Jeg er i gang og skal bytte motor i min T4. Jeg er langt i fra noen dreven mekaniker, men har skrudd en del fra før på hobby basis. Har dog ikke tatt på så store prosjekt som dette før.
Skal også sette på nytt register, samt flytte over girkasse og dieselpumpe fra den opprinnelige motoren.
Har tenkt å legge ut litt bilder her etter som jeg går frem. Og kanskje samle dem til en liten tutorial til slutt.
Hvis noen lurer på noe eller trenger bilder av deler i motorrommet som man normalt ikke kommer til, gi beskjed så skal jeg se om det ikke lar seg gjøre. Dette er en gylden mulighet til å få sett ting som befinner seg der sola aldri skinner.
PS: kom gjerne med kommentarer eller innspill også.

Slik så bilen ut når jeg tok kveld i går.
Kommer med litt fremgangsmåte her (blir oppdatert)
Det skal komme en mye mer gjennomført "How to" senere, dette er for de som vil følge med og gjerne stille spørsmål eller komme med kommentarer.
Dette er like mye huskeliste for meg når jeg senere skal gjøre det grundigere.
Hvis ikke annet er spesifisert så bruker jeg høyre og venstre slik det er for bilen, altså motsatt i forhold til hvordan man ser det når man står og myser ned i motorrommet (med mindre man ligger akrobatisk til på frontruta).
Det jeg har gjort så langt:
- Fjernet lyddemping. (Den heter faktisk det i verksted manualen, "Noise inslulation assembly", men det er altså snakk om det store stål "dekselet" under motor).
- Fjernet grill og det som må til for å vippe frem radiator. Dette har jeg sett er forskjellig på ulike biler, så jeg skal ikke gå i dybden. For å vippe fram selve radiatoren må man skru ut 4 stk skruer med 10mm sekskant hode på toppen av radiatoren.
- Fra før hadde jeg fjernet innsugsmanifold og eksosmanifold selv om dette ikke er nødvendig for å ta ut motoren. Innsugsmanifold har en stor slange som kommer fra luftfilter, denne måtte fjernes, samt mindre slange på motsatt side som også må av. Brakett for peilepinne må også skrus av. Selve innsugsmanifolden er festet med umbraco skruer fra baksiden, mener det er 8 stk. Disse er svært vanskelige å komme til når motoren står i bilen, men det går.[/list]
- Eksosmanifold må først løsnes fra eksosrør, festet med to "C" klemmer. Det skal være to hull i hver av disse slik at man kan bruke en slik http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... AG-191310/. For å demontere går det greit med et stort skrujern. Eksosmanifold er skrudd inn i toppen med 10 skruer, én over og én under hvert av "rørene" som går inn i toppen.
- KOBLET FRA BATTERI OG FJERENT DET FRA BILEN. Kanskje litt drastisk, men risiker aldri å kortslutte batteriet. Og med så mye baling som man skal til med, er det lett å drite seg ut.
Regner med at man ikke trenger å demontere radiator og front hvis man kan løfte bilen opp slik at man får ut motoren under (løfte bukk), men for oss vanlig dødelige må man ta motoren fremover når den er løs.
- Radiatoren fjernes ved at man først og fremst må vippe den frem (se punkt over).
- Løsne alle elektriske tilkoplinger til radiatoren, 2 plugger i midten nedenfor viftene (strøm til viftene) og 1 plugg på høyre side av radiator (tempbryter til viftene antar jeg).
- Slanger for kjølevann må løsnes. En stor nede på venstre side og en oppe på venstre side, <husker ikke om det er en liten til oppe til venstre>.
- Slangene til servokjøleren må løsnes, en i hver side oppe på framsiden av radiator.
- På hengslene til radiatoren (4 stk) er det en liten plast tapp i midten som man presser ut og dermed kan man klemme gjennom selve hengslen og radiatoren er fri. Vær forsiktig, på de øverste hengslene er begge delene plastikk og ser for meg at det er lett å knekke dem. Slik som mine var blitt ved en tidligere anledning.
- Støtfangeren fant jeg også forskjeller mellom modeller på. På min skulle det være å skru løs registreringsskiltet og deretter å trekke den rett frem. Usikker på om skiltskruene faktistk holdt noe annet enn skiltet <skal sjekke>. Og det måtte litt overtaling til for å få løsnet fangeren fra høyre side, om det skyldes at min har fått litt bank fra før og henger og slenger er uvisst.
- For å demontere fronten (bjelken som går på tvers av fronten, bak støtfanger) så må man skru ut lyktene, noe som er et kakestykke (piece of cake). Ta løs alle kontakter, untatt høyre blinklys siden den er bak karosseriet. Løsne fire skruer i hver lykt, to oppe og to nede. Pass på, lykten vil vippe ut og dette i gulvet hvis du ikke holder på den, kjedelig å knuse lykten på en slik måte. Nå kan du løsne kontakten til høyre blinklys.
- På venstre side er det noen rele og sikringer som er skrudd fast i bjelken øverst (omtrent der lykten var festet, men på innsiden). Dette må skrus løs.
- Selve frontbjelken sitter med to skruer (10 mm sekskant) i hver side oppe på toppen (tilsvarende de som holder radiatoren før man skal vippe den frem, bare helt ute ved skjermen), fire skruer (13 mm sekskant) på hver side nede i selve bjelken (to helt ytterst, og to i bjelkene som går i lengderetningen av bilen).
Kommer mer, har bare ikke hatt tid til å skrive ned mer enda. Bilder kommer også.