bolten og sporvidden økte brått med etpar cm. Nok til at drivakselen røsket ut pakkboksen av girkassa/difrensialen. Heldigvis skjedde det i moderat fart på lite traffikert vei.

Du bør sjekke pakkboksen. Det er ikke sikkert det er nok å dytte tilbake drivakselen. Min fortsatte å lekke olje selv om delene kom på plass.
Det er girolja som kommer ut.

For øvrig er dette med økt sporvidde oppskrytt. Jeg syns ikke bilen ble det spor bedre å kjøre jeg... :lol:
Post Reply