merkelige ting har skjedd?!??!??!?!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
extremracing.net
-
-
Car: Caravelle 2,5TDI Audi 80Gl 1973
Phone: 97580778

merkelige ting har skjedd?!??!??!?!

Post by extremracing.net »

har et lite problem nå kan man si :?

min 2,5TDi 96mod km 185000,
har nettopp byttet reg-reim,stramme hjul,vannpumpe og reima til diesel pumpa.. (gjort av vw-fag mann)

så skjedde dette: motoren trakk ingen ting, kom masse blå/hvit røyk ut bak, sveiv som en dass.. virket som reg-reima hadde hoppet litt?!?!?

etter en liten sjekk så fant vi ut at reg-reima var slakk og stramme hjulet var løst. men det MERKLIGSTE var at det var kommet masse olje inn på reg-reima og rundt der....... dette har sansyligvis gjort at reg-reima har hoppet en tann eller ti !!!!

MEN HVOR HAR DENNE OLJA KOMMET FRA?!?!?!? det er det STORE spørsmålet???

mulig bolten til stramme hjulet har knekt og lagd et lite hull i blokka????

SÅ til mitt spørsmål her:
er det noen som har noen formeninger om mitt problem eller har
opplevd noe lignende???

svar mottas med stoor glede :lol:

kondolanser mottas med gled oxo.hehehe 8)
Golf 2 1,9 TDI
Caravelle 2,5 TDI
Torbjørn her ja :)
AVWK
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

har ikke noe godt svar å gi, men røyken som du beskriver er vel uforbrent diesel, ettersom reima sannsynligvis har hoppet over. Du får håpe at motorn har berga da!
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Har vært borti akkurat dette. Her var det pakningene på oljepåfyllingsstussen som hadde lekki olje ned på reima. Byttet disse pakningene og ny reim og strammehjul. Etterpå har jeg ikke hørt noe.
Det skjer også at simmeringen på veiva og kammen kan begynne å lekke olje.
Eneste forklaringa jeg har er at olja får reima til å strekke seg og dermed kan tenna havne litt på tur og i mitt tilfelle en slik slakk som klarte å skade strammehjulet og. Her overlevde motoren. Har dessværre ingen bevis, men har ikke hørt noe mer om denne motoren etterpå. Det er onkel til fruen som har den, så jeg ville nok ha fått vite det... :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
extremracing.net
-
-

har nå funnet ut av problemet med bilen: bolten til stramme-hjulet på reg-reima hadde løsnet og dermed kom det olje ut av hullet der den skal sitte. oljen kom ned på reg-reima og dermed hoppet reima en tann eller to.

bilen starter og sviver helt fint på tomgang nå :lol:

gjenstår bare og ta den en prøve tur ,må bare bytte bolten til stramme hjulet først.....

gjett om jeg ble litt gladere nå!!! så for meg bytte av topp eller i hverstefall rast motor :? hehe
Golf 2 1,9 TDI
Caravelle 2,5 TDI
AVWK
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

vwcab wrote:har nå funnet ut av problemet med bilen: bolten til stramme-hjulet på reg-reima hadde løsnet og dermed kom det olje ut av hullet der den skal sitte. oljen kom ned på reg-reima og dermed hoppet reima en tann eller to.

bilen starter og sviver helt fint på tomgang nå :lol:

gjenstår bare og ta den en prøve tur ,må bare bytte bolten til stramme hjulet først.....

gjett om jeg ble litt gladere nå!!! så for meg bytte av topp eller i hverstefall rast motor :? hehe
Tror jeg hadde spandert på meg et flax lodd hadde jeg vært deg... :D
extremracing.net
-
-

Bjørnar wrote: Tror jeg hadde spandert på meg et flax lodd hadde jeg vært deg... :D
tror det blit ti lodd jeg :lol: hehe
Golf 2 1,9 TDI
Caravelle 2,5 TDI
AVWK
Post Reply