Hei. Kjøpte en 76 transporter søndag og startet 1600 motoren i går kveld etter bytte av plugger, coil og kabler.
Dynamoen satt litt løst og jeg klarte ikke å feste den helt. (amatør) Motoren gikk jevnt og pent. Etter en stund hørte jeg en ulyd og kjølevifta stoppet. Mitt spørsmål til forumet er . Må motoren ut for å bytte vifte/dynamo ? Kan det være lageret på dynamoen som er kaputt ? Får tak i vifte på en høgger i Spydeberg. Thank you !!
Dynamoen på 1600-motoren er festet i oljepåfyllingstårnet/dynamofoten med et spennbånd. Og i viftehuset med fire M6 skruer med sekskanthode (10mm nøkkel/kopp).
Slik at om vifta tar i viftehuset, så kan du forsøke å "justere" dette rett ved å løsne skruene og båndet -samt vri dette til slik at du får strammet igjen.
Hvordan er det med "skjoldet" i bakkant mot viftehus - ikke bøyd e.l. ?
Tar du av reima, kan du lett sjekke for slakk i dynamo ved å stikke ene hånda inn i vifta bakfra - samtidig som du tar tak foran.
Viftereima justeres med shims, og her må du prøve deg frem ved å fjerne/legge til shims mellom ytre og indre del av reimhjul.
Skal du av med dynamo, løsner du følgende:
- luftfilter(slange)
- viftereim
- alle tilkoplinger på dynamo
- nevnte spennbånd
- fire skruer som holder skjoldet til viftehuset.
Da kan du forsøke å dra dynamo mot deg og oppover for å få den ut.
Får du den ikke klar, må du også løsne viftehuset (skruer på hver side).
Vifta sitter således fast i bakkant av dynamo, og når du har denne ute, er det lett å finne evt. slakk.
Hei Eikin, welkommen her i forumet til allt som gjelder Bus.
Hva so snill og sette bosted i oplysninger di, da kan vi se hvor du holder på !
Har du kjøpt dele hos bjørn i Spydeberg ?, har masse i hyller han !