Bytte AAB motor, prosjekt

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Bytte AAB motor, prosjekt

Post by Drittsekken »

Hei

Jeg er i gang og skal bytte motor i min T4. Jeg er langt i fra noen dreven mekaniker, men har skrudd en del fra før på hobby basis. Har dog ikke tatt på så store prosjekt som dette før.
Skal også sette på nytt register, samt flytte over girkasse og dieselpumpe fra den opprinnelige motoren.

Har tenkt å legge ut litt bilder her etter som jeg går frem. Og kanskje samle dem til en liten tutorial til slutt.

Hvis noen lurer på noe eller trenger bilder av deler i motorrommet som man normalt ikke kommer til, gi beskjed så skal jeg se om det ikke lar seg gjøre. Dette er en gylden mulighet til å få sett ting som befinner seg der sola aldri skinner.

PS: kom gjerne med kommentarer eller innspill også.

Image
Slik så bilen ut når jeg tok kveld i går.

Kommer med litt fremgangsmåte her (blir oppdatert)

Det skal komme en mye mer gjennomført "How to" senere, dette er for de som vil følge med og gjerne stille spørsmål eller komme med kommentarer.
Dette er like mye huskeliste for meg når jeg senere skal gjøre det grundigere.

Hvis ikke annet er spesifisert så bruker jeg høyre og venstre slik det er for bilen, altså motsatt i forhold til hvordan man ser det når man står og myser ned i motorrommet (med mindre man ligger akrobatisk til på frontruta).

Det jeg har gjort så langt:
- Fjernet lyddemping. (Den heter faktisk det i verksted manualen, "Noise inslulation assembly", men det er altså snakk om det store stål "dekselet" under motor).
- Fjernet grill og det som må til for å vippe frem radiator. Dette har jeg sett er forskjellig på ulike biler, så jeg skal ikke gå i dybden. For å vippe fram selve radiatoren må man skru ut 4 stk skruer med 10mm sekskant hode på toppen av radiatoren.
- Fra før hadde jeg fjernet innsugsmanifold og eksosmanifold selv om dette ikke er nødvendig for å ta ut motoren. Innsugsmanifold har en stor slange som kommer fra luftfilter, denne måtte fjernes, samt mindre slange på motsatt side som også må av. Brakett for peilepinne må også skrus av. Selve innsugsmanifolden er festet med umbraco skruer fra baksiden, mener det er 8 stk. Disse er svært vanskelige å komme til når motoren står i bilen, men det går.[/list]
  • Eksosmanifold må først løsnes fra eksosrør, festet med to "C" klemmer. Det skal være to hull i hver av disse slik at man kan bruke en slik http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... AG-191310/. For å demontere går det greit med et stort skrujern. Eksosmanifold er skrudd inn i toppen med 10 skruer, én over og én under hvert av "rørene" som går inn i toppen.

- KOBLET FRA BATTERI OG FJERENT DET FRA BILEN. Kanskje litt drastisk, men risiker aldri å kortslutte batteriet. Og med så mye baling som man skal til med, er det lett å drite seg ut.

Regner med at man ikke trenger å demontere radiator og front hvis man kan løfte bilen opp slik at man får ut motoren under (løfte bukk), men for oss vanlig dødelige må man ta motoren fremover når den er løs.
    - Radiatoren fjernes ved at man først og fremst må vippe den frem (se punkt over).
    - Løsne alle elektriske tilkoplinger til radiatoren, 2 plugger i midten nedenfor viftene (strøm til viftene) og 1 plugg på høyre side av radiator (tempbryter til viftene antar jeg).
    - Slanger for kjølevann må løsnes. En stor nede på venstre side og en oppe på venstre side, <husker ikke om det er en liten til oppe til venstre>.
    - Slangene til servokjøleren må løsnes, en i hver side oppe på framsiden av radiator.
    - På hengslene til radiatoren (4 stk) er det en liten plast tapp i midten som man presser ut og dermed kan man klemme gjennom selve hengslen og radiatoren er fri. Vær forsiktig, på de øverste hengslene er begge delene plastikk og ser for meg at det er lett å knekke dem. Slik som mine var blitt ved en tidligere anledning.
    - Støtfangeren fant jeg også forskjeller mellom modeller på. På min skulle det være å skru løs registreringsskiltet og deretter å trekke den rett frem. Usikker på om skiltskruene faktistk holdt noe annet enn skiltet <skal sjekke>. Og det måtte litt overtaling til for å få løsnet fangeren fra høyre side, om det skyldes at min har fått litt bank fra før og henger og slenger er uvisst.
    - For å demontere fronten (bjelken som går på tvers av fronten, bak støtfanger) så må man skru ut lyktene, noe som er et kakestykke (piece of cake). Ta løs alle kontakter, untatt høyre blinklys siden den er bak karosseriet. Løsne fire skruer i hver lykt, to oppe og to nede. Pass på, lykten vil vippe ut og dette i gulvet hvis du ikke holder på den, kjedelig å knuse lykten på en slik måte. Nå kan du løsne kontakten til høyre blinklys.
    - På venstre side er det noen rele og sikringer som er skrudd fast i bjelken øverst (omtrent der lykten var festet, men på innsiden). Dette må skrus løs.
    - Selve frontbjelken sitter med to skruer (10 mm sekskant) i hver side oppe på toppen (tilsvarende de som holder radiatoren før man skal vippe den frem, bare helt ute ved skjermen), fire skruer (13 mm sekskant) på hver side nede i selve bjelken (to helt ytterst, og to i bjelkene som går i lengderetningen av bilen).

Kommer mer, har bare ikke hatt tid til å skrive ned mer enda. Bilder kommer også.
Last edited by Drittsekken on 29 Nov 2013, 15:45, edited 1 time in total.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Hangout
Car: T4 1996

Re: Bytte AAB motor, prosjekt

Post by Hangout »

Hei, spennende å følge med underveis :D, den hvite vacuum slangen som kommer sammen med den blå inn mot dieselpumpa, er den koblet på noe sted, på min T4 er den ikke det, ser ut som at den bare er der i reserve!! Den ender, også utilkoblet, borte ved batteriet, og siden min er sååå tungstartet, lurer jeg på om dette kan ha innvirkning på det.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Stod faktisk i går og klødde meg litt i hodet på grunn av samme slangen. Altså, for å prøve å forstå hva den er til.
Hos meg mener jeg den er koplet på slangen som kommer fra dieseltank i den ene enden. Andre enden ser ut til å gå inn sammen med dyse til sylinder (5?, den helt til høyre).

Skal dobbeltsjekke dette i kveld, men det er sikkert noen her på forumet som kan forklare mer om hva den er til.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Hangout

Post by Hangout »

Fikk tilgang til en 2.4D i går og så nedi motorrommet der, og der var den ikke i det hele tatt...vacuumslangen altså. Blir spennende å se hva du finner ut :)
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Sjekket innom garasjen mens jeg var hjemme til lønsj og tok noen bilder.

Image
Her ser man dieselfilter og den hvite slangen komme fra motoren og går inn på en av slangene som kommer fra tanken.

Image
Her ser man at den går inn på dysen, ser også at det fortsetter slike slanger (med strømpe på) videre innom hver eneste dyse. (Den fine buen som går fra dyse til dyse)
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Hangout

Post by Hangout »

Supert, men hmmm, må sjekke litt nærmere men tusen takk for at du følger opp, jeg skal gå ned å sjekke min opp mot fine bilder fra deg :D
jbergum
-
-
Car: T4 1998
Phone: 90270148

Post by jbergum »

Ikke vakuumslange, dieselretur fra dysene.
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Skal du bytte kløtsj og svinghjul?

Er dette kritisk (svakhet) som noen mener?
Eller går det lenge?
Torbo
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Hadde ikke tenkt å skifte kløtsj og svinghjul.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
AndersH
-
-
Car: 2016 T6 Transporter 150hk framhjulsdrift

Post by AndersH »

Torbo wrote:Skal du bytte kløtsj og svinghjul?

Er dette kritisk (svakhet) som noen mener?
Eller går det lenge?
Nå skal ikke jeg påstå at jeg sitter med noen bred erfaring, men min AAB gikk ihvertfall 300000km uten noe trøbbel med svinghjulet. Clutchen bytta jeg på ca 145000 når jeg allikevel måtte ha ut motoren for reparasjon. Clutchen var ikke utslitt, men siden motoren allerede var ute anbefalte mekanikeren å bytte den, så da gjorde jeg det...
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Ok. Om det ikke er massesvinghjul? så er det vel ikke noe problem.
Er litt usikker på om det er det åpå min 91/92 modell?
Torbo
partybussen83
-
-
Car: T4 1996 2.4D
Phone: 48339502

Post by partybussen83 »

Her følges det med.bra du tar bilder og lager guide:D
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
Hangout

Post by Hangout »

Ser at det er returslange, den er grei. Men samtidig er det en vacuumslange i samme "kretsen", åpen i begge ender, skal vel ikke brukes til noe, da.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Det er to slanger som går inn på dieselpumpa.
- En blå (til venstre på pumpa ref. bildet)
- En gjennomsiktig (den som på bildet er overtrukket med en sort slange, til høyre på pumpa ref. bildet)

Slik jeg forstod det lurte du på den hvite, tynne og som er lik vacum slangene. Den ser du oppe til høyre på bildet. Den forsvinner inn i en strømpebelagt gummislange som går inn på dysen. Videre går det slike strømpebelagte slanger fra motsattside av dysen til neste dyse, slik fortsetter de til siste dyse.

Alle disse tre slangene ser du også på bildet over dieselfilteret, den blå, den gjennomsiktige og den hvite.

Slik hodet mitt forstår hensikten med denne slangen så er det at hvis det skulle komme for mye diesel til dysene så vil overskuddet renne tilbake til tanken. Derfor er denne koplet sammen med slangen til tanken, og det etter ventilen som skal hindre at slangene går tomme og man må kinne så lenge før start for å suge opp diesel fra tanken.

Slik jeg ser det er det 2 bakdeler med å ikke ha denne slangen koplet til:
- Overskuds diesel sprutes rett ut i lufta som forårsaker lukt, smuss og at det forsvinner diesel (sikkert ikke mye)
- Hvis slange tilkoplingen på dysen er åpen kan det vel komme inn luft eller skitt her? Sikkert ikke bra.

PS: I går visste jeg ingenting om denne slangen, bruker bare sunn fornuft ut ifra det jeg har lært i går og i dag. Sikkert noen som vet dette bedre enn meg.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
partybussen83
-
-

Post by partybussen83 »

Hørtes ut som en veldig fornuftig teori du mister Drittsekken:D jeg skal til med og skifte alle slangene og pakninger fra dyser til pumpa samt filter og alt grunnet hull i returslangen så da tar jeg og går over alt. så jeg dunster diesel etter kjøring:mad: så jeg skal sjekke teorien din og se om min slange går der du sier. Kommer med bilder jeg oxo til tråden her viss ikke noen finner det ut før da.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Det blir mye søl om man mangler returslange. Mye. Og det stanker diesel!

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
partybussen83
-
-

Post by partybussen83 »

I know Neergår:D
Hangout

Post by Hangout »

Hei, det er som du skriver, i min også. Så sånn sett er alt OK. Satte inn nytt 100 Ah batteri i går, men starter drar like tregt...! Fikk til slutt start og da går den som en klokke. Nå heller jeg mot at jeg må time registerreima, at dieselpumpa ikke er helt i takt.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Når jeg får ut motoren min, og har begge på siden av hverandre skal jeg både skifte register og bytte over dieselpumpa. Kommer bilder og forklaring hvis du klarer å vente.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Hangout

Post by Hangout »

Tror nok jeg må sette bilen på verksted for å få timet registeret helt riktig.
AndersH
-
-
Car: 2016 T6 Transporter 150hk framhjulsdrift

Post by AndersH »

Hangout wrote:Hei, det er som du skriver, i min også. Så sånn sett er alt OK. Satte inn nytt 100 Ah batteri i går, men starter drar like tregt...! Fikk til slutt start og da går den som en klokke. Nå heller jeg mot at jeg må time registerreima, at dieselpumpa ikke er helt i takt.
Hvis starteren drar tregt, men motoren går som den skal når den endelig starter, har jeg mer tro på å kikke på starteren og dens kabling enn å justere andre ting (for å få den til å starte lettere).
Hangout

Post by Hangout »

Enig i det. Men hva skal jeg begynne med, sjekke kontakter, rengjøre osv.?
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Var jo nettopp en annen med liknende problem, det var jordfeil til starteren (altså dårlig kontakt).
Foreslår du leser denne: viewtopic.php?f=5&t=37765, ligger enda på første siden på T4 forumet her, så ganske nylig.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Hangout

Post by Hangout »

Ja, forsøkte å starte nå, drar rundt men for sakte i forhold til når den er varm, starter ikke. Når varm, starter den umiddelbart. Takker for tipset, skal lese den linken.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Da har jeg oppdatert første post med fremgangsmetode så langt jeg har hatt tid til å skrive ned.

Fysisk har jeg demontert alt rundt motor, nå gjenstår bare driv- og mellom aksel. Jeg hadde håpet at jeg skulle kunne klare alt sammen uten å måtte jekke opp bilen, og det så lovende ut en stund. Men siden man bare kommer til noen av boltene til drivakslene om gangen og jeg ikke har plass nok i garasjen til å trille tur med bilen så måtte jeg jekke opp for kunne rotere akslingene for å komme til de siste boltene.

Fikk skrudd løs den ene akslingen i går kveld/natt, satser på å ta de andre i kveld. Men det kommer ann om svigermor kan passe ungene siden mor er ute og morer seg på juleball.

Så blir det å finne noen som kan være med på selve løftingen i morgen, vil ikke ta så tunge løft alene (bare meg og talja).
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Post Reply